Onderhoud intervalindicator doet raar - Opgelost
atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 19 juli 2012 05:34 PM

Hallo,

Vandaag iets raars met de intervalindicator. M’n C4 heeft een weekje stil gestaan en vandaag stap ik in en zie dat het “sleuteltje” icoon naast m’n km aanduiding brandt. Plots zou ik -200km hebben gepaseerd van de 30.000km interval.

Dit is raar aangezien hij een maand geleden de 60 duizend km onderhoud heeft gehad bij de citroen dealer en deze keurig de interval had reset naar de volgende 30 duizend kilometer tot het onderhoud van 90 duizend.

Het probleem is dus de afgelopen 4 weken niet voorgekomen, en de teller was netjes aan het aftellen van de 30 duizend kilometer en sinds vandaag is het ineens in beeld. Ik heb dus via het boekje de interval gereset. “je houdt de trip knop ingedrukt en maakt dan contact, dan zie je het sleuteltje verschijnen en gaat hij aftellen van de 10 naar 0. Vervolgens draai je het contact uit en laat je de trip knop los”.

Dit heeft het probleem niet opgelost. Hij doet een paar keer netjes 30000 en tellen zien en dan verschijnt de normale km stand van 57400. Maar vervolgens beetje aan schoonmaken geweest en stap weer in en ja hoor is het sleuteltje weer in beeld en is de reset ineens verdwenen…iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Anders morgen maar weer langs dealer…maar wellicht weet iemand meer?

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 juli 2012 03:01 PM
  [ # 1 ]

Langs dealer gegaan, ze hebben nieuwe software update uitgevoerd, 410 software update BSI, en even was het probleem verholpen.

Sleuteltje zie je niet meer en hij was netjes van 30000km aan het aftellen totdat ik na een rit van 22 km thuis aankwam en ik weer de contactsleutel in contact stand zetten en ineens waren er 29980km resterend maar 14980km…

Dealer gebeld en aangegeven dat update dus half heeft gewerkt, en aangezien ik niet op hoge kosten zit te wachten verzocht om aan te geven hoe we dit kunnen oplossen, dealer gaat nu met Citroen NL cotact opnemen om te zien of het euvel bekend is en wat te doen.

Iemand hier nog suggesties of ideeën???

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 21 juli 2012 12:20 PM
  [ # 2 ]

Na een reset zelf gisterenavond is het vooralsnog niet voorgekomen. Citroen dealer heeft netjes nog gebeld om te melden dat ze nog aan het uitzoeken zijn wat het probleem zou kunnen veroorzaken aangezien zij al een software update hebben uitgevoerd.

Maandag weer vervolgd. Een van de dingen die zij wel eerlijk hebben gemeld is dat wellicht hun apparatuur voor de software update niet up to date is :S…maar dat moest hij nog even controleren…

mocht iemand ondertussen iets meer weten of enig idee hebben hoe je erachter kunt komen wat de laatste versie van de software update moet zijn (is moeilijk weet ik) dan hoor ik het alsnog graag.

Profiel  

thamarty
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 297

- C1 Collection
Gepost: 21 juli 2012 12:59 PM
  [ # 3 ]

Echt een heel vreemd probleem inderdaad, ik heb zelf ook in november de 60.000 beurt gehad, stond toen ook op 57000 nog wat, en ik heb dit probleem niet gehad.
Ik heb zojuist nog even gekeken maar hij telt bij mij echt netjes af. Ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost.

Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto

Profiel  

Bacobonnie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk ligne ambiance
Gepost: 22 juli 2012 12:09 PM
  [ # 4 ]

Hoi,

Helaas heb ik hetzelfde probleem….  crying

Binnen 1000 km. na de laatste beurt kwam bij mij ook het beruchte sleuteltje in beeld. Resetten werkt maar even.
Navraag bij de dealer leverde mij alleen de reactie op dat dit een bekend en onoplosbaar probleem van een “oude” C4 is en waar je mee moet leren leven.

Dus mocht er een oplossing voor komen, hou ik me hiervoor aanbevolen.

Groetjes

Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break
Peugeot 306 2.0 HDI break
Citroën C4 berline 1.6 HDI Ligne Ambiance

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 22 juli 2012 02:23 PM
  [ # 5 ]

Hoi Bacobonnie, dat het een onoplosbaar probleem is lijkt me een niet adequaat antwoord van je dealer, ze hadden eerder kunnen zeggen dat ze geen tijd en moeite in willen steken.

Probleem is op het Engelse Forum ook al meerdere malen gemeld en ook daar geldt dat een update van de BSI software van de auto het probleem zou verhelpen.

Nu is dat bij de dealer waar ik het heb laten uitvoeren niet echt gelukt, maar zij twijfelde zelf of hun software wel up to date is…ik wordt morgen teruggebeld met hun bevindingen (ze zouden ook met Citroen NL contact opnemen). Zodra er meer bekend is post ik het zeker…

Profiel  

Bacobonnie
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 juli 2012 06:41 PM
  [ # 6 ]

Dat het geen adequaat antwoord is, weet ik zelf ook wel. Het blijft een zwakte bod om het gewoon weg te wuiven. Helemaal mee eens. Het irriteert me echter niet genoeg om daar allemaal negavtieve aandacht in te gaan steken en hier meerdere keren voor terug te moeten naar de dealer.
Ik hou zelf de kilometers wel bij waarbij ik de beslissing neem om haar een beurt te laten geven. Dat hoeft de indicator me niet te vertellen, vandaar.

Toevallig viel mij vanmiddag op dat het probleem spontaan is opgelost. Het “sleuteltje” is uit en de kilometers tellen weer keurig af met de juiste stand. Dus ook inclusief de negatieve kilometers.
Dat maakt het dus nog weer spannender. Het lost zichzelf op kennelijk.

Mocht het weer “fout” gaan meld ik mij weer. Mocht er een blijvende oplossing zich voordoen verneem ik het echter ook graag.

Succes ermee.

Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 22 juli 2012 11:02 PM
  [ # 7 ]

Terecht…en uiteraard weer typisch Citroen dat het probleem ineens bij jouw vanzelf is verdwenen

De software update heeft het sleuteltje verwijderd uit het display en is alleen de km stand welke hij moet aflopen vanaf de 30000 van de kaart…althans hij maakt rare sprongen, na een korte rit ineens op de 28500 en dan weer 14500…

Ik heb het nu nog 1x reset naar de 30000 (aangezien mijn km stand nu 57000 is), zal ik ff kijken wat het doet en wanneer ik iets verneem van de dealer. Verder houd ik het zelf ook bij zoals je zegt, dus als er een OFF knop op zit mag het van mij helemaal uit Very Happy.

Enfin, ik zal als er nieuws is of een definitieve oplossing dat posten.

Profiel  

Bacobonnie
< 100 berichten
Rank

Gepost: 23 juli 2012 12:03 PM
  [ # 8 ]

Yep, hier idem dito.

Einde van de week even naar Frankrijk op en neer en dan eens kijken of het probleem zich weer de kop op steekt.

Succes ermee.

Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 23 juli 2012 06:10 PM
  [ # 9 ]

Zojuist keurig teruggebeld door mijn Citroën dealer. Men heeft de vraag nog uitstaan bij Citroën NL. Ze verwachten eind van de week een response.

Een andere optie welke zij zelf nog even nagaan is het in de software van de BSI de optie gewoon in z’n geheel uit te schakelen. Ik heb aangegeven dat het ook een prima optie is aangezien ik het zelf bijhoudt wanneer hij voor onderhoud weg moet. Ze gingen uitzoeken of dit dus mogelijk is.

Volgende update volgt. Smile

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 24 juli 2012 09:55 PM
  [ # 10 ]

Telefonisch contact geweest met mijn dealer, Citroen NL heeft geen idee en stelt maar voor om teller unit (compleet bovenkant dashboard) maar te vervangen a €600…

Na 10 min. hard gelachen te hebben met mijn Citroen dealer naar een meer serieuze optie gekeken, aangezien zij ook van mening waren dat dit software matig is en voor 99% in de BSI computer zit.

Na de laatste software update van de week is het moersleuteltje icoon niet meer zichtbaar, maar is de chronologische aftellen van de 30.000km interval van streek…rare sprongen van 29.900km na een rit van 20km ineens bij de volgende keer starten naar 28.400km.

Het systeem houdt rekening met de interval van 30.000km welke softwarematig in de BSI is aangegeven OF een tijd span van 2 jaar (24 maanden in het systeem). Hier kwam ik op het Engelse C4 owners forum tegen.

Wat de oplossing van de Citroen garage daar was om deze 24 maanden om te zetten naar 255 maanden (max. wat de BSI aankan). Dit zou het probleem voor 99,9% moeten oplossen;

After consultation with Citroen UK I have again visited a dealer and this time they changed the ‘service period’ indicator from 24 to 255. So far this appears to inhibit the indicator. The mileage element of the indicator is now working correctly.

Morgen bellen met mijn dealer en dit bespreken…keep you posted.

Profiel  

Bacobonnie
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juli 2012 10:09 PM
  [ # 11 ]

Valt me nog mee dat ze niet hebben gezegd: “koop maar een nieuwe, dan is het probleem ook opgelost!”.
Gevoel voor humor valt ze inderdaad niet te ontzeggen.

Ik ben benieuwd of de maanden verstellen wat uithaalt, al heb ik er een beetje hard hoofd in. Bij mij begon het al binnen 2 weken na de grote beurt….

We wachten af.

Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break

Profiel  

thamarty
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 297

- C1 Collection
Gepost: 25 juli 2012 09:39 AM
  [ # 12 ]

Wat een bekende reactie van Citroen, ze ontkennen ook het gebonk en gekraak van mijn rechter achterwiel, terwijl dat wel degelijk een bekend probleem is.
Doen ze gewoon of ze er nooit van gehoord hebben, ze hebben de auto ten slotte al verkocht wat zou het hun uitmaken dat je problemen ervaart. Nee ik vind de reacties van Citroen vaak beneden alle pijl.

Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 25 juli 2012 02:04 PM
  [ # 13 ]

Dealer gebeld vanochtend en ‘nieuwe oplossing’ van onze UK forumleden voorgelegd….antwoord was dat zij reeds het onderhoudsperiode hadden aangepast van 24 naar 160 (of wel 13 jaar).

2 dingen jeuken dan bij mij:

*) ik weet helaas niet zeker of ze dit daadwerkelijk gedaan hebben aangezien ik het eerst heb voorgesteld en vervolgens bij navraag blijkt dat dit is gedaan…nu ga ik niet gelijk van het ergste uit maar goed, men heeft wellicht geen zin meer om tijd in te steken (alhoewel je wel netjes de facturen voorgeschoteld krijgt :S)

*)volgens mijn citroen dealer is de max. in te stellen interval dus 160 maanden…terwijl men in UK 255 maanden als max. aangeeft, dus waarom een verschil.

Al met al niet het gevoel gehad dat het opgelost is. Ik kijk even wat de indicator doet deze dagen, moersleuteltje is niet in beeld gekomen en sinds gisteren is de te rijden aantal km van 28400 gedaald naar 14800 heden ochtend…dus een flinke val naar beneden…

Maar goed, ben benieuwd wat het gaat doen , stel dat hij alsnog negatief gaat tellen, ben ik benieuwd of dat moersleutel verschijnt, indien deze niet verschijnt dan zal de onderhoudsperiode dus daadwerkelijk zijn verhoogd en maakt me niet meer uit wat het systeem onderwater allemaal doet…

Laat het weten zodra ik meer weet.

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 26 juli 2012 03:16 PM
  [ # 14 ]

nou, het probleem is opgelost…

vraag maar niet hoe….*schaamrood op de kaken*

Pluspole van accu losgemaakt, 5 minuten gewacht, pole weer vastgemaakt….en ja hoor moersleutel vanzelf verdwenen en de teller is van de -100 waar het op stond terug op 29800.

Het zal wellicht ook met de update van de software te maken kunnen hebben, of niet maar goed, probleem is dus opgelost. Nu maar eens met de dealer erover hebben kijken waarom zo iets niet geprobeerd is. Wat het zou volgens hun geen oplossing zijn.

Tip kwam overigens van een veteraan Citroën monteur die ik via via ken die zei daarstraks “jongen, haal de pluspole los, laat het resetten en weer vastmaken. Denk bijna zeker dat het daarmee is verholpen”.

Dus Bacobonnie, ff de motorkap omhoog, je pluspole losmaken - ‘rood lipje omhoog trekken’ - komt ie vanzelf los, geen bout of schroef nodig…wacht 5 minuten en weer vastmaken.

je moet dan ook datum en tijd opnieuw instellen alsmede radio…maar dat is een kleine moeite!

Profiel  

Bacobonnie
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 juli 2012 11:09 PM
  [ # 15 ]

Top! Blij voor je en ik hoop dat het blijvend is…

Nogmaals bij mij is het spontaan opgelost zonder een reset of plus-pool loskoppeling.
Na weekendje Noord-Frankrijk gaat het nog steeds goed.

De oplossing hou ik wèl even in mijn achterhoofd voor als het toch weer misgaat.

Thnxs voor de update.  bravo

Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook