Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Citroën Berlingo 1.8 Multispace van 1999. Ik heb de volgende vragen:
1: het lampje van de airbag knippert, volgens de dealer werkt de airbag dan niet. Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit op kan lossen?
2: Dakantenne is afgebroken, wil ik vervangen, moet ik dan de hele hemel verwijderen, en zo ja kan ik ergens een handleiding vinden?
3: Lampjes van de regelaars van de ventilatie zijn defect, hoe kan ik die uitbouwen.
Indien iemand een hint kan geven waar ik b.v. een reparatiehandboek kan vinden dan zou dat prettig zijn. Heb wel een haynes handboek gezien maar die is niet voor het 1.8 motortype.
Met vriendelijke groet, Emile Henri.
Totaal aantal Berichten: 440
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Airbag moet je eerst uit laten lezen waar de storing zit, maar 9 van de 10 keer heb je een probleem met de stekkers onder de voorstoelen. Probeer een de stekkers los te nemen, en vervolgens weer opnieuw vast. Het kan dan zijn dat de storing weg blijft. Mijn adviesis dan om de stekkers er tussen uit te knippen en de draden aan elkaar te solderen. Wel de juiste kabeltjes aan elkaar solderen!
De antenne is meestal te bereiken na het verwijderen van de binnenverlichting, indiken je schappen boven de zonnekleppen hebt, moeten de zonnekleppen en die schappen ook worden verwijderd.
Wat betreft de kachelverlichting kan ik je helaas zo niet helpen. Ik heb het wel eens gemaakt, maar ik weet zo 1-2-3 niet meer uit mijn hoofd hoe het ook alweer zat.
Totaal aantal Berichten: 91
- Berlingo 1.8 D xud7
Dit is nog het oude type, voor de dak antenne kun je gewoon de binnen verlichting los halen en meende dan moertje 8 mm.
Om bij de verlichting te vervangen van de kachelbediening is iets meer werk,
Haal de asbak weg en daar zitten twee parkers, haal ook de klep weg deze zit met 4 parkers vast.
Als goed zit zitten achter de klep ook twee parkers, maar dat weet ik niet meer zeker.
Dan moet de midden tunnel weg waar de handrem zit, boven op zie je twee gaatjes daar zitten twee parkers deze moeten er helemaal uit, anders kunnen deze twee delen niet over elkaar schuiven. Schuif de stoelen helemaal naar voeren aan de zijkant zitten twee parkers, wanneer er een vaste stoel in zit(bedrijfsuitvoering)zit daar een gat.
Nu kun je deze los halen en haal het voorste gedeelte naar achter zodat het gedeelte voor de kachel bediening weg kan.
Nu zit de kachelbediening vast met vier parkers en dan kun je hem wat kantelen om de lampjes te vervangen.
Dit is zo even snel uit mijn hoofd.
Succes
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/304460/
er zitten 4 lampjes achter de knoppen (of zouden moeten zitten)
en er zit er eentje op de aansteker en eentje er vlak naast voor de asbak
lampje zijn “W1,2W” dat zijn piepkleine stekers zonder fittingom aan de lampjes te komen hou je vast maar heel de console moet eruit want ze moeten langs de voorkant geplaatst worden
dus radio eruit, radioklep eruit (4 schroefjes)
asbak eruit en daar weer 4 schroefjes eruit (2 boven 2 achter)
zijplaatjes onderaan verwijderen, die van de voetverwarming (telkens 1 schroefje achteraan), trek ze naar voren uit de console
nu de luchtmondjes telkens met 1 schroefje loshalen
console om de handrem losmaken 2 schroefjes bovenop (vooraan), 2 schroefjes achteraan op de zijkant
trek die achteruit zodat die los komt van het gedeelte om de pook
verwijder de console om de pook
nu kan het centrale gedeelte weggenomen worden (let op de draadjes van de aansteker)
haal nu voorzichtig met een kleine schroevendraaier het frontpaneeltje met de drie knoppen eraf (aan de klipjes)
je ziet in het midden 2 lampjes en aan de buitenkant telkens eentje (in de bovenhoeken)
bij mij zaten de sockets op die buitenste er niet in maar je kan ze gewoon kopen met lamp en al erinop de aansteker met een schroevendraaier zwartdoosje open klikken (zit lampje los in)
naast de aansteker lampje in de fitting stekenTest eerst voor je de boel gaat monteren, met rap te wezen had ik 1 lampje waar het draadje geplooid was, kwam dus over 2 polen te zitten en dan gaat zekering F19 van 5A eraan ops:
ik had het dus gelukkig getest al had ik beter moeten opletten ops:montage in omgekeerde volgorde
ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles even in de douche af te spuiten dus zitten er nu nette dingen terug in, ook even gestofzuigd onder de console
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hallo beste mensen,
Iedereen heel hartelijk bedankt, alles verliep gladjes, is nog even wachten op de lampjes, maar morgen ga ik de zaak weer monteren.
Klasse !!!!!!