Hallo allemaal,
Zou iemand mij kunnen vertellen waar mijn vacuumslangen zitten ?
Ik wil deze controleren of ze niet gescheurd of lek zijn. Onze Picasso heeft last van inhouden bij koude motor en bij lage toeren soms als ie warm is. Ik had al een ander topic gevonden, maar daar werd mij niet duidelijk waar ik die slangetjes kon vinden. Iemand ook een suggestie hoe ik het kan testen? Ik zag op jouwbuis een filmpje van iemand die sigarenrook in een slang blies en zo de lekkage vond…. Misschien idioot, maar het leek me wel simpel. Graag hoor ik van jullie…. We willen niet dat ons Picassotjuh schade oploopt en het is echt heel vervelend wegrijden s’morgens om 5.15uur als ik naar mijn werk moet
GRoetjes,
Gino & Kim
En weet je al of het niet een vuil luchtfilter is, of een vervuild gasklephuis, of versleten bougies (die deze klachten kunnen veroorzaken).
Simpele opmerking maar, zit er nog olie in het blok..en koelvloeistof.
Natuurlijk kunnen heel veel oorzaken opgenoemd worden voor dit probleem, dus misschien word het een leuke speurtocht.
Ik weet even geen antwoord op eventuele vacuumslangen.
Misschien, een van de vele opties, zijn de injectoren vervuild. Daar kan je een flesje voor kopen van Wynns bij de automaterialenzaak of bouwmarkt(heb ik ze gezien eens).
Wynns heeft ook een website maar je moet dan iets hebben van injectorreiniger. Dat gooi je in de tank en het reinigt het systeem na zoveel tankbeurten/een tank leegrijden.
Als recent voorbeeld heb ik mijn motorfiets die dezelfde klachten had als u beschrijft. Daarbij heb ik niet met een flesje geklooid maar heb ik mijn carburateurs (ok, geen injectie) eraf gehaald en de piepkleine benzine-toevoeronderdeeltjes vervangen voor nieuw.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Hallo,
Bedankt voor je reactie.
Wat er nieuw in gegaan is ??
-Luchtfilter, olie, bougies, benzinefilter, oliefilter, nokkenassensor, bitronrelais, bovenste (groene) temperatuursensor
Tevens ook gasklephuis eruit gehad en helemaal gereinigd. Ontstekingsbrug uitgewisseld.
Ook heb ik inderdaad zo’n potje in m’n tank gehad om de injectoren te reinigen. Ook dit mocht niet helpen.
Op gas heeft hij namelijk het probleem ook.
Ook heb ik de computer uitgelezen en die geeft P0130 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank I Sensor 1)
iedere keer. Ook nadat hij gereset is. De omschrijving die erbij hoort is:
Usually the cause of P0130 is a bad oxygen sensor, however this isn’t always the case. If your o2 sensors haven’t been replaced and they are old, it’s a good bet that the sensor is the problem. But, It could be caused by any of the following:
Water or corrosion in the connector
Loose terminals in the connector
Wiring burnt on exhaust components
Open or short in the wiring due to rubbing on engine components
Holes in exhaust allowing unmetered oxygen into exhaust system
Unmetered vacuum leak at the engine
Bad o2 sensor
Bad PCM
Daarom wil ik dus alles controleren wat met vacuum te maken heeft. Ik weet alleen niet hoe en waar ik moet zoeken. Ook vraag ik me af of er een MAP of MAF sensor in m’n Picasso zit en waar hij zit. Dit kan namelijk ook een mogelijkheid zijn dat deze vervuild is.
Ook ga ik de lambdasensors is nakijken of de bedrading enz. in orde is.
Enkele punten die me wel soms (lijken) op te vallen zijn:
-De motor sneller op G3 overschakelt (dus motor denkt eerder dat hij op temperatuur is)
-Verbruik lijkt iets hoger. (normaal 450km op 1 gastank en nu 385km)
Als laatste is het plastic kapje dat “OP” het gasklephuis zit gescheurd. De afsluitring die over de mond van het gasklephuis valt is van het kapje los gescheurd tijdens verwijderen. Ik had de slangenklem niet los genoeg gedraaid de 1e keer. Nu heb ik dit met hittebestendigde kit gerepareerd, maar is niet helemaal luchtdicht zeg maar. Ik ben hard op zoek naar een andere 2e handse. Dus als iemand die heeft liggen ???? GRAAAAGGGGG!!! Hier in de buurt ligt helaas nergens een Picasso op de sloop. 40km van mij vandaan wel, maar dan kan ik hem net zo goed bij de dealer bestellen…..
We horen graag van jullie….
Groet,
Gino & Kim
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik begrijp uit je verhaal dat de auto reeds uitgelezen is, maar is er ook naar de parameters gekeken? Wat voor waarde gaf de Lambda sonde (O2 sensor)? Regelde de sonde (op en neer gaan van de waarde tussen +/- 0.2v en 0,8v) Zo niet, op welke waarde bleef de Lambda sonde staan?
Ook een 4 gas meting kan uitsluitsel geven over de staat van de Lambda sonde, en de mogelijke oorzaak.
Afhankelijk van de gemeten waardes kan een goede monteur een goede indicatie krijgen waar te moeten zoeken.
Om een vacuüm probleem uit te sluiten zou de 4 gas meting stationair niet goed moeten zijn, en op toeren wel aangezien de gasklep dan deels ge-opend is, en er dus bijna geen vacuüm is in het spruitstuk.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Wat jay jay zegt even naar de parameters laten kijken en een 4 gas meting.
De caterontluchting slang is van hard plastic en deze gaan ook nog wel eens kapot, vacuumslangen gewoon kijken waar ze vandaan komen en de routing volgen.
Naar het schoonmaken van de gasklep is deze weer opnieuw ingelezen? en was die sterk vervuild?
Hoe loopt die stationair? gewoon netjes of deinend? verbruikt die nu ook meer brandstof?
@jay-jay
Ik heb de computer zelf uitgelezen. Ik kreeg er alleen trial versie software bij waardoor je alleen de foutcodes en het toerental kan aflezen. De rest van de protocollen pakt ie dan niet. Ben nog op zoek om een progje te downloaden wat wel werkt. Had nu Digimoto, Scanmaster, PCMscan en scantool.net. Echter tot op heden allemaal trial. Ik zoek er namelijk inderdaad 1 die de waardes van de lambdasensor kan lezen. Wat betreft 4 gasmeting zal ik doen als ik er zelf niet meer uit kom.
@Berlingo
De carterontluchting was inderdaad bij mij gescheurd. Dat is die met die ribbeltjes toch ? Ik heb er nu voor nood (i.v.m. weekend) een stuk rubber slang overheen gezet, maar dit heeft dus ook met vacuum te maken ? Tevens moet ik het kapje waar die op zit ook vervangen omdat het rubber wat op het gasklephuis komt ook gescheurd is en dus niet meer luchtdicht. Heeft dit ook invloed ?
De gasklep is na het reinigen niet opnieuw ingelezen.. Ziet de computer hem dan gelijk niet meer als je hem ontkoppelt heb zonder dat de accu was aangesloten ?
Wat is sterk vervuild ? Er zat wat zwarte troep bij de gasklep wat ik heb schoongemaakt (zonder te krassen!!! Las ik ergens anders) Daaronder zoals de stappenmotor enz. was niet echt vuil. Weet je misschien wat voor sensor er boven de gasklep zit ? Dus die wat in die ronding zit ? En misschien waar de MAP/MAF sensor zit ?
stationair loopt ie rustig naar mijn idee en redelijk constant zo rond de 750RPM volgens scantool. Echter schommelt het een 15 toeren. Tis niet dat ie constant strak op 750RPM blijft staan, maar het scheelt geen 100 toeren zeg maar. De auto gebruikt naar mijn idee iets meer brandstof. Op een tank gas reed ik eerst 450km en nu 385km zoals in voorgaand verhaal beschreven.
Ik zal ook eens op benzine rijden en kijken wat de boardcomputer aangeeft wat ik per liter rij.
Sorry dat ik hele verhalen schrijf, maar probeer zo duidelijk mogelijk te zijn. Ook voor andere forumleden.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Ik neem aan dat je een kabel voor de laptop hebt gekocht? elm 327? ik heb dit ook voor de gijn gekocht en heb nog niet een lekker werkend programma gevonden. Moet daar eigenlijk nog eens mee aan de gang.
Het is het mooiste dat je hem even aan een goede diagnosetester hangt en hem uitleest.
De caterontluchting slang heeft niks met het vacuumsysteem te maken, maar omdat de caterontluchting in de inlaat worden gevoert kan hij via de caterontluchting valse lucht pakken.
Zorg trouwens dat de caterontluchting goed schoon blijft van binnen, wij hebben dit jaar op de zaak een vast gelopen picasso omdat de caterontluchting dicht zat. Dan gooit hij alle olie eruit.
Het rubber bij het gasklephuis kan zeker kwaad omdat hij daar ook valse lucht kan pakken.
En de map sensor zit uit mijn hooft bij het gasklephuis.
Heb je met het schoonmaken de hele gasklep eraf gehaald met contact uit? eigenlijk is het mooiste na het schoonmaken van de gasklep om hem opnieuw in te leren.
Omdat de klep eerste tegen de kool aanslag zijn nul punt was en met hem het schoonmaken is zijn nul punt weer anders.
Maar door te rijden moet de computer zich eigenlijk weer zelf inleren.
Met het schoonmaken van de gasklep gebruik ik altijd een oude tanden bostel, wat bedoelt u zonder te krassen?
Beter te veel info dan te weinig!