Goeiesavonds allen,
Onderstaande gaat over de volgende auto
Citroen ZX 5-deurs
bouwjaar 1996 (datum eerste tenaamstelling is februari 1996)
motorisering: 1.8 8 klepper met 101 pk (motorcode’s etc. geen idee van)
Uitvoering: Aura E2
kilometerstand: 261.xxx km
Ik heb deze auto nu 3 weken, heb er al 2000 zorgeloze kilometers meegereden. En het rijd fantastisch.
Maar nu, sinds ik ‘m heb gaat er zo af en toe, vlak na het starten een geel/oranje lampje knipperen, dit knippert voor ongeveer een minuut, in die tijd werkt alles gewoon normaal, ik rij er dan ook gewoon mee wanneer dat lampje knippert.
Het lampje bevind zich bijna helemaal aan de rechterkant van de ‘waarschuwingslampjesbalk’ (galgje anyone?). Net iets links van het geel/oranje lampje met het motor tekentje zeg maar.
Hij brand ook een aantal seconden als ik de auto op contact zet, maar gaat dan uit. Hij knippert pas als ik een kort stukje met de auto gereden heb en nog niet goed warm is, voor korte tijd de auto ergens neerzet, en daarna weer start en weg rij, dan knippert hij dus. Het lijkt op iets van een uitroepteken (zo’n wat bredere zeg maar, alleen dan ontbreekt het rechter streepje van het uitroepteken, lastig uit te leggen. En een foto van het lampje maken is tot nu toe nog niet gelukt
Iets dat er mogelijk mee te maken heeft is dat, als de motor koud is, hij gemakkelijker start als wanneer de motor goed warm is. Sterker nog, soms moet ik even een dot gas bij geven voor hij echt aanslaat, anders staat hij gewoon nutteloos op de startmotor te draaien. Als gas geven niet nodig is om hem aan te laten slaan, dan is het wel duidelijk te merken dat hij wat extra slagen maakt voor hij ook echt aanslaat. Het gaat in ieder geval een stuk minder snel dan bij koude motor (dan staat stationair toerental ook wat hoger (want koude motor), logisch misschien?).
Nu heb ik heel het internet al plat gebombardeerd met zoekopdrachten naar een handleiding van m’n auto, want die heb ik er niet bij gekregen, want meestal staat het wel vermeld wat die lampjes betekenen. Maar die kan ik dus nergens vinden.
Iemand enig idee wat ik bedoel, of eventueel of er iets ernstigs aan de hand is (hoop het niet?), heb er tot nu toe erg veel plezier van, heerlijke auto. Comfortabel, lange versnellingen, is zeker niet langzaam als je even flink door trekt. Vorige week nog aan een stuk mee naar Belgie gereden (300km) zonder ook maar een druppeltje olie verbruikt te hebben
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Die inderdaad ja! Kon hem telkens niet fatsoenlijk op de foto krijgen.
Enig idee wat dat lampje betekent?
Na wat rondzoeken op internet, kom ik iemand tegen met een vergelijkbaar start probleem (ook met een ZX), daar werd geopperd dat de injectoren lek zijn, en er dus (als de motor uit staat) benzine lekt in de cilinders, waardoor hij bij het starten dus verzuipt. Bij langer stil staan, verdampt die benzine ofzo en gaat het starten makkelijker. Zou het dat kunnen zijn? Iemand enig idee of je een ZX uit kunt lezen, dat ze op die manier kunnen zien wat er aan de hand is?
Dan cross ik morgen even bij de Citroen dealer langs, die hebben me gister ook gratis en voor niks geholpen met het aansluiten van m’n nieuwe radio
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik kwam op dit topic uit met een zoekopdracht: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/193754/P0/
Benzine lucht valt mij inderdaad ook op soms. Maar dat het een waarschuwingslampje is voor een laag oliepeil vind ik vreemd, want die heb ik voor de proefrit, en 3 weken later (afgelopen vrijdag) gechecked, en olie kwam tot de max indicatie
Deze post valt me op in dat topic, want dat is exact wat ik ook heb, alleen dan beter uitgelegd
majestic3jay schreef:Huh, bij mijn aura werd me verteld dat het (identieke!) lampje brandt op het moment dat er schadelijke uitlaatgassen wroden gemeten. Dat lampje brandde bij mijn 1.8i aura altijd als ik starte en de motor was nog niet afgekoeld. Als je de auto lang laat staan (avond, nacht, zoiets) dan brandt ie nooit, zeker?
Als mijn theorie klopt, en de injectoren die lekken, en er loopt dus benzine de cilinders in, krijg je een rijk mengsel en dus vreemde verhoudingen in de uitlaatgassen. De lambdasensor registreert dit, en geeft vervolgens een waarschuwing dmv dat lampje? Maar dat is dus even puur gis werk, maar het kan wel
Verderop in dat topic wordt het er niet duidelijker op, nu zou het weer een lampje zijn voor laag oliepeil. Ik ga morgen wel ff bij de Citroen dealer langs denk ik
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat lampje is enkel en alleen voor een te laag oliepeil, gaat knipperen als de olie bijna op min. staat.
Dat is zo bij een Xsara, Xantia en ZX, het is een bekend probleem dat ze weleens vals alarm geven als je de motor na het uitzetten, binnen een paar seconden weer start.
Heeft totaal niets met een benzine lekkage, te rijk mengsel, etc te maken, dan zou het motormanagment lampje gaan branden.
ZX1.4i schreef:Dat lampje is enkel en alleen voor een te laag oliepeil, gaat knipperen als de olie bijna op min. staat.
Dat is zo bij een Xsara, Xantia en ZX, het is een bekend probleem dat ze weleens vals alarm geven als je de motor na het uitzetten, binnen een paar seconden weer start.Heeft totaal niets met een benzine lekkage, te rijk mengsel, etc te maken, dan zou het motormanagment lampje gaan branden.
Bovenstaande klopt als een bus. Even oliepeilen en waarschijnlijk een beetje bijvullen en het probleem is opgelost.
Is niet alleen benzinegerelateerd. Diesels hebben dit lampje ook.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Ik zal zo nog eens het olie peilen, maar dat heb ik nu 2 keer in 3 weken gedaan, en het verandert niet. Het blijft gewoon netjes precies op het ‘max’ streepje. Of ik peil verkeerd?
Is dat bij de ZX ook gewoon op een vlakke ondergrond bij koude motor? Of bij bedrijfswarme motor (Smart heeft dit bijvoorbeeld) ?
De peilstok is trouwens niet recht meer, die is helemaaal verdraaid enzo. Weet niet of dat hoort? Zojuist nog eens het olie gepeild, maar hij is nog steeds net iets onder max
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die oliepeil hulpjes zijn nou niet overdreven betrouwbaar. Peilen doe je met de stok - en nergens anders mee.
Hilko16TZI schreef:Die oliepeil hulpjes zijn nou niet overdreven betrouwbaar. Peilen doe je met de stok - en nergens anders mee.
Klopt, op een schuine ondergrond kan dat lampje al gaan branden. Dat getordeerde in je peilstok hoort gewoon zo.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
FastFred schreef:De peilstok is trouwens niet recht meer, die is helemaaal verdraaid enzo. Weet niet of dat hoort? Zojuist nog eens het olie gepeild, maar hij is nog steeds net iets onder max
Nieuwe peilstok kost een tientje bij de dealer, als je het chassisnr. opgeeft dan krijg je gegarandeerd de juist.
Overigens heb ik onlangs ontdekt dat mijn Xantia HDI, het lampje ook laat knipperen als er te veel olie in zit. In de zomer wil je echt niet teveel in hebben, voor je het weet slaat de motor op hol.
Alleen diesels kunnen dat toch? Op hol slaan (hun eigen olie gaan staan verbruiken dus). En dan nog moet je volgens mij een turbo diesel hebben, omdat de olie dan meestal via het oliekanaal of vacuumslangen vanaf het carter via de turbo het inlaat systeem in komt.
Vanmorgen hield trouwens de toerenteller ermee op Na een km of 6 sprong hij weer aan, eerst wat zenuwachtig heen en weer springend, even later weer gewoon stabiel.
Als ie d’r helemaal mee ophoud, moet ik dan de complete tellerbak vervangen, of kan ik de toerenteller ook los verkrijgen? Ik heb overigens de tellerbak met de benzinemeter bovenin, de koelvloeistof temperatuur rechts, en links heb ik een deurend indicator dingetje.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die tellers gaan (bijna) nooit kapot. Wel kun je last krijgen met brakke stekkertjes en dergelijke.