Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Vraagje aan de Citro-monteurs, kan je ook achteraf een roet(fap)filter monteren op een d of hdi motor?
Wat zou zo iets moeten kosten.
:
C’est le Nooord!!!
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
filter
het filter op zich zou je wel kunnen monteren maar er komt wel heel wat meer bij kijken.
als het zo eenvoudig zou zijn reed elke oude diesel al met een roet filter.
zo als er zijn oa software aanpassingen en brandstoftoevoegingsysteem.
in verband met het reinigen van het filter (http://www.citroen.nl/CWH/nl-NL/Corporate/Modellen/Techniek+en+Innovatie/Roetfilter.htm)
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Re: filter
dennis van der ven schreef:en brandstoftoevoegingsysteem.
in verband met het reinigen van het filter
Interessant, kun je er meer over vertellen, dit wist ik nog niet.
Op het plaatje zie ik namelijk wel een groen geval onder de tank, zal wel geen LHM plasje zijn
Re: filter
ZX1.4i schreef:dennis van der ven schreef:en brandstoftoevoegingsysteem.
in verband met het reinigen van het filterInteressant, kun je er meer over vertellen, dit wist ik nog niet.
Op het plaatje zie ik namelijk wel een groen geval onder de tank, zal wel geen LHM plasje zijn
isse simpel.
bij gebruik zal op den duur het filter vol raken.
ten tijde van een X periode harder of minimaal constant 90 rijden (bv snelweg) zal de filter worden gereinigd middels brandstof inspuiting, waardoor de afzetting verbrand, en het filter weer schoon word.
eitje..
greets van wupke
Ah, ik dacht dat de warmte om het filter schoon te branden, elektrisch werd opgewekt.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
toevoeging van “eolys"aan de brandstof en veranderen van het inspuitmoment waadoor de uitlaatgassen tijdelijk heter worden om zo het roetfilter schoon te “branden”
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:toevoeging van “eolys"aan de brandstof en veranderen van het inspuitmoment waadoor de uitlaatgassen tijdelijk heter worden om zo het roetfilter schoon te “branden”
zei ik toch?
greets van wupke:
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
scheelt 1 minuutje
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
het is wel ff schrikken de eerste keer als je het mee maakt.
de ventilator draait op volle kracht en je ruikt verbrand rubber.
‘t is nog iets complexer, Eolys word bij iedere tankbeurt toegevoegd aan de brandstof, het komt uiteindelijk terecht in de roetdeeltjes, hierdoor daalt de verbradningstemperatuur van deze bolletjes. Door om de 400-500 km tijdelijk de uitlaat temperatuur te verhogen, brandt het FaP schoon. Dit noemt men regenereren. je hoort hier niksvan te merken. Het Motormanagement regelt turbo druk, inspuiting,e tc. zodanig dat er geen noemenswaardige verandering van vermogen optreed, je zou wel een wit pluimpjemoeten kunnen zien.
Om het totaal schoon te branden kan je via de compu ook een speciale regeneratie cyclus aansturen, hierbij schijnt het FaP roodgloeiend gestookt te worden.
Lees ook dit draadje voor meer info:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167003
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
oude bak nieuwe FaP
Hoi,
Zeer leerzaam enzo, maareuh….. in 2007 staat er weer een nieuwe regelgolf aan te komen in NL in de vorm van roetfilterverplichting (anders doet de EU dit wel in 2008).
Kan je nu, op een oudere auto achteraf een roetfilter(-systeem) monteren en wat moet dat kosten?
Bij deze nog maar eens de vraag van Roel en Pe, want ook ik zie die boze stormwolken samenpakken. Na zo’n kenteken/belasting “correctie” zag ik de inruilwaarde van mijn Berlingo al eens kelderen. Als ik hem straks weg moet doen omdat er geen roetfilter onder kan/zit. Dan kan ik hem helemaal niet meer aan de straatstenen kwijt.
Niet dat ik van mijn Berlingo af wil, hoor
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Een FAP filter is niet achteraf te monteren. Ze zeggen dat alles kan, maar dit kan niet.
Een roetfilter is wel achteraf te monteren, dat is zeg maar een katalysator. De roetfilters komen er wel aan, maar de levernaciers wachten nog even totdat de subsidie definitief bekend is….. dan kunnen ze de prijzen waarschijnlijk nog aanpassen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
een FAP filter is dus geen roetfilter? Of ‘t is wel een roetfilter maar ‘t werkt weer anders…
Een FaP is een filtre a particules, dus wel een (roet)deeltjes filter, maar de werking berust op het feit dat het zeer dicht is, maar wel schoongehouden wordt .Daardoor is het extreem effectief en is de levensduur bijzonder groot. Met behulp van het Eolys, het Motormanagement en de twee (pre-)katalysatoren wordt het schoongehouden (dit heet regeneratie)
De nabouw roetfilters werken met een veel grotere doorlaat, zijn dus minder effectief en moeten toch op de een of andere manier schoongehouden worden. Dus snel vervangen of revisie…ze worden nu veelal ingezet op vrachtauto’s in bijv. Japan, de VS en Zwitserland.
Mocht er ooit een regeling komen die de uitstoot van deeltjes door ouide Diesels reguleert, dan zal zo’n regeling precies aansluiten bij de technische mogelijkheden van nabouwfilters.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
eviltwin schreef:‘t is nog iets complexer, Eolys word bij iedere tankbeurt toegevoegd aan de brandstof, het komt uiteindelijk terecht in de roetdeeltjes, hierdoor daalt de verbradningstemperatuur van deze bolletjes. Door om de 400-500 km tijdelijk de uitlaat temperatuur te verhogen, brandt het FaP schoon. Dit noemt men regenereren. je hoort hier niksvan te merken. Het Motormanagement regelt turbo druk, inspuiting,e tc. zodanig dat er geen noemenswaardige verandering van vermogen optreed, je zou wel een wit pluimpjemoeten kunnen zien.
Om het totaal schoon te branden kan je via de compu ook een speciale regeneratie cyclus aansturen, hierbij schijnt het FaP roodgloeiend gestookt te worden.
Lees ook dit draadje voor meer info:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167003
ik heb binnenkort zoals je al kon lezen ook een C5 2.0 HDI-FAP!nu lees ik hier dat er aditief moet toegevoegd worden bij de diesel!! jij zegt bij iedere tankbeurt!! nou is de vraag waar haal je dat Eolys?? en word dat manueel toegevoegd??? ik las hier ook in het instructieboekje dat er eventueel een melding kan verschijnen op het display van de boordcomp.(aditief toevoegen)
word dat product dan niet opgeslaan in een appart reservoirtje???