



































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Motorklassik 8/2012 komt in de serie Service-Station met een artikel over de Citroën CX. “Extraordinaire” luidt de titel. De inleiding: “Bij de zoektocht naar een klassieker met karakter biedt het Citroën-programma veel keus, bijvoorbeeld de CX. Maar zijn de onderhoudskosten voor dit model wel te betalen?” Dan volgt een artikel over van alles wat er aan deze auto kapot zou kunnen gaan. Geen horror-verhaal, maar wel een waarschuwing voor de complexe techniek en de slechte bereikbaarheid van veel onderdelen. In verband daarmee wordt uitgelegd dat het zinvol is “Verbundarbeiten” uit te voeren. Vrij vertaald: als de motor er dan toch uit moet, keer dan je portemonnee liever meteen helemaal om. Het artikel sluit af met een positieve noot: “Wie zich een CX gunt, krijgt een zeer eigenwijze auto. Men moet zijn karakter begrijpen om er gelukkig mee te kunnen worden. Maar dat alleen is niet voldoende, want de bezitter heeft ook een garage nodig die met de eigenaardigheden van de CX vertrouwd is. Dan komt alles goed.” Een interessant artikel, ook vanwege de lijst met CX-specialisten in Duitsland en Zwitersland.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Klinkt als een interessant en degelijk artikel. Die ervaring heb ik namelijk ook. Gewoon één keer goed aanpakken zo voorkom je dat zo’n auto een bodemloze put wordt. Tevens krijg je er dan best een betrouwbare auto voor terug. Met karakter, en karakter waar ik wel warm voor loop.
Gelukkig zie ik hier steeds minder mensen die denken wel “even” CX te gaan rijden, of van die auto’s waarmee continue achter de feiten aan gelopen wordt.
Ik denk dat dit echt de meest waardevolle tip voor iedere CX rijder is. Als je het doet, doe het dan goed of ga wat anders rijden…....
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dank voor de tip - ik ga de Bruna in de gaten houden!

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
CEE-IKS schreef:Klinkt als een interessant en degelijk artikel. Die ervaring heb ik namelijk ook. Gewoon één keer goed aanpakken zo voorkom je dat zo’n auto een bodemloze put wordt. Tevens krijg je er dan best een betrouwbare auto voor terug. Met karakter, en karakter waar ik wel warm voor loop.
Gelukkig zie ik hier steeds minder mensen die denken wel “even” CX te gaan rijden, of van die auto’s waarmee continue achter de feiten aan gelopen wordt.
Ik denk dat dit echt de meest waardevolle tip voor iedere CX rijder is. Als je het doet, doe het dan goed of ga wat anders rijden…....
+1
Is inderdaad ook mijn ervaring. Op mijn Pallas is door de vorige eigenaren en mijzelf nooit bezuinigd, die laat me dus ook niet in de steek. Het ging pas mis toen ik voor weinig een CX voor dagelijks ernaast dacht te kunnen rijden. Bodemloze put voordat het technisch allemaal op orde was. CX rijden kost geld. Maar als je dat ervoor over hebt ben je de koning.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
En het jammere is dat al het bezuinigen de CX een wat mindere naam heeft bezorgd. Laatst is iemand afgehaakt op mijn CX om hij het toch niet aandurfde. Gezien al hetgeen er al aan is gedaan, inclusief compleet maken van alles wat er bij eerder gesleutel weg was gelaten, denk ik dat het nu een tamelijk probleemloze auto is die je niet onderweg in de steek hoeft te laten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik heb - op een keer iets kleins na - nooit onderweg een probleem gehad.
Achterstallig onderhoud en bezuinigen is voor elke auto niet goed.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Robin Visser schreef:En het jammere is dat al het bezuinigen de CX een wat mindere naam heeft bezorgd. Laatst is iemand afgehaakt op mijn CX om hij het toch niet aandurfde. Gezien al hetgeen er al aan is gedaan, inclusief compleet maken van alles wat er bij eerder gesleutel weg was gelaten, denk ik dat het nu een tamelijk probleemloze auto is die je niet onderweg in de steek hoeft te laten.
Helemaal mee eens ,............. als je ziet hoeveel CXen er nog zijn zelfs met hele hoge km standen is het niet alleen maar kommer en kwel.
Onderhoud is nodig bij elk voertuig, de CX misschien wat meer maar ik heb bij andere merken en modellen ook zaken gezien die je tot “wanhoop” trekt












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is ook gewoon belangrijk dat er iemand naar een CX kijkt die er ervaring mee heeft en weet waar die naar moet kijken en hoe je bepaalde dingen moet aanpakken.
Dat scheelt in het zoeken naar bepaalde storingen ook veel tijd want vaak zijn het dezelfde dingen die iets veroorzaken. Iets wat een ervaren CX monteur zo door heeft en waar een monteur van een ander merk gewoon niet zo snel uit komt, of iets vervangt wat het probleem niet is.
Maar goed dit verhaal geld eigenlijk wel voor de meeste oudere Citroëns, zeker de luxere auto’s met bollen
Er zijn bovendien niet zoveel ‘ervaren’ CX-monteurs die echt zorgvuldig sleutelen. Talent is mijns inziens veel belangrijker dan ervaring. Ik kan wel wat ervaren monteurs opnoemen waar toch echt broddelwerk vandaan komt…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Sleutelen doe je(ik) voor jezelf toch altijd beter! Door het ontbreken van de jarenlange garage werkplaats ervaring zijn soms diagnose en oplossing lastig. Het uitzoek proces is uitdagend en leerzaam, dus best leuk. Daarnaast scheelt het in kosten maar blijft gewoon geld kosten. Is overigens niet weggegooid want de waarde van de auto wordt bepaald door z’n kwaliteit.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.



Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 06-01-2007
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
klopt als een bus.
De CX blijkt toch betrouwbaarder dan de XM.
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Dat ben ik niet met je eens. Ook van een XM kun je een heel betrouwbare auto maken, met de onderhoudsmentaliteit zoals die hierboven door menigeen wordt beschreven. Net als de CX een jaar of vijftien terug zit de XM nu in de herfst van zijn leven. Veel eigenaren bezuinigen verkeerd en rijden alles stuk. Straks volgt nog een winter, waarin er een hoop gaan verdwijnen en daarna - in de lente, zeg maar - begint de grote liefhebbersmassa te beseffen dat deze auto’s gekoesterd dienen te worden.
Zoals gezegd verging het de CX destijdds eender. Inmiddels zijn de meeste ‘prullenbakken’ wel gesloopt en resteert het betere spul, ofschoon ook daarvan een bepaald percentage in handen valt van budgetrijders die elk preventief geïnvesteerd tientje zonde van het geld vinden.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.