Ondanks de vrij jonge leeftijd van mijn bx heeft de roestduivel toch toegeslagen. Ik was vandaag de eindversterker aan het inbouwen toen ik me lam schrok van wat er onder het tapijt in de kofferruimte vandaan kwam:
Ik kon er zo doorheen prikken
Het ergste is nog dat daar ook de ophangbeugel van de einddemper zit Is dit een bekende kwaal of heb ik net pech?
En is dat goed te lassen op die plek?
(ik hoop maar dat de einddemper er niet onderuit lazert alhoewel die nog ‘redelijk’ vast zat.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Dit is eigenlijk een heel bekende plek. Meestal valt het pas op alsde einddemper losschiet van de ophanging.
Eric Vertogen schreef:Dit is eigenlijk een heel bekende plek. Meestal valt het pas op alsde einddemper losschiet van de ophanging.
Is dat goed te lassen?
(en wat kost dat ongeveer )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Eric Vertogen schreef:Dit is eigenlijk een heel bekende plek. Meestal valt het pas op alsde einddemper losschiet van de ophanging.
Is dat goed te lassen?
(en wat kost dat ongeveer )
Ik heb nu echt tig keer gehad. Laten lassen in dit stadium (nu moet er echt een plaatje ingelast worden) kost ong. 50 EUR bij mijn beungarage. Bij de Turbo D12 heb ik het moeten doe en inmiddels onlangs bij de Toulouse. Het is zonder meer de meest roestgevoelige plek van de BX.
Bij de Turbo D12 kon ik er misschien wel 200 cm2 plaatwerk uitknippen voordat ik goed om de roest had weggeknipt. Daarna een plaatje in laten lassen door beun. Die heeft het aan de buitenkant afgwerkt met zwarte verf. Half jaar later kwam die zwarte verf er weer af en heb ik het goed kaalgeborsteld en ingesmeerd met owatrol en later met RLS (owatrol + menie). De binnenknant vanaf het begin niet geconserveerd door de beungarage. Die heb ik ge-owatrold en dat was een half jaar later nog prima.
Zorg erna wel dus wel dat het laswerk goed geconserveerd wordt, anders is het gat over 4 jaar helemaal supergroot.
Niks bijzonders dus, maar wel ff goed aan laten pakken.
Opgeteld:
zwarte BX 14 E(de zwarte parel) 1 x
witte BX 14 inj. 0 x (het was al eens gedaan voor ik em gekocht had)
turbodiesel 2 x: (de eerste keer niet goed geconserveerd en het was dus weer hard gaan losrotten).
rode BX 14 basis LPG 1 x
blauwe BX 14 TE 1 x
Kortom: vaak zat.
PS. Dit klik krijg je als je de rot wegknipt (Turbo D12)
Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Mocht je willen leren lassen, dan zijn dit soort klusjes leuk om je oefeningen mee in de praktijk toe te passen.
Wees niet bang dat je teveel plaatwerk weghaalt, want als je wat roest laat zitten, dan gaat het net zo hard weer verder roesten.
WYD schreef:Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Mocht je willen leren lassen, dan zijn dit soort klusjes leuk om je oefeningen mee in de praktijk toe te passen.
Wees niet bang dat je teveel plaatwerk weghaalt, want als je wat roest laat zitten, dan gaat het net zo hard weer verder roesten.
Mijn bx is van augustus 93
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
WYD schreef:Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Nee, mijn BX is van 92 en de Toulouse van 7/91 was ook flink aangetast.
mpostma schreef:WYD schreef:Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Nee, mijn BX is van 92 en de Toulouse van 7/91 was ook flink aangetast.
Kun je de ophangbeugel van de uitlaat ergens anders aan vastlassen of moet dat weer aan het nieuw ingelaste stuk plaatwerk?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:mpostma schreef:WYD schreef:Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Nee, mijn BX is van 92 en de Toulouse van 7/91 was ook flink aangetast.
Kun je de ophangbeugel van de uitlaat ergens anders aan vastlassen of moet dat weer aan het nieuw ingelaste stuk plaatwerk?
Nee, dan komt ie op een andere hoogte. gewoon nieuw plaatj inlassen aan deaar de ophangebeugel weer aanvast. Evtt. iets dikker plaat inlassen zodat het steviger zit.
Kun je de ophangbeugel van de uitlaat ergens anders aan vastlassen of moet dat weer aan het nieuw ingelaste stuk plaatwerk?
beugel op een vierkant plaatje lassen van 10 bij 10 cm bij 2 mm, en dat vervolgens op de auto lassen over het gat heen.
de plaat gaat de krachten beter verdelen waardoor het mindersnel afbreekt.
greets wupke
Okee, maar eens kijken of ik iemand met een lasapparaat kan charteren, en dan pak ik maar gelijk de rest van de auto ook aan want ik zag onder de deurrubbers ed ook al flink wat roestplekken verschijnen
Misschien is dat met Owatral ofzo te behandelen, dat is namelijk nog in redelijk beginstadium.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Okee, maar eens kijken of ik iemand met een lasapparaat kan charteren, en dan pak ik maar gelijk de rest van de auto ook aan want ik zag onder de deurrubbers ed ook al flink wat roestplekken verschijnen
Misschien is dat met Owatral ofzo te behandelen, dat is namelijk nog in redelijk beginstadium.
Sja, 50 EUR bij mijn plaatselijke beungarage…
Waar onder welke deurrubers? dat klinkt minder prettig.
mpostma schreef:metro2005 schreef:Okee, maar eens kijken of ik iemand met een lasapparaat kan charteren, en dan pak ik maar gelijk de rest van de auto ook aan want ik zag onder de deurrubbers ed ook al flink wat roestplekken verschijnen
Misschien is dat met Owatral ofzo te behandelen, dat is namelijk nog in redelijk beginstadium.Sja, 50 EUR bij mijn plaatselijke beungarage…
Waar onder welke deurrubers? dat klinkt minder prettig.
Bij de voordeuren, op de randen waar de rubbers overheen geschoven zitten. Tis vooralsnog alleen oppervlakteroest hoor maar wil er wel snel wat aan doen.
En wat is het adres van jouw beungarage (en kan je er op wachten?)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:mpostma schreef:metro2005 schreef:Okee, maar eens kijken of ik iemand met een lasapparaat kan charteren, en dan pak ik maar gelijk de rest van de auto ook aan want ik zag onder de deurrubbers ed ook al flink wat roestplekken verschijnen
Misschien is dat met Owatral ofzo te behandelen, dat is namelijk nog in redelijk beginstadium.Sja, 50 EUR bij mijn plaatselijke beungarage…
Waar onder welke deurrubers? dat klinkt minder prettig.
Bij de voordeuren, op de randen waar de rubbers overheen geschoven zitten. Tis vooralsnog alleen oppervlakteroest hoor maar wil er wel snel wat aan doen.
En wat is het adres van jouw beungarage (en kan je er op wachten?)
Gezien het tafief zijn ze er toch wel een uurtje mee bezig. Maar ik zou gewoon naar een willekeurige universele garage toestappen. Er is echt niks bijzonders aan… om daar nu voor naar Den Bosch te rijden??? Ik ben hier ook maar naar toe gestapt om dat ie het dichts bij mijn huis zit.
mpostma schreef:WYD schreef:Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Nee, mijn BX is van 92 en de Toulouse van 7/91 was ook flink aangetast.
Mijn chic uit 1991 had het ook; ik heb een bout door het restant plaat gedraaid en een crea beugeltje (waarmee de ruitensproeiertanks vastzitten) pas gemaakt waaraan het uitlaatrubber nu hangt. Restjes plaatrand in de primer en een stukje alu plaat ertegenaan gekit. Dat gaat alweer 3 APK’s goed. Ik heb het niet zo op laswerk.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:WYD schreef:Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Nee, mijn BX is van 92 en de Toulouse van 7/91 was ook flink aangetast.
Mijn chic uit 1991 had het ook; ik heb een bout door het restant plaat gedraaid en een crea beugeltje (waarmee de ruitensproeiertanks vastzitten) pas gemaakt waaraan het uitlaatrubber nu hangt. Restjes plaatrand in de primer en een stukje alu plaat ertegenaan gekit. Dat gaat alweer 3 APK’s goed. Ik heb het niet zo op laswerk.
Goed laswerk lijkt me steviger dan een plakkaat kit.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX