Hallo
ik heb sinds een paar dagen een citroen saxo 1.6 vts uit 2001 nieuw model
maar mijn airco en kachel/blower doen het niet de kachel/Blower op geen van de 4 standen
de zekering is niet kapot.
er zit een ander contact slot in de auto.
en onder bij het stuur heb ik een lossen stekker gevonden een grijzen met 3 draden er in en meerderen plaatsen om evt een stroom draad te plaatsen die draden die er in zitten zijn roos, licht blauw, en groen geel (massa) die stekker kan ik nergens plaatsen,
en dan heb ik nog een lossen stekker gevonden onder bij de sigaretten aansteker dat is een groen stekker met 2 kabels een groen gele (massa) en een groen stroom draad, die stekker kan ik ook nergens plaatsen
ik heb nog niks door gemeten want heb geen multi meter….. :’(
met de airco dacht ik zelf: is hij meschien te leeg? maar dan zou hij nog wel in horen te slaan toch?
en de kachel/blower dacht ik zelf: de kachel weerstand maar waar zit die ?
weet iemand meschien hier wat mijn probleem is, of heeft er iemand voor mij een electies schema van een saxo ?
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de bedrading origineel is is groen/geel meestal geen massa. Citroen=eigenwijs. Geel is meestal + en massa grijs, dacht ik, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Multimetertje heb je al voor €20.
Als de druk in de airco te laag is zal die door een veiligheidsschakelaar niet aanslaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dankje, het is dan niet van een saxo maar zal niet veel schelen!
Ronjo, je plaatje doet het niet
Als de kachelmotor het niet doet, dan doet de airco het ook niet.
Ik zou beginnen om deze te demonteren en te controleren, versleten koolborstels, module op de motor stuk ?
Is de zelfde afbeelding als in mijn vorige post.
Alleen hiervan de bovenkant gepost omdat Nickjan schreef is niet van een Saxo.
Ok, dan is de constructie vergelijkbaar met die van een Xsara en Xantia, een module met transistoren op de kachelmotor. Deze transistoren willen weleens kapot gaan.
Ga er over een weekje mee verder, !
nu eerst op vakantie,
en na de vakantie komt het zeker goed moet dan ook bijna op voor mijn reibewijs
Werk zelf bij een citroen garage trouwens, BBL opleiding bij Hoefnagels helmond
maar nu 3 weken bouwvak!
dan kom ik hier weer op terug, dankje alvast
Hallo
Ik heb weer wat tijd gehad om naar mijn probleem te kijken! en heb inmiddels een multie meter!!
ik heb de stekker die op de kachel motor zit door gemeten, dat is een stekker met 4 draden rood, groen-geel, groen en dikke gelen kabel
welke massa en of plus is weet ik zo niet neem aan dat rood de plus is en groen-geel massa.
maar kreeg nergens 12 v op als ik de schakelaar van de kachelmotor op stand 4 heb staan, massa heeft hij wel.
en de zekering krijg ik ook geen 12 v spanning op,
(zekering 25A van achteruit verwarming kachel airco) zo staat het in het boekje
heb de kachelmotor door gemeten met de ohm meter en die lijkt verder prima te zijn!
maar wat nou mijn probleem kan zijn weet ik niet…... iemand een idee hier
graag hoor ik wat!
Groetjes
Heb je dit wel gemeten met een draaiende motor?
Bij de Xsara werkt de blower alleen als de motor draaid.
Bij een Xantia werk de blower ook alleen als de motor draait, de Saxo is uit dezelfde generatie, als de Xsara en Xantia.
ben er achter, kachel weerstand kapot…. eigelijk best voor de hand liggend
ik sloot de kachel motor aan en starten de motor en hij begon meteen te blazen!
ook al stond de schakelaar uit…? dat vond ik dan wel raar
maar het schijnt dat die kachel weerstanden best duur zijn toch?
Nieuw rond €100.
Maar volgens mij zit er dezelfde weerstand in als in de Xsara.
Dus kun je hiervan ook zelf de transistoren vervangen, kom je op ongeveer €20 uit.