De wetenschap van het motorgeluid: hoe maak je het mooi
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 25 december 2005 04:45 PM

Als totale audiofiel zoek ik altijd prettige geluiden om me heen.

Wat de 4-in-lijn mij altijd verdrietig heeft gemaakt is het geluid. Ik ben opgegroeid met 2 en 4 cilinder boxers van de Ami en GS. Mijn Digit doet het best aardig omdat die motor redelijk versleten is en een carburateur heeft. De DS doet het al beter, mede door de 2 in 1 in 2 uitlaat. Aan de achterkant klinkt de dame als een kleine amerikaanse.

Maar als totaal is een blijft een 4 in lijn een onding. Het liefst had ik het geluid van een 14 of 18 cilinder stermotor (Double Wasp of de Ash 82FN, http://site.rareaviation.com/Sounds/F4UCorsairStartup.wav) of van de V16 1,5 liter BRM uit 1953 ( http://www.billzilla.org/BRM-incar.mp3 en http://www.billzilla.org/BRM-fulltrack.mp3). Ik weet dat dat onmogelijk is.

Nu begrijp ik dat er wel 1 en ander te doen valt aan het geluid, door het inlaattraject en uitlaattraject totaal te veranderen. Mijn doel is niet een zo hard mogelijk geluid of meer vermogen, want ik heb een bloedhekel aan herrie door open uitlaten in het dagelijkse verkeer en wil er niet aan meewerken. Mijn auto’s zijn geen rice bakken. Bij van die open ondingen hoor je 1 lange doordringende holle bastoon en dat is het dan.

Wat ik wil is pruttelen en sputteren zoals een oude V8, waarbij elke cilinder afzonderlijk te horen is ipv een gecombineerd geluid.

Mijn huidige situatie is 1 carburateur en een 4 in 1 uitlaatspruitstuk. Het liefst zou ik elke cilinder 1 carb geven. Als dat niks is, wil ik de grote kunstof trommel wat luchtfilterhuis heet, vervangen door een zelf gelast blikken exemplaar om hoge tonen te reflecteren. Weet iemand hoe je berekent welke carb een mens nodig heeft? Heeft iemand hier ervaring met het zelf maken van inlaat- en uitlaatspruitstukken en bouwen van pijpen en dempers? Het schijnt dat de vorm van de uitlaat ook invloed heeft. Een fishtail klinkt beter dan een holle pijp. Nogmaals: verbruik en vermogen vind ik minder belangrijk dan de plezier van een mooi geluid.

Ik denk dat ik binnenkort alvast de laatste uitlaatpijp ga vervormen, als experiment Smile

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 december 2005 05:01 PM
  [ # 1 ]

heel veel experiance heb ik er nou ook weer niet mee, maar ik heb dit voor mezelf al uitgevlooit, ik zou zeggen doe er je voordeel mee.

het uitlaat traject veranderd van geluid door dikkere buizen zowel in diameter als dikte van de wand.
een BX uit 90 bijvoorbeeld heeft een ongeregelde kat,die werd na enkele jaren vaak leeggemaakt ivm rammelgeluiden van het keramische mmateriaal.
dat gaf een soort van dubbele uitlaat effect geluid.
dus ipv geluid uit de einddemper kwam het midden onder de auto ook vandaan.

welne, hetvolgende als je begint met een korte uitvoering van een spagettie spruitstuk, vervolgens een dikwandige dikke buis naar achteren maakt, daar gemonteerd op een normale dwarsdemper van een Bix, en dan vervolgens een pijp naar achteren (vrije keus) alwaar je even moet experimenteren met dikte en diameters, alsook lengte.

het spagettie spruitstuk zal je spoeling verhogen , waardoor je het pruttelV8 effect naar voren haald, de dikke buis naar achteren zal de klank nagelang dikte en dikwandigheid dempen /vasthouden/verhogen/versterken.
het dwarsdemper haalt het irritante bovenmatige basgeluid eruit en het volume .

eea heb ik al vaker gebouwt voor amerikanen, van 4 tot 12 pitters.
gein van de amerikanen is dat niks passend is maar gewoon een zooi bochten en dempers en buizen, geen klemmen maar alles op maat zagen en lassen.

een andere truuk om je prutteleffect te verhogen is om wat te rommelen met de ontsteking.
ombouwen naar contactpunten zou het mooiste zijn, maar vaak wil het ietwat vervroegen van de ontsteking al genoeg zijn.
als je dan de gewichten van de centrifugaal wat LIGTER maakt ondervang je nare effecten op hogere toeren.

greets van wupke Wink

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 25 december 2005 05:10 PM
  [ # 2 ]

Volgende week vrijdag word er een mooi eind demper vervangertje gemaakt van RVS rond 76 ongeveer Cool

Daar hoop ik iets meer geluid mee te krijgen en dan een open lucht filter erin Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 december 2005 04:17 AM
  [ # 3 ]

Re: De wetenschap van het motorgeluid: hoe maak je het mooi

Alcyone schreef:

( http://www.billzilla.org/BRM-incar.mp3 en http://www.billzilla.org/BRM-fulltrack.mp3).

yep zo mag mijn C15 ook klinken Twisted Evil
daarstraks even bij mijn broer in de Smart roadster meegereden en die klinkt binnenin als een Porsche Shocked
die motor ligt binnen dus dat zal er wel een stuk aan liggen, dus zou ik zeggen dag isolatie Confused
hier nog wat sound van de Mighty Merlin http://www.aviationshoppe.com/Sounds1.html

wat moet je zeker doen?  de lucht inlaat aanpakken, bij Bmw bvb. wordt het geluid door de intake gevormd, een beemer klinkt mooier als hij naar je toe rijdt dan dat hij van je weg rijd Idea

zorg dat die luchtfilter kast verdwijnt en zet een kelk
verder een spagetti uitlaat is ook zo mooi


http://www.uitlaten.com/faq/antwoorden.html

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 26 december 2005 12:58 PM
  [ # 4 ]

uitlaatjes, daar moet ik binnenkort ook nog even mee gaan spelen. Er komt nl een RVS Sidepipe onder de eend pick up te hangen..
wat ik wil: een diepe lage brom, die niet gaat vervelen (veel km’s maken)..

Voor de mensen van de v8 sound:
http://www.chevythierry.com
gewoon de openingspagina Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 december 2005 01:32 PM
  [ # 5 ]

even ter info.
iets wat ik proefondervindelijk heb vastgesteld.

als je vanaf het spruitstuk een pijp maakt, ontstaat het geluid pas aan het uiteinde daarvan.

het expanderen dan de druk geeft de herrie.

als je het in een (knalpot) laat gebeuren ,kan je dmv de variabele grote “van de uitgang” regelen in volume en sound.

die uitgang kan een pijpje zijn ,naarmate je speelt met de lengte daarvan, veranderd ook weer het geluid.

greets van wupke:die vaker met V8ten het geluid naar wens van de klant heeft gemaakt. Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 december 2005 02:10 PM
  [ # 6 ]

o-ja mijn C15 klonk deze zomer met enkel de uitlaatcolector erop wel heel goed, enkel wat luid
gisteren nog even laten draaien met de uitlaat erop en dan hoor je de auto niet meer als je op 10 meter staat
het is dus best mogelijk om er iets van te maken

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 juli 2006 03:30 AM
  [ # 7 ]

http://users.pandora.be/mijne_site/raymond/sounds_bestanden/slide0001.htm

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 05 juli 2006 02:25 PM
  [ # 8 ]

Grappig!

Mijn nieuwe BX GT heeft een GTI type 2 of 3 uitlaat ipv de originele ronde potten uitlaat. Die ouwe heeft veel meer het ouderwetse pruttelen (wat ik er mooi vind) maar de nieuwe heeft een donkere roffel!

Ja ik wil op zich nog steeds wel throttlebodies en afzonderlijke inlaatkanalen. En een luchtfilterhuis uit blik of had ik dat al verteld?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2006 05:20 PM
  [ # 9 ]

filmpje van de BX 16v op carbu’s heb je al wel gehoord zeker?
DAT is mooi geluid Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrĂȘte pas, les restaurations ne s’arrĂȘtaient jamais.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 05 juli 2006 06:10 PM
  [ # 10 ]
Citroenbx schreef:

filmpje van men de BX 16v op carbu’s heb je al wel gehoord zeker?
DAT is mooi geluid Wink

Volgens mij wel maar volgens mij mist de opname dynamiek. maw het klonk vrij flets.

Anyway het komt never in de buurt van de BRM Wink

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 05 juli 2006 06:32 PM
  [ # 11 ]
Citroenbx schreef:

filmpje van men de BX 16v op carbu’s heb je al wel gehoord zeker?
DAT is mooi geluid Wink

Op film is het helaas bij lange na niet zo mooi als in het echt.
Heb er zelf ook een filmpje van genomen maar werd njammer genoeg niets.
40km/h rijden in z’n 2 en dan plankgas er van door, geweldig geluid!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook