Olå,
Sinds vorige maandag heb ik een vage tik in mijn saxo. Geluid komt zeg maar achter de bougie’s vandaan…
Toen ik mijn auto weg zette op zaterdag was er niets aan de hand en toen ik hem ‘s maandag starte tikte hij.
Tikken gaat mee met toerental. Met warme motor is het iets minder voor mijn gevoel.
Heb er net even een filmpje van gemaakt http://www.youtube.com/watch?v=PfRAhFpfMGk&feature=youtube_gdata_player
Iemand een idee wat dat kan zijn en of het een kostbare zaak wordt?
Alvast bedankt!
Citroen Saxo VTS 1.4
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Geen bougie los gelopen? ik vind het een beetje een ploffent geluid.
Bougies zijn recentelijk met een beurtje vervangen dus klinkt best aannemelijk.
Hoe strak moet je die dingen aandraaien als je geen momentsleutel hebt?
Citroen Saxo VTS 1.4
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Dit zijn als het goed is bougies met een ring, je draait eerste de ring plat en dan voel je wat meer weerstand omdat de ring nu plat is. dan draai je hem handvast aan. gewoon iets na geven, niet knetter vast.Is een beetje moeilijk uit te leggen. je moet dat gevoel een beetje hebben.
haal bougie 1 en 3 er maar al uit en kijk dat de schroefdraad niet zwart eruit ziet. Ik ken dat geluidje :d Heb er lang achter gezocht maar gevonden. (had toen last van gehoor ... )
Gebruik wel een 1/2 de stift die niet te lang is zodat je de dop recht op de bougie kan zetten en ze gewoon kan aanratelen.
en stop met draaien zodra je maar beginnen te wringen op de schroefdraad dieper te krijgen.
Met veel pech kan het volgens de c-dealers waar ik ten rade ben gegaan het de kleppen zijn die kromstaan of de biagel die om zeep is.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Maar waarom zou je de bougies eruit draaien? als ze los zitten kun je ze gewoon aandraaien. Wat bedoelt u met Biagel? heb ik nog nooit van gehoord.
omdat je anders een lek blijft behouden aangezien er roet op de schroefdraad zit. ...
biagel is frans-belgisch dus even foto gezocht (ps rechts is de defect) Dit wil je niet voorhebben… betekent motorblok open nieuwe d-riem , koppakking, als je dan toch bezig bent klepsteels en de afdichtingsrubbers van de pistonhead ook. en dat maakt heet duur.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Een bougie dicht niet af op de schroefdraad, maar als je het helemaal goed wilt doen kun je de bougie schoonmaken. Maar mijn ervaring is als je hem aandraait dicht die gewoon goed af. met roet zal het wel mee vallen. Het is geen diesel. U bedoelt de drijfstang en de zuigerveren?
voor de compressieverlies dient de schroefdraad zelf hebben ze mij wijs gemaakt. omdat ze ook zo beter blijft zitten.
ik bedoel de 2 “kuipjes” en de bout die los kan zitten of gebroken is. ps dit zijn er geen van een saxo
Maar als die echt stuk zij rij je niet ver meer. En hoef je je van je motorproblemen niets meer aan te trekken enkel over een nieuwe motor. :d kost 200 euro bij een import/export bedrijf helaas ken je de staat van de motor dan niet…
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Schroefdraad dicht natuurlijk wel wat af, maar de echte afdichting zit hem toch in de ring om de bougie en je hebt een conische bougie die dicht af op zijn conische gedeelte.
De problemen die u op noemt komen eigenlijk zelden voor, als dit het geval was had de auto een grote tik gehad.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
K_saxo schreef:omdat je anders een lek blijft behouden aangezien er roet op de schroefdraad zit. ...
biagel is frans-belgisch dus even foto gezocht (ps rechts is de defect) Dit wil je niet voorhebben… betekent motorblok open nieuwe d-riem , koppakking, als je dan toch bezig bent klepsteels en de afdichtingsrubbers van de pistonhead ook. en dat maakt heet duur.
Afdichtingsrubbers van de pistonhead??? Waar heb je het over? Pistonhead is de bovenkant van de zuiger. Een rubber daar lijkt me geen goed idee.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is voor mij ook abracadabra. Trek gewoon je bougiekabels even los en voel met de hand of je bougie wiebelt. Als hij echt los zit, voel je dat zo.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En dan gewoon vastdraaien. Bougie dicht af op de ring of de conische kant, al naar gelang het type. Nooit op de schroefdraad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
afbeelding van een volledige piston. Waar ring bijstaat is meestal uit rubber.
Maar meer dan wsh heeft de ts hier geen last van.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
De zuigerveren zijn nooit van rubber, dit kan natuurlijk nooit met deze hoge temperaturen!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Precies!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.