karel schreef:Ik heb het niet zo op laswerk.
Je moet er met laswerk rekening mee houden dat je het goed beschemt.. en alle strijkkit in de wijde omgeving verwijderen, alles owatrollen, RLSsen en daarna weer opnieuw kit aanbrengen. Anders gaat het weer verder roesten. Het is wel ontzettend heet geweest door het lassen dus alle roestbescherming in de buurt van de las is weg… dus ook bumper eraf en de achterkant van de kofferbak en bumperbalk opnieuw beschermen tegen roest. En ook een stevig stuk plaat inlassen, zodat de bumperhaak goed houvast heeft.
metro2005 schreef:karel schreef:mpostma schreef:WYD schreef:Dit is inderdaad een heel bekend fenomeen. Ik kom het bij alle BX’en tegen behalve bij de bx’en jonger dan 1991, dus of ze er daar wat aangedaan hebben :
Nee, mijn BX is van 92 en de Toulouse van 7/91 was ook flink aangetast.
Mijn chic uit 1991 had het ook; ik heb een bout door het restant plaat gedraaid en een crea beugeltje (waarmee de ruitensproeiertanks vastzitten) pas gemaakt waaraan het uitlaatrubber nu hangt. Restjes plaatrand in de primer en een stukje alu plaat ertegenaan gekit. Dat gaat alweer 3 APK’s goed. Ik heb het niet zo op laswerk.
Goed laswerk lijkt me steviger dan een plakkaat kit.
Dat is nou vaak net het probleem: het gelaste materiaal is harder, waardoor je spanningen krijgt tussen overige en het gelaste materiaal.
Dat leidt weer tot scheur - en roestvorming etc. Met alleen maar goed afwerken ben je er niet, je moet het in de gaten blijven houden.
Ich bin ein Breaker
Dat is nou vaak net het probleem: het gelaste materiaal is harder, waardoor je spanningen krijgt tussen overige en het gelaste materiaal.
Dat leidt weer tot scheur - en roestvorming etc. Met alleen maar goed afwerken ben je er niet, je moet het in de gaten blijven houden.
sorry hoor maar dat is dus niet zo extreem als je het nu stelt.
hittespanningen en scheuren omdat je er een plaatje in hebt gelast is echt geen risico .
de reden waarom het sneller wil roesten is dit.
er word vaak gelast met Co2 Argon,dat Argon gas is een pitig goedje.
dat tast het oppervlak aan wat corroderen bevorderd.
dus even na het lassen het oppervlak schuren met de schuurschijf, de zaak in de zuurprimer, en dan laklaagje erover en antiroesten kitten of wat dan ook.
het roesten wat in later stadia toch terug komt bij vele, ontstaat omdat het niet word afgelakt.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik heb het ook gehad met mijn bx, daar zat een gat in van 5 centimeter in doorsnee maar ik het laten dichtmaken tegelijk met het nieuwe dak.
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
kreazyV8wuppo schreef:
er word vaak gelast met Co2 Argon,dat Argon gas is een pitig goedje.
dat tast het oppervlak aan wat corroderen bevorderd.
Argon is een edelgas, dat tast niks aan. Maar het kan wel dat door de hitte na het lassen in combintie met zuurstof (immers na het lassen is het argon weer zo vervlogen) dat het alsnog aangetast wordt.. Heet ijzer corrodeert VEEL sneller dan koel ijzer.. Zeker als het ijzer gloeiend heet is na het smelten. En dan heb je ook nog van die lassers die zonder gas lassen, maar met lasdraad waarbij het gas vrijkomt dootdat het omhulsel om de draad verbrandt.
Meja, goed beschermen na het lassen is minstens net zo’n kunst als goed lassen.
nou, de mijne heeft t ook, die foto van marten postma had een foto van mijn bx kunnen zijn. Ik heb de boel dichtgesmeerd met carosserie-kit (het gat zeg maar) en aan de plaat waar je bumper aanhangt een beugeltje geschroefd om mijn einddemper weer op te hangen. Zal heus wel een paar jaar blijven hangen, althans, dat hoop ik!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?