Beste mensen,
Ik heb een klein probleempje, afgelopen donderdag ochtend had ik een hydroliek lekkage in de stromende regen het bleek bij het stuurhuis te zitten daar zit een kleine octopus laat maar zeggen en aan de zijkant er van zit een schroefdop daar was de pakking van stuk, maar sins het is gerepareerd zie ik dat mijn temperatuur soms oploopt naar de 100C wat zou dat kunnen zijn.
Zelf dacht ik aan de thermostaat, maar het kan ook de contactstekkers zijn die vies zijn geworden maar weet even niet waar deze zitten om schoon te maken weet iemand waar dat mag zitten, mocht dat niet het geval zijn dan moet ik een nieuwe thermostaat in zetten.
Laat maar horen
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Hoi
kontroleer je relais door je thermo kontakt te schakeling met een puntbek tang. dan weet je of je fans werken stand 1 en 2. Thermostaat kan je voelen aan de dikke slang die naar de radiateur loopt of ie koud, of niet echt warm wordt. Ik heb zelf wel eens gehad dat er een relais kapot was. Die zitten trouwens tussen je 2 fan ingemonteerd, is een beetje sleutellen
Goede raad is voorraad
Hebben ze niet ergens een koelslang gedemonteerd om er bij te kunnen, en vergeten kvs bij te vullen of te ontluchten?
Redbird schreef:Hoi
kontroleer je relais door je thermo kontakt te schakeling met een puntbek tang. dan weet je of je fans werken stand 1 en 2. Thermostaat kan je voelen aan de dikke slang die naar de radiateur loopt of ie koud, of niet echt warm wordt. Ik heb zelf wel eens gehad dat er een relais kapot was. Die zitten trouwens tussen je 2 fan ingemonteerd, is een beetje sleutellen
Afgelopen donderdag heb ik de thermostaat vervangen, koelmiddel afgevult en hij blijft op het ogenblik rond de 80c soms neigt hij net onder de 90c te komen maar zakt daarna weer naar de 80c, afgelopen zondag ging de temeratuur weer naar de 100c maar en bleef hangen met airco aan.
Vandaag 30 km gereden zonder airco en de temperatuur bleef op 80c hangen.
Morgen ga ik 2x 75km rijden (naar het werk)dus ff controleren met airc en zonder airco.
Ik hou jullie op de hoogte
PS waar kan ik die relais vinden
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Volgensmij is er niet veel aan de hand, als je airco aan gaat dan wordt er een hoop koelcapaciteit weggenomen van je koelwater-radiator omdat de lucht al voorverwarmt is via de aico-radiator. De “airco"radiator van jouw airco hangt voor jouw koelwaterradiator en daar tussenin zit ook nog jouw interkoeler van de turbo.
Als je veel flink optrekt achter elkaar gaat bij mij ook de temp omhoog en zakt ie daarna terug. Als ie op de snelweg bij konstante snelheid te warm wordt is er iets mis, anders zou ik me er niet druk om maken.
Goede raad is voorraad
De radiator van een XUD9 is op een gegeven moment minder effectief, een nieuwe er in en de motor blijft koel.
Is een bekend probleem, heb ik ook gehad met mijn TD, nieuwe radiator er in en je kan weer hard rijden met de airco aan, zonder dat de temp boven de 90 komt.
Nou vandaag naar het werk gereden temperatuur bleef op 90c steken toen 15 min in de file gestaan en de temperatuur liep op naar ze 120c af en toe tegen het rode aan in de parkeergarage even gekeken of de koelvinnen draaide deze draaide op volle toeren ik heb geen airco aan staan met deze hitte.
Eenmaal in de parkeergarage liep de temperatuur wel terug naar de 100c.
Wat kan het zijn ik denk zelf een van de twee sensors die boven op het thermostaathuis zitten anders zou ik het niet weten.
Wie o wie heeft nog ideeen ik ga over 3 weken naar France en wil het goed hebben voor die tijd
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Nieuwe radiateur zoals ik al zei, al het andere is goed en heb je al gecontroleerd.
De radiateur in een 1.9TD is van koper, slibt dicht en de enige oplossing is een nieuwe, heb ik bij mijn TD ook gehad, nieuwe er in en het is opgelost.
Uit wikipedia mocht je mij niet geloven
“Because radiators (typical life 100,000 miles), generally have only just sufficient cooling capacity when new, in order to help get the engine to operating temperature quickly, silting causes significant problems. Coolant changes to maintain corrosion inhibitors (and stop silting) are critical on this engine.”
Geloven doe ik wel maar wou extra zekerheid hebben is het veel werk om deze te vervangen heb je wat instucties voor me.
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Ik ga morgen ff kijken voor een Radiator ik heb al 3 adressen kijken wij de beste prijs geeft
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Het is absoluut een rotklusje dat moet ik toegeven.
Echt tips heb ik niet, het is gewoon recht toe rechtaan trek en duwwerk om de oude er uit en de nieuwe er in.
De aircopomp zit nogal in de weg, maar het is mogelijk om het er allemaal langs te wurmen.
Je kan de slangen naar de intercooler demonteren, voor iets meer bewegingsruimte.
Het is aanbevolen om dit klusje met 2 man te doen.
De koelslangen zitten in de radiator gestoken en geborgd met een clipje (dus geen slangklemmen).
Om de koelslangen zit een quad-ring (vierkante O-Ring), bestel die bij de dealer, grote kans dat je ze kapot trekt met demonteren.
Nou vandaag was het zover Radiator bij dijkstra dealer gehaald verschillende bedrijven geweest maar allemaal de verkeerd bij dijkstra was ook de verkeerde geleverd maar is toch goed gekomen ik met mijn maatje zijn 2 1/2 uur bezig geweest het grootste probleem was de onderste slang deze wou er niet vanaf met veel frikken en wegen toch losgekomen en alles weer aangesloten ff een ritje gemaakt en de temperatuur liep op tot 90c met dit warme weer als de naald ff boven de 90c komt zakt het meteen naar de 90c ook met airco aan dus ff afwachten wat het deze week weer gaat doen ik hou jullie op de hoogte
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Nou ik kan jullie mededelen dat de thermostaat vervangen is na 3 dagen liep in de file de temperatuur op tot tegen de 120c dus heb ik op advies van ZX1.4 een nieuwe radiator geplaats en het probleem lijkt nu verholpen te zijn zonder airco blijf het op 80c staan en met airco tussen de 85c en 90c staan nu in 2 dagen 200 km te hebben gereden mag ik aannemen dat het nu goed is.
Bedank voor ieders inbreng
Voor wie nog leesplezier wilt hebben met wat foto’s heb ik ook wat van kunnen afleiden hierbij de link
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=5418
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Mooi zo, is alle moeite niet voor niets geweest
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Voor de radiator zitten 3 relais in een driehoekig kastje. Je moet wel de radiatorbescherming weghalen. Die relais bedienen de ventilatoren, 2 stuks, de basisrelais bedienen de laag toeren, en het hoofdrelais schakelt van laag naar hoog toeren.
Dat relais moet geschikt zijn voor 25A, zit daar een verkeerd relais in, dan fikt die uit en draaien de ventilatoren allen in laag. Dan krijg je een melding, dat ze niet goed werken. Vervang alle drie, zet er 25A relais in, ze kosten zo´n € 7,- per stuk, als je naar een Peugeot dealer gaat. Zelfde motor, zelfde materialen, maar de helft goedkoper. Probleem opgelost.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Het forum bewijst weer zijn waarde. Chapeau!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!