Natte voeten
tjetto1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

- C5 Exclusive, Break, LPG 2.0
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 HDI VTR+
- Xsara Picasso 1.6 character
Gepost: 17 juli 2012 11:11 PM

Een week geleden merkten mijn reisgenoten, dat de vloermat en daaronder enorm nat was. Het stuk achter de passagiersstoel was een klein zwembad. Bij de garage geweest met het vermoeden van een verstopte afvoerleiding van de airco. Dit klopte, want op de brug, na wat gepurk kwam er een flinke straal water uit het rubberen dopje. Bleek een stukje glas (van een inbraakpoging) de afvoer te blokkeren. Echter bleek deze week na de welbekende hoosbuien, dat het steeds natter werd. Zelf op onderzoek gegaan. Bleek de rubberen plaat, die tegen het raam aanzit, met de luchtroosters, niet waterdicht te zijn en het sijpelde op de isolatie daaronder. Deze was werkelijk ‘zwanger’ van al het regenwater, hing enorm door en daardoor liep het water via een slang onder in de carrosserie. Volgens de dealer was dit niet ongewoon. De raamrubbers zijn nooit waterdicht en liep er altijd regenwater naar binnen. Ik moest het zoeken in de afvoerpunten in de carrosserie, die dicht zouden zitten. Uiteraard is dit mogelijk, maar is het inderdaad gebruikelijk, dat er via dat rubber zo enorm veel water op die isolatielaag kan lopen? Kan volgens mij niet echt goed zijn. Kent iemand dit probleem ook en vervolgens wat is er aan gedaan?

Tjetto

Profiel  

Bacobonnie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk ligne ambiance
Gepost: 18 juli 2012 10:33 AM
  [ # 1 ]

Als het “normaal"zou zijn zou iedereen met een C4 dit probleem moeten hebben. We hebben allemaal hetzelfde Hollandse Zomerweer very very sad over ons heen gehad.

Voor de goede orde: ik heb het dus niet en ik denk velen met mij, want anders was dit zeker uitgebreid bekend hier op het forum.

Wellicht even langs een andere dealer voor een second opinion?

Succes

Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break
Peugeot 306 2.0 HDI break
Citroën C4 berline 1.6 HDI Ligne Ambiance

Profiel  

tjetto1
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 juli 2012 12:32 PM
  [ # 2 ]

Hoi,

Daar was ik al bang voor!! Ik hoop natuurlijk wel, dat er iemand wellicht toch dit heeft meegemaakt en weet wat er aan gedaan kan worden. Volgens de garage was het helemaal dichtkitten wel een afdoende oplossing voor het water, maar zou voor verdere werkzaamheden daar desastreus zijn. Volgens hem zou dan alles losgetrokken moeten worden en telkens een nieuw rubber erop moeten, wanneer bv het luchtfilter vernieuwd moest worden.

tjetto

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 18 juli 2012 10:18 PM
  [ # 3 ]

Hoi, klinkt inderdaad als het probleem met de onderkant van de voorruit. De zwarte kunstof afwerking welke onder de ruitenwissers zit verschuift naar beneden waardoor er een gat ontstaat tussen de voorruit en het kap…hierdoor kan regenwater van de voorruit afglijden en daartussen verdwijnen.

je moet ervoor zorgen dat die onderkant dus goed op zijn plek blijft. ff een voorbeeld foto, maar daar waar je in het midden onder de ruitenwisser kijkt zie je dat de rubberband al niet goed op zijn plek zit, in extreme gevallen schuift dit helemaal naar beneden waardoor er een kier ontstaat.

in jouw geval is het de combinatie van verstopte airco condensator afvoer pijpje en niet goed sluitende raamrubber het probleem. zorg dat die sluiting goed blijft zitten op zijn plek en je probleem is verholpen.

de meeste hebben het niet in de gaten, maar als meer mensen het zouden checken dan zouden ze zien dat de aansluiting van de rubberrand en voorruit niet goed zit…bekend probleem bij Citroen A’dam tenminste.

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 18 juli 2012 10:30 PM
  [ # 4 ]

Overigens hier staat het probleem beschreven bij onze Engelse collega’s:

http://c4owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?75816

FF goed op z’n plek terugklikken dus Smile

Profiel  

tjetto1
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 juli 2012 10:49 PM
  [ # 5 ]

Hoi Atenzaz,

Ik denk, dat dit bij mij ook inderdaad het probleem is. Daar waar bij mij het water op de isolatielaag terecht komt (passagierskant) zie ik op de ruit een stukje raamlijst/strip ontbreken. Aan de rechterkant loopt die strip netjes door tot onder het rubber van het ventilatierooster. Aan de linkerkant mist zeker een stuk van 5 cm of meer. Daardoor wordt, naar mijn bescheiden mening (ik ben maar een verpleegkundige), het water niet helemaal naar de zijkant afgevoerd. Blijft in dat bochtje hangen en sijpelt erdoor. Ik zal proberen morgen een foto te maken.
Vraagje; Kunnen ze dan nu nog een stukje strip op de ruit bevestigen, zodat het water naar de zijkant afloopt. Hoe lossen ze dit in Amsterdam op?

Groet,
Tjetto

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 18 juli 2012 11:06 PM
  [ # 6 ]

Hoi Tjetto1,

Een foto zou helpen…snap niet welke strip je bedoelt waar je 5 cm van mist…:S

Als ik ervan uitga dat je dus een “complete” stript hebt dan is het op te lossen door dus in de motorruimte de insolatiekleed los te halen van de schutbord en van onder het kunststof deel op zijn plek te klikken er zitten er 3 metalen clips, rechts, midden en links. Die zorgen ervoor dat de boel goed aansluit op je voorruit…

Maar als het je lukt om een foto te maken kan ik je makkelijker vertellen of het zo opgelost is of dat je wellicht een onderdeel nodig hebt…

Profiel  

tjetto1
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 juli 2012 01:48 AM
  [ # 7 ]

Hoi,
Ben nu aan het werk (n8dienst), maar zal als ik thuiskom, mits het niet regent, een foto proberen te maken. De strip zit op de ruit en daar gaat het rubber van het schutbord overheen. Maar goed ik zal proberen het visueel te maken!

Tjetto

Profiel  

tjetto1
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 juli 2012 07:54 PM
  [ # 8 ]

Hier de foto’s van desbetreffende strip op de ruit. Sorry voor de matige kwaliteit. Het begon net te druppelen.

Hier zie je bij het pijltje de kunstofstrip, die op de ruit zit, niet helemaal naar links onder het rubber verdwijnen.

Terwijl aan de rijderskant dit wel het geval is. Waar het stukje nu ontbreekt stond tijdens een regenbui een ophoping van water, die onder het rubber doorsijpelde en op de isolatie liep. Van daaruit (toen het al volgezogen zat met water) liep het in een straaltje langs een leiding , die onderin de carrosserie liep.

Tjetto

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 19 juli 2012 08:32 PM
  [ # 9 ]

Hey TJetto,

Ik zie wat je bedoelt.

Het stukje rubber wat je ziet welke onder aan je ruit zit en waar je een stukje mist aan beide kanten eigenlijk een beetje, dat klopt, dat is normaal.

Wat mij opvalt is dat het kunstof deel welke normaal onder je ruit zit erg ver naar beneden is gekomen, anders gezegd, het rubbertje welke aan je ruit zit hoort namelijk aan dat stukje kunstof te zitten, en hiermee de boel bij elkaar houdt en op de ruit drukt. Het is idd niet 100% watervast, maar die openingen die je ziet (het stuk waar je rubber mist aan elke kant) is juist bedoeld om een deel van het water wat erdoorheen zou komen af te voeren.

Je moet die rubber goed op het ruit aandrukken en het kunstof deel daaroverheen schuiven, zodat het eruit ziet als die voorbeeld foto die ik bovenaan heb neergezet. Dat zorgt ervoor dat de boel goed aansluit en 99% van het water over de kunstof kap loopt en zo naar de hoeken afgevoerd wordt.

Dus rubber goed aanduwen, kunstof kap erop goed vastklikken en ervoor zorgen dat je het vale deel van de onderkant van de ruit niet meer ziet, die moet onder de kunstof kap verdwijnen. Je moet dus ff de isolatiewand los klikken (buttons) loshalen zodat je met je hand onder het kunstof naar de ruit kan. En dan ervoor zorgen dat je de boel goed aanduwt, het valt vanzelf op z’n plek.

Gr.

Profiel  

tjetto1
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 juli 2012 02:54 AM
  [ # 10 ]

Hoi Atenzaz,

Ik moet toegeven, dat het een beetje een vertekend beeld geeft. Toen ik de foto’s nam heb ik het rubber wat naar beneden getrokken om die strip wat duidelijker in beeld te krijgen. Normaal zit die er wel overheen. Vond alleen opvallend, dat die strip aan de linkerkant stukken korter is dan de rechterkant en daardoor misschien meer regenwater doorlaat. Het komt echt met een straaltje op de isolatie. Dat is meer dan 99%. Maar goed, over 7 uurtjes breng ik de auto naar de garage en ik zal het hunnie voorleggen. Hopelijk valt het mee. Maar bedankt voor het meedenken.

Tjetto

Profiel  

tjetto1
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 juli 2012 02:08 AM
  [ # 11 ]

Vanavond de c4 weer opgehaald. Mits het bekende 12v lampje, geen problemen en dus weer een jaartje apk-gekeurd. De natte voeten bleek nog steeds te komen van een haperende afvoer van de airco. Deze schijnt niet goed gezeten te hebben, waardoor er telkens toch hoeveelheden op de bodemplaat terecht kwamen. Vorige week dachten we aan de verstopping door een glasstukje en troep. Niet de leiding zelf nagekeken. De strip en het rubber bij de ruit blijken zo te horen. We moeten nog wel een oplossing vinden voor de isolatie, die zoals bij velen niet meer goed vastzit en dus bij veel vochtopname losschiet en naar beneden zakt. Maar dat heeft geen prioriteit.

Tjetto

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 21 juli 2012 12:15 PM
  [ # 12 ]

Hoi Tjetto,

Dat is goed om te horen dat ze het pijpje van de afvoer hebben gefixt. Ik heb het 2 maanden geleden zelf ook even gecontroleerd en daarbij onderstaande foto gemaakt.

Wat je ziet is, als aan de passagierskant de zijkant van het dashboard, ter hoogte van de luchtrooster voor de benen weghaalt, je een beeld krijgt van de condensator van de climatecontrole/airco unit. Het pijpje wat je ziet is voor de afvoer van het condenswater. Die moet goed vastzitten aan de unit (zit een klein lipje aan de onderkant) en deze moet goed in de gat zitten welke onder de auto uitkomt ter hoogte van je hitteschild uitlaat.

Als deze niet goed op z’n plek zit kun je dus een zwembadje krijgen aan de passagiers kant.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook