Ik vraag me af wat er gebeurd als je drukregelaar te hoge druk afgeeft?
Het heeft geen directe invloed op de wagenhoogte want dat wordt door de hoogteregelaar bepaald. Als de druk hoger is dan zal ook in de veerbol een hogere druk heersen met als gevolg dat de stikstof ballon ook kleiner is samengeperst. Ik redeneer dan dat dit de vering harder maakt. Is dat waar? En zou verlagen van de druk een zachtere vering opleveren? Ik kan me overigens voorstellen dat de drukregelaar in de tijd andere drukken kan gaan leveren dan origineel ingesteld. Is dat een voorkomend euvel?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee en nee. De druk in de veercilinders wordt bepaald door de hoogteregelaars, niet door de drukregelaar. Immers, de hoogteregelaars geven olie door aan de cilinders. geeft die hr volle druk door dan gaat ie in de hoogste stand, geeft de hr minder druk dan zakt ie in. De ingaande druk op de HR heeft daar niet zo veel mee te maken, tenzij ie veel te laag is en de boel niet meer omhoog kan komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dom dom. Even verdwaasd
idd als de hr afsluit is de druk in de veercilinder de druk die bepaald wordt door het gewicht van de wagen. Kan ik niet verklaren waarom ie in de verhoogte rijstand toch harder in de vering is?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In de verhoogde rijstand staat er dus niet alleen meer druk op de cilinders, er is ook meer vloeistof aanwezig waardoor de veerweg korter wordt Dus: stuiter de stuiter…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er staat in eerste instantie niet meer druk in de cylinder. Alleen meer olie. Alleen de veerweg is korter. De auto is namelijk niet zwaarder geworden. Tot je de hoogste stand selecteert. Dan is de druk in de cylinder de druk in de HDregelaar.
De HD regelaars geven zeker wel lagere drukken naar mate ze ouder worden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Helemaal begrepen! Als ik ff langer had nagedacht had ik het zelf kunnen bedenken. Het is zo logisch. Moet ik de wat mindere veering op korte knippen toch ergens anders zoeken dan in de hydrauliek.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Beschrijf even wat je met “korte knippen” bedoelt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dwarsrichels denk ik?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Yep van die kleine ribbels achter elkaar spoorrails of zo.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die krijg je alleen ‘zacht’ als je de instroom opening vergoot. Daar wordt de auto niet stabieler van.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ha ha andere discussie, comfort bollen.
dank
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Bij ons veersysteem moet je eigenlijk 2 delen scheiden van elkaar… het veer gedeelte en de hoogte regeling.
De souplesse van inveren op rijhoogte komt uit de volume stikstof. De bol heeft een vast volume… hoe meer olie erin om de auto op hoogte te krijgen, de minder het comfort. Dit omdat de stikstof vulling onder hogere druk komt.
Bollen waar dus door slijtage minder stikstof vulling in zit, worden door het hoogte ventiel voller met olie gevuld om de rijhoogte te behalen. Wat resulteert in een vermindert comfort… Olie is een non compressable fluid!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bollen verliezen hun druk niet door slijtage hoor….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
alsjemenou76 schreef:Dit omdat de stikstof vulling onder hogere druk komt.
Zoals eerder geconstateerd wordt de druk bepaald door het gewicht van de wagen. De veering wordt minder bij bollen met te lage druk doordat het veerende stikstof volume kleiner wordt bij de gelijkblijvende systeem druk. De veer progressie gaat bij kleiner comprimeerbaar volume steeds harder.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Dank je Samuel… precies wat ik bedoel uit te leggen…
En slijtage in mijn ogen ... is als het onderdeel niet meer voldoet aan specificaties die het nieuw wel had.
Samen komen we er wel uit!....
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Nu we toch bezig zijn over de soepelheid van de vering.
Er zijn behalve de druk en demping van bollen nog twee factoren die volgens mij de soeplese van de wagen beinvloeden.
a/ de wagenhoogte
Door de wagenhoogte wordt de stand (hoek) van de draagarmen beinvloed. Het drukstuk van de plunjer dat op de bovenste draag arm drukt staat bij de correcte wagenhoogte in lijn met de plunjer en de cilinder. Hierdoor wordt de zuiger zuiver axiaal omhoog gedrukt. Er is geen ontbonden kracht (lijbaankracht) die de plunjer tegen de cilinderwand drukt. De plunjer beweegt dus optimaal soepel in de cilinder bij correcte wagenhoogte.
b/ de veercilinders
Recente ervaring heeft me geleerd dat de kwaliteit van de veercilinders een niet te onderschatten invloed heeft op de soeplesse en trilingen. De speling tussen plunjer en cilinder moet niet te groot zijn. (helaas geen citroen gegevens bekend) Hoe meer speling hoe meer de plunjer kan “kantelen” en zich een beetje verklemmen in de cilinder. Dit effect treed op bij snelle bewegingen vooral in combinatie met a/ : kort verklemmen en dan door veren. Dit is in de auto voelbaar als een trilling! De nylon liner ring in de veercilinder heeft ook grote invloed op de soepele en “slip stick” vrije beweging van de plunjer in de cilinder.
Ik vermoed dat een veercilinder revisie voor de Km vreter cx’n in het algemeen geen kwaad kan en het stelt eigenlijk helemaal niks voor.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.