Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Hey mede cx rijders,
Ik heb de indruk (ze rammelen soms wat op klinkerwegen) dat ik wat speling op de bovenste kogels van mn fusees heb, nu wil ik deze preventief vervagen voor de komende APK.
De kogels kosten niet de wereld, maar ik zou graag willen weten of er iemand is die me kan vertellen hoe ik ze het beste kan vervangen, ze zitten namelijk in de draagarmen geperst.
is het mogelijk om zonder speciale citroen gereedschappen de kogels toch te vernieuwen.
Ook heb ik wat voelbare speling op de beide stuurstangen die aan weerszijde uit het stuurhuis komen, je kunt hier beweging op merken tijdens het horizontaal bewegen van het wiel met de auto op de krik, de ‘speling’is voelbaar/zichtbaar aan de stuurhuis zijde.
Ik heb gehoord dat er ook ergens een kogel of koppeling is op een cx die altijd speling heeft, dus weet ik niet precies wat ik hier mee aan zou moeten, het kan goed zo horen.
Tevens vraag ik me af of het mogelijk is om de onderste motorsteun te vervangen met de motor met aandrijfassen gewoon in de auto.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Re: Bovenste fuseekogels cx vervangen
PHoskam schreef:Hey mede cx rijders,
Ik heb de indruk (ze rammelen soms wat op klinkerwegen) dat ik wat speling op de bovenste kogels van mn fusees heb, nu wil ik deze preventief vervagen voor de komende APK.
De kogels kosten niet de wereld, maar ik zou graag willen weten of er iemand is die me kan vertellen hoe ik ze het beste kan vervangen, ze zitten namelijk in de draagarmen geperst.
is het mogelijk om zonder speciale citroen gereedschappen de kogels toch te vernieuwen.
Ook heb ik wat voelbare speling op de beide stuurstangen die aan weerszijde uit het stuurhuis komen, je kunt hier beweging op merken tijdens het horizontaal bewegen van het wiel met de auto op de krik, de ‘speling’is voelbaar/zichtbaar aan de stuurhuis zijde.
Ik heb gehoord dat er ook ergens een kogel of koppeling is op een cx die altijd speling heeft, dus weet ik niet precies wat ik hier mee aan zou moeten, het kan goed zo horen.
Tevens vraag ik me af of het mogelijk is om de onderste motorsteun te vervangen met de motor met aandrijfassen gewoon in de auto.
je fussee’s zonder degelijk gereedschap vervangen is onbegonnen werk.
beter 2e hands of gereviseerde armen monteren is eenvoudiger en bespaard je een hoop ellende.
de fussee’s op je stuurstangen aan de stuurinrichtingszijde zijn spannings geveerd, dwz er zit een veer in die de kogel in de kom gedrukt houd, die hebben in onbelaste positie dus ältijd"speling.
de onderste motorsteun heb ik altijd preventief vervangen als de motoren uitgebouwd waren, maar het lijkt me mogenlijk die te vervangen zonder de lange as te demonteren.
maar mocht dat niet lukken haal je die toch gewoon FF weg.
greets van wupke
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
inderdaad zonder de speciale pers is een berg werk meer. Gewoon zo’n pers even lenen, werkt veel sneller.
(desnoods rij je naar Nieuw-Vennep, ik heb m staan)
de stuurkogels hebben standaard speling, dat klopt, maar het komt redelij vaak voor dat ze niiet goed vast zitten aan de tandheugel, dus dat wel even controleren.
En de onderste motorsteun is te eigenlijk niet te doen zonder de lange as te verwijderen. Maar als je toch de bovenste fuseekogels gaat doen, heb je de lange as bijna helemaal los liggen, dan vervang je toch meteen die motorsteun? En als je het helemaal goed wil doen vervang je meteen de oliedrukzender kan je ook meteen lekker bij, ik meen dat dat dingetje rond de 10 euro zit.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
maar het is met wat laswerk ed toch ook zelf wel te maken zo’n stukje gereedschap om de kogels eruit en erin te persen ?
Ik heb eens in de boeken gekeken, maar de plaatjes zijn niet echt duidelijk.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:maar het is met wat laswerk ed toch ook zelf wel te maken zo’n stukje gereedschap om de kogels eruit en erin te persen ?
Ik heb eens in de boeken gekeken, maar de plaatjes zijn niet echt duidelijk.
zal een heftig stukkie laswerk worden om minimaal 10 ton perskracht te weerstaan.
mvgr wupke:waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
10 ton perskracht ga je echt niet halen met het gereedschap wat citroen er voor in de boeken heeft staan, zoiets is simpel zelf te maken van evt. een oude trekker.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PHoskam schreef:ik weet niet of je weleens het gereedschap hebt bekeken wat er voor gebruikt word, maar dan is 10 ton perskrahct wel heel erg aan de hoge kan, druk je t hele kogeltje aan bonken man.
Geert Bukkems uit Heeze verkoopt deze trekkers.
Zie http://www.ds-parts.com of even op ebay onder citroen tools zoeken!
Verder kan je de trekker zelf bouwen met behulp van een simpele potkrik van 30 euro!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
die heeft ze idd
Moet ik alleen nog ff een oplossing vinden om de bovenste kogel uit de fusee te krijgen, de onderste dat lukt wel
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
PHoskam schreef:die heeft ze idd
Moet ik alleen nog ff een oplossing vinden om de bovenste kogel uit de fusee te krijgen, de onderste dat lukt wel
Ik heb dit gereedschap, als je wilt kun je wel het eea aan maten nemen kun je het na (laten) maken. Mijne komt ook uit Heeze.
waterman771 schreef:PHoskam schreef:ik weet niet of je weleens het gereedschap hebt bekeken wat er voor gebruikt word, maar dan is 10 ton perskrahct wel heel erg aan de hoge kan, druk je t hele kogeltje aan bonken man.
Geert Bukkems uit Heeze verkoopt deze trekkers.
Zie http://www.ds-parts.com of even op ebay onder citroen tools zoeken!
Verder kan je de trekker zelf bouwen met behulp van een simpele potkrik van 30 euro!
enneuh, hoeveel druk denk je dat het puntje van die trekker uitoefend?
beetje calculeren maar een ton of 8 haal je wel.
de gemiddelde persverbinding heeft meer dan 5 ton nodig , maar dat het per vierkante CM is, tja, dat weten er velen niet.
greets van wupke:
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
zal weleens even informeren bij geert wat zoeits kost, anders maak ik zelf wel iets, moet toch wachten op de kogels en motorsteunen tot cx basis weer open is.
grtz,
Patrick
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
De kogel pers je eruit met deze pers en je perst hem er in met dezelfde pers. De grote bus en de kleine bus kun je omdraaien, deze zijn beide voorzien van verschillende diameters.
Je kunt dus op de auto de bovenste kogel vervangen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115