Ik heb mijn bougies vervangen maar hij start nog steeds niet.
Daarna heb ik een compressie meter geleend en hij heeft vrijwel geen compressie in geen een cilinder.
Volgens de garage waar ik de compressie meter had geleend zijn er waarschijnlijk toch kleppen geraakt bij het starten na het vervangen van de distributieriem.
Ik denk erover om de kleppen te vervangen maar ik heb dat nog niet eerder gedaan is dit zelf te doen? en heb je er speciaal gereedschap voor nodig? wie kan me wat tip’s of raad geven.
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even een vraag: ik las eerder dat de zaak na het vervangen van de riem keurig op tijd stond. Klopt dat? Heb je de compressie gemeten met volgas? Dat moet wel namelijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
MisterT schreef:Volgens de garage waar ik de compressie meter had geleend zijn er waarschijnlijk toch kleppen geraakt bij het starten na het vervangen van de distributieriem.
Bij een 16V is de kans zeer groot dat dit gebeurd als de riem niet op tijd stond.
Je zou met een endoscoop in de cylinders kunnen kijken, er zijn uitvoeringen met een spiegel, dan kun je omhoog naar de kleppen kijken. Andere manier om vast te stellen is het demonteren van de klepdeksels en kijken wat de klepstoters doen, als deze niet of nauwelijks bewegen, dan is het niet best.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Hmm, ik was er al bang voor. In het geval dat de kleppen inderdaad krom zijn is het goedkoper om op de sloop een gebruikte cilinderkop te kopen, en deze in zijn geheel over te zetten.
Echt balen, maar het is wel duidelijk weer een voorbeeld van dat je bij dergelijke klussen goed moet weten waar je mee bezig bent, en ook alles op de juiste manier doet. Je kunt er een hoop geld mee besparen door het zelf te doen, maar het kan ook veel duurder uitvallen. Succes met de reparatie.
Een cilinderkop (of alleen de kleppen) vervangen is trouwens ook zo’n klus waarbij je goed moet weten waar je mee bezig bent.
Alleen een kop op de sloop word lastig, zo heel veel kom je ze niet tegen op de sloop.
Dan nog, moet je zo een ding uitelkaar plukken en nieuwe afdichtingen er in, wie weet hoe lang die kop daar al ligt en hoeveel kilometers.
Ik zou de kop demonteren en kijken wat de schade is, soms valt het mee.
Effe snel opgezocht, inlaatklep kost € 14 en uitlaat € 28 per stuk, dus hooguit c.a. € 350 aan nieuwe kleppen.
Tel daar nog een kopset en kopbouten bij, dan ben je schat ik voor c.a. 5 a 600 wel klaar.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor dat geld had je er ook een d-riem om kunnen laten leggen, maar ja daar is het nu een beetje laat voor…
Voor minder hoor, zo veel werk is het niet bij een 1.6-16V TU in een Xsara.
Dit is achteraf een dure les, iedereen maakt wel eens een foutje wat meer geld gaat kosten dan wanneer je het had laten doen.
Maar goed, wie geen fouten maakt kan en doet niets zelf, dus niets om je voor te schamen.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tuurlijk wie niet waagt wie niet wint
Ik heb TS een PB gestuurd voor als hij hulp wil.
Op het moment rij ik ook een Xsara-2 met 1.6-16V motor, dus ik voel een “band” met andere NFU rijders
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kijk dat is niet verkeerd, hoe bevalt dat vergeleken met de Xantia HDi
Wil je het echt weten
Je mist het koppel van de HDI en de motor moet goed op toeren komen voordat deze wakker word, maar verder is het een prima auto. Het is de Xsara van mij oom, hij is op vakantie, dus ik rij er in en heb wat kleine dingen die gefixt moeten worden.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik voelde hem al aankomen
Ik denk dat ik al zo’n 100k met een 1.6 16v gereden heb, dus ik al een aardig tijdje vertrouwd met wanneer je wel en geen vermogen heb.
Mocht het nodig zijn, heb ik nog een 1.6 16v kopje liggen, van mijn blokje met versleten hoofdlagers.
Ligt in regio maastricht heerlen mocht het nodig zijn.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ik ga dit weekend met mijn broer er een ander blok erin bouwen daardoor heb ik twee vliegen in een klap en minder kilometers en ik hoef de kleppen niet te vervangen voor het zelfde bedrag.
Ik hoop dat het daarna weer allemaal in orde is.
Ik laat het wel weten allemaal bedankt voor de hulp en ik hoop dat ik volgende keer weer om raad kan vragen.
Zorg wel dat je een reserve uitlaatspruitstuk met lambda hebt liggen. Die dingen sneuvelen bijna vanzelf en het is balen als je het karwei niet af kunt afmaken in het weekend.
Mocht je nog tips nodig hebben stuur een pb’tje, ik heb een paar weken geleden nog een blokwissel gedaan.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)