





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ha die herken ik ook!
Maar da’s wel een heel oud type hoor Thijs. Wij hebben een Prestige van 1981 (ook 2400 IE) en daar zit wel een langwerpige in en is toch Série 1.
In elk geval zijn ze anders van de Turbo’s ben ik achter, omdat die ook een ander model radiateur hebben waarschijnlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
T(h)ijs schreef:Zoeentje zit er normaal in een serie 1:
Bewaren! Heb ik tzt nodig!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jammer voor je Boog, te laat: die zit er nu dus bij Thijs op.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Al 5 jaar te niksen… En de komende 5 jaar ook…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
een beetje handige airco man kan toch wel een alternatief vinden, alleen een beetje zoeken misschien.
de inbouw van de verdamper is al achter de rug ? dat lijkt me een lastige klus.
wat voor koelmiddel gaat dit systeem krijgen ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
De verdamper en de klep in het kachelhuis lijkt mij ook het lastigst inderdaad.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
cx25gtit2 schreef:wat voor koelmiddel gaat dit systeem krijgen ?
Daar staat in het CX Club blad ook een leuk stukje over, een mooie vervanger van R12
Overigens interessant stuk om hier even mee te lezen het achteraf inbouwen van een airco systeem.
Laatst heb weer eens een airco van een CX laten reviseren en uiteraard laten vullen,en wegens gebrek aan originele drogers is er een droger van een XM opgegaan type 605 kost 25 euris en werkt uitstekend!!!
CX Basis is daar veel te duur mee.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
goede tip !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
daan schreef:Laatst heb weer eens een airco van een CX laten reviseren en uiteraard laten vullen,en wegens gebrek aan originele drogers is er een droger van een XM opgegaan type 605 kost 25 euris en werkt uitstekend!!!
CX Basis is daar veel te duur mee.
Ik denk dat CX-basis gewoon nieuwe onderdelen verkoopt en dat die qua prijs hoger zijn dan tweede hands spulletjes die van een veel geproduceerde auto als de XM af komen. Dat maakt CX-basis denk ik niet te duur. Ik zou zeggen, prijs bedrijven zoals CX-basis die initiateven ontplooien om nieuwe spulletjes te leveren ! Dat het voor minder kan, daar kun je uiteraard ook over informeren. Om in één adem CX-basis als te duur te bestempelen, dat gaat wat mij betreft wat ver. Vanwege de relatief geringe aantallen, zullen nieuwe onderdelen per definitie niet voor weinig zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik praat wel over een nieuwe droger wat afkomstig is van een XM die voor 25 euro bij iedere auto materialen zaak te koop is voor 25 euro dus niks tweede hands!!
Cx basis levert deze non orginal http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=27087&products_id=5672 voor 50 euro excl. verzendkosten en dat vind ik dan gewoon duur.
En de originele deze dus http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=27087&products_id=5675 voor 90 euro vind ik nergens meer over gaan.
Dus ik vind CX basis in dit geval te duur.
Trouwens het model droger van de XM is nagenoeg dezelfde alleen de montage is iets anders.
Het blijft een goede tip. En je eerdere post vind ik wat suggestief. Deze uitleg helpt dit wat weg te poetsen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik zou zeggen, prijs bedrijven zoals CX-basis die initiateven ontplooien om nieuwe spulletjes te leveren
Mee eens.
In dit verband is het verschil tussen een klassieke Citroen en een klassieker Brit toch wel een erg verschil.
Onderdelen voor mijn Defender of MGB komen gewoon uit een catalogus en vrijwel alles op voorraad.
Daar zijn inmiddels zo veel aanbieders van dat ze tegen elkaar op concurreren hetgeen weer goed is voor de prijs.
Het is vrijwel mogelijk een MGB uit volledig nieuwe onderdelen op te bouwen, inclusief de hele carrosserie!
Ik snap dat het voor het beperkt aantal CX die er nog rijden niet lonend is. Voor de DS zal het al lonender zijn om te reproduceren.
Dus inderdaad: ieder die initiatieven neemt om nieuwe onderdelen te maken moeten worden gesteund.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Volledig mee eens!
Er is nu al genoeg wat niet of slech leverbaar is.
Reken er maar op dat dit alleen maar erger wordt, want er worden nog steeds meer cxen gesloopt dan opgebouwd.
Dus een steeds minder grote markt.
Dus beter duur dan niet te koop.
Alleen een filter wat bijna identiek is, met dezelfde werking voor een kwart van de prijs zou ik ook doen hoor!
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Verder met de airco inbouw.
Ik heb de droger van CX-Basis binnen.
Niet goedkoop, maar wel een origineel onderdeel dat voor zover ik weet nergens meer te koop is.
De grille en de linker koplamp moet er uit om de beugel en de droger te monteren.
De droger heeft een aansluiting voor een drukschakelaar.
Deze drukschakelaar is een beveiliging tegen te hoge druk van het systeem.
Zo monteren dat het glaasje bovenop af te lezen is.
Daar is dus dat gat voor in het plaatwerk achter de grille.
Het blauwe glaasje geeft aan dat de droger DROOG is.
Als de droger verzadigd is met vocht wordt dit rood.
Het andere glaasje geeft zicht op het koelmiddel.
Als er bellen zichtbaar zijn is de druk te laag en zit er dus te weinig koelmiddel in het systeem.
Bij de airco installatie hoort ook een stationair toerental verhoging die gelijktijdig met de compressor inschakelt.
Daarom een extra bypass van de lucht en een magneetventiel.
De volgende stap is het plaatsen van de condensor voor de radiator.
Dat gaat door het plaatwerk onder de bumper te verwijderen.
Heel wat werk omdat je dan de stootbumpers ook moet verwijderen. Daaronder zit nl. het plaatwerk vast.
Uiteraard zit daar heel wat roest.
De ventilatoren zitten vast met tapeinden die in de radiator zitten. Deze waren zodanig verroest dat ze niet meer bruikbaar waren.
Bij de plaatselijk ijzerwinkel nieuwe tapeinden gehaald maar deze blijken te kort om condensor + ventilatoren te bevestigen.
Nodig is M6x80 en een aantal afstandsbussen.
Dus heb ik alles maar weer gemonteerd. Het is nu iig gangbaar zodat de volgende keer sneller gaat.
Ik heb een start gemaakt met het elektrische deel van de ombouw.
Een aantal relaisvoetjes geplaatst met bedrading naar de compressor en naar het magneetventiel voor het extra luchtventiel.
Er moet nog veel gebeuren.
Voor de ventilatoren zijn er verschillende varianten.
Lange motor, korte motor (de korte motor heb ik nodig ivm de inbouwruimte)
Aantal bladen van de fan (6 of 10).
Welke geeft het meeste lucht?
Groeten,
Jaap