




















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Van het weekend heb ik eindelijk weer eens tijd gehad om aan de CX te werken. Alle slangen zijn goed doorgespoeld, ook het blok. Uiteindelijk is het blok weer aangeslagen, maar hij loopt maar op een aantal pitten. Het wordt tijd om wat nieuwe ontstekingsdelen te halen ben ik bang. Het lijkt me niet dat de bobine het probleem is, want die zou het of wel, of niet moeten doen. Zeker als de temperatuur hetzelfde blijft. Ik denk dat ik begin met de verdelerkap/rotor, bougies en kabels.
Welke olie mag er trouwens in dit blok?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
20W50 mag erin. En in de versnellingsbak 80W GL4 als de auto van vóór 1982 is.
En let op: de versnellingsbak heeft twee aftappunten, eentje van de bak zelf en eentje van het differentieel. Als je die niet beiden los draait, loopt maar de helft van de oude olie eruit.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:20W50 mag erin..
en 15w40 ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Na lange tijd eindelijk weer eens wat gedaan aan de prestige. Ik heb een BX tank op de achterbank geplaatst om niet benzine uit de oude en waarschijnlijk roestige tank te gebruiken. Ook heb ik nieuwe bougies, verdelerkap en rotor, en bougiekabels gekocht. Helaas is de ontsteking nog steeds niet zoals zou moeten. Hij geeft soms wel een kik, maar verder laat de strobo weinig gevonk zien. Alle kabels zijn dus nieuw, alleen degene van de bobine naar de verdelerkap kon ik niet vervangen, want die had aan één kant een andere aansluiting. Morgen maar weer eens verder kijken.





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Vandaag had ik m’n eigen stroboscoop weer terug en nu kon ik zien dat wél alle bougies vonken, en dat dat dus niet het probleem kan zijn. Ik heb wat startpilot-spray meteen in het inlaatspruitstuk gespoten, en dat resulteerde tijdens starten in een leuke backfire. De accu hangt nu weer aan de lader, morgen weer nieuwe kansen.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hou vol!





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het heeft geholpen Break23m, hij doet het! Nadat ik de luchtinlaat weer aangesloten had startte die vrij rap. Morgen maar eens de fan’s weer inbouwen zodat ik ‘m een goed tijdje kan laten draaien, en olie verversen. Het blok klinkt goed, alleen hoor je dat waarschijnlijk een pakking of iets in die trend op is. Ik zal eens een filmpje maken.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goed bezig. Succes met het vervolg.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Vermond schreef:Het heeft geholpen Break23m, hij doet het! Nadat ik de luchtinlaat weer aangesloten had startte die vrij rap.
Logisch Jeroen, want een 2400 IE start en loopt niet zonder dat de luchtmassameter is aangesloten, dus dat verklaart wel e.e.a
Wel super dat ze loopt!!!!
Léo
P.S. Waarom past die bougiekabel van bobine naar verdeler niet? Maak anders even een foto van de oude situatie!
P.s.P.S. Het beste kunt je even wat extra moeite nemen en ook de R-koplap eruit halen om de stekkertjes bij de bobine zelf goed schoon te maken. Die willen vaak gaan corroderen wegens hun plekje in het vooronder en dan gaat de auto ook enorm backfiren, wat kan resulteren in een kapotte luchtmassameter en die dingen zijn duurrrrr!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Leo, inderdaad, beetje een rookie-mistake wat betreft de luchtmassa meter. De koplamp had ik er al uit gehaald, zodat ik beter bij de bobine kon. Ik zal vanmiddag even een foto maken van de bougiekabel.





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Filmpje van de lopende motor. Waarschijnlijk is de pakking bij het uitlaatspruitstuk lek: