Hallo,
Twee weken geleden heb ik een Saxo 1.4 VTS uit 2001 met 95.000 km op de teller gekocht. Hij bevalt prima maar er zijn een paar dingen waar ik vragen over heb:
Snelheid
Volgens fabrieksopgave moet hij max. 176 kmh kunnen halen. Verder dan 145 kmh gaat hij echt niet. Ik zit dan alleen in de auto en rij in de 5e versnelling rond de 4000 toeren. Boven de 110 kmh trekt hij verschrikkelijk traag op. Ik dacht aan een vervuild luchtfilter of de uitlaat (er zit geen originele uitlaat op, het einde loopt naar beneden als bij een diesel, het is een benzine). Vanaf 3500 toeren maakt hij vrij veel geluid, alsof er een gaatje in de uitlaat zit. Iemand ideeën of dit zo veel invloed heeft op de prestaties, of dat ik iets anders moet controleren?
Ratelend geluid
Linksvoor klinkt zachtjes een ratelend geluid bij het rijden. Wat zou dit kunnen veroorzaken (wiellager, homokineet)?
Schokken in 2e versnelling
Als ik de auto in de 2e versnelling laat rollen schokt de auto flink en hoor ik een *kloenk* geluid. Het gebeurt niet altijd en op het moment dat ik gas bij geef is het direct weg. Wat zou dit kunnen veroorzaken?
Start koude motor
Op een koude motor start hij soms moeilijk, pas na een paar keer starten + gas bijgeven. Is er iets simpels wat ik zelf kan controleren of kan ik hem beter bij een garage laten controleren?
Vooral de snelheid vind ik erg irritant op de snelweg, hoop dat dit geen prijzige reparaties worden.
snelheid (je mag officieel 120 maar ik neem aan dat je op circuit harder wil of eens een goed sprintje wil trekken bergop) je hebt compressieverlies te zien aan je toeren.
Hangt er toevalig smurie aan je motorblok boven de dynamo? Zo ja en reinigen en motor even laten draaien op 3000 toeren en kijken of het er terug hangt. Zo ja koppakking om zeep. ...
Zitten je bougies nog goed vast? vooral 1 en 3 nakijken.
als je een erge uitlaat lek zou hebben dan zou je dit horen.
ratelend geluid is vaag en kan verschillende oorzaken hebben. is het ook bij stilstand warme/koude motor heeft dit een invloed?
schok in 2de versnelling mogelijk de synchro die versleten aan het raken is, afstelling koppelingsdraad die bijgeregeld moet worden.
start koude motor. Bougies nakijken en batterij nakijken meten op spanning 11.8 is minimum met deze temp onbelast. 2 uur niet gereden. en visueel controleren op basten/ wit poeder (poeder niet proberen aanraken indien aangeraakt overvloedig naspoelen met water dit is nl acied… )
ps kijk ook eens dat de d-riem al eens vervangen is geweest (10j /120 000 km) eerst bereikt. dit is preventief te vervangen.
Bedankt! Ik snap natuurlijk dat de maximumsnelheid in NL 120 kmh is. Morgen zal ik alles nakijken, de distributieriem is 20.000 km geleden vervangen.