











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi werk, je heb in elk geval niet stil gezeten











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Daar is dus dat gat voor in het plaatwerk achter de grille.
Het blauwe glaasje geeft aan dat de droger DROOG is.
Als de droger verzadigd is met vocht wordt dit rood.
Het andere glaasje geeft zicht op het koelmiddel.
Als er bellen zichtbaar zijn is de druk te laag en zit er dus te weinig koelmiddel in het systeem.
Kijk, dat wist ik dus niet…. blauwe of rode glaasjes…. nooit op gelet….
En als ie verzadigd is, wat dan?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
En als ie verzadigd is, wat dan?
Dan moet er weer een nieuwe op!!!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jaap Comfort schreef:Ik zal foto’s maken en op internet zetten zodat het een beetje te volgen is.
Zie ook: http://www.flickr.com/photos/82797980@N06/
Leuk dat je de moeite heb genomen om van al die onderdelen een foto te maken, dat geeft wel een goed totaal beeld van wat er allemaal nodig is
Komen er in het interieur geen extra kleppen in het dash? Zoiets zit er toch wel in een serie 2?


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Volgens mij zit er geen recirculatie klep bij een serie 1 met airco.
Er zit ook geen bedienknop op het dashboard voor deze functie.
Wel zit er achter het dashboardkastje een uitsparing in het schutbord tbv de recirculatie.
Groeten,
Jaap












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Recirculatie heeft een serie 2 standaard, dan valt wel de fan weg.
Serie 2 heeft ook een elektrisch bediende klep voor het regelen van de kachel. Ik weet alleen niet of er 1 extra bij komt als je airco heb.
t is de klep die normaal de lucht van buiten tegenhoud bij een model zonder airco. Die bij een model met airco dmv de uitsparing in het schutbord, een gat in de luchttunnel en een kap over beiden de recirculatie luchtstroom regelt. Of je fan dan ook draait weet ik niet, moet de airco nog aan de praat zien te helpen namelijk
Ik heb wel een setje los liggen, dus weet hoe het ingebouwd zat….
Volgens mij is (bij een serie 2 of 1) er gewoon geen circulatie, als de fan weg valt. tenzij je een model met airco hebt dus, zie bovenstaande.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik heb een S2 met oude aftermarket airco erin en die zet de blower op een lage snelheid aan. Ik kan dan alleen maar de blower harder zetten maar niet zachter dan de door de airco ingestelde minimum snelheid. Dit doet ie altijd zo, ook als ie op recirculatie staat. Als ik de knop onwelriekende gebieden indruk (alles dicht) dan stopt de airco. Er zijn geen extra kleppen ingebouwd.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Een serie 1 blijkt ook recirculatie te hebben.
Evan had gelijk, alleen ik moest het 2 keer lezen en een keer zien in werkelijkheid voordat ik het begreep.
De klep voor de inlaatlucht laat in open stand de buitenlucht toe. In de dichtstand wordt er gerecirculeerd.
De luchtstroom loopt dan vanuit het interieur door het gat in het schutbord.
Vanaf het gat loopt het via een rubber manchet naar de luchttoren waar aan de kant van het schutbord een opening zit.
Zo gaat de lucht dus van achter het dasboardkastje terug door de ventilator.
Wat ik nog niet begrijp is dat in de recirculatie stand de ventilator (voor de interieurventilatie) uit staat.
Volgens mij gaat er dan geen lucht stromen (er is ook al geen rijwind) en heeft het geen zin.
Of moet de ventilator dan juiste wel werken (staat niet in het elektrische schema)
Ik heb de elektrotechniek voor de airco voor een groot deel gereed.
Volgens het schema in de Haynes blz. 173
Maar wel nog een extra relais voor de aansturing van de compressor.
En een zekering na de aftakking van de accu.
Voor het LHM vat en het zekeringenkastje had ik nog een mooi plekje voor de benodigde relais.
[
De bedrading voor de toerentalverhoging.
Met de originele geventileerde stekkerverbindingen
En het werkt:
Als de airco moet werken wordt het toerental hoger, de koelfan rechtsvoor gaat aan en de compressor wordt aangestuurd.
Als de motor te warm is worden beide koelfans ingeschakeld.
Het was even een puzzel omdat de koelwaterschakelaar naar massa schakelt en de airco sturing vanuit de 12V schakelt.
Maar na 2 zekeringen was ik daar al achter
Gewoon het schema erbij houden dus.
Maar nu het slechte nieuws.
Ik had al een tijd last van een niet pakkende startmotor met het bekende krijsende geluid bij het starten.
Vooral als de motor warm is.
De startmotor heb ik al eerder vervangen dus dat is het niet.
Tussen contactslot en startrelais op de startmotor heb ik een relais gezet, dus dat is het ook niet.
De kabels van accu naar startmotor en versnellingsbak(massa) heb ik ook al vervangen dus dat is het ook niet.
Er blijft dan nog maar een oorzaak over.
De starterkrans.
Dat wordt dus een nieuwe starterkrans en daarvoor moet de motor er uit.
Maar voorlopig nog even volhouden zodat ik het kan combineren met het vervangen van de koppeling.
Misschien dat een beetje ooievaarskuitenvet nog wat doet.
Van het weekend ga ik een poging doen om de condensor er in te zetten. Dat moet lukken nu ik de juiste tapeinden en afstandsbusjes in huis heb.
La piece de resistance is natuurlijk de inbouw van de verdamper in het kachelhuis.
Daar wacht ik mee totdat mijn C6 weer gemaakt is.
off-topic: ik ben met mijn C6 gestrand in Zwitserland. Na 2 weken komt deze terug bij de dealer via de ANWB.
Bekleding en carrosserie smerig van olie en vet, inclusief een afgebroken sleepoog en een parkeerbon.
Alsof de oud ijzer boer hem heeft meegenomen.
Groeten,
Jaap












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een serie 2 gaat de interieurfan uit bij recirculatie.
De reden hiervoor is omdat de fan in de motorruimte zit en de klep pas na de fan, oftewel de fan zou dan tegen de klep aanblazen.
Zo te horen werkt het bij serie 1 hetzelfde
Succes met de C6!



Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
Bij mij blijft de circulatiefan draaien als ik de buitenlucht afsluit.
Als ik dit doe bij de airco gaat de koelvin aan en blijft ook de circulatiefan draaien en blijft de snelheid regelbaar. Ik blijf gekoelde lucht houden. Heb dit enkele keren gebruikt, maar nog nooit langer dan een minuut of tien. Gedurende die tijd bleef de gecirculeerde lucht koud.
Als ik dit doe gaat ook het groene lampje van de gewone recirculatie branden.
Anders zou het wel erg benauwd worden in de auto.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Maar Johan, jij hebt een Série 2 en bovendien een CXA.
Dat zou toch weleens het verschil kunnen maken.
Wel interessant dat dit dan ook alweer anders is!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
In de Haynes staat op blz 274 een mooi schema van het ventilatiesysteem.
Dat is voor een serie 1 gezien de bedieningsschuifjes
Daarin staat de bewuste inlaatluchtklep V1 aan de aanzuigzijde van de ventilator.
Ik denk dat het elektrische schema niet volledig is.
Er hoort nog een contact te zijn dat ervoor zorgt dat de ventilator altijd in de minimale stand draait.
Op de draaiknop van de airco zijn nog 2 contacten aanwezig die gelijk schakelen met het verdraaien van de knop.
Een contact om de airco in zijn geheel uit te zetten.
Het laatste contact om de ventilator altijd in de minimale stand te laten draaien.
Wie weet dit ?
Groeten,
Jaap























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Jaap Comfort schreef:
Maar nu het slechte nieuws.
Ik had al een tijd last van een niet pakkende startmotor met het bekende krijsende geluid bij het starten.
Vooral als de motor warm is.
De startmotor heb ik al eerder vervangen dus dat is het niet.
Tussen contactslot en startrelais op de startmotor heb ik een relais gezet, dus dat is het ook niet.
De kabels van accu naar startmotor en versnellingsbak(massa) heb ik ook al vervangen dus dat is het ook niet.Er blijft dan nog maar een oorzaak over.
De starterkrans.
Dat wordt dus een nieuwe starterkrans en daarvoor moet de motor er uit.
Maar voorlopig nog even volhouden zodat ik het kan combineren met het vervangen van de koppeling.
Misschien dat een beetje ooievaarskuitenvet nog wat doet.
Wat ook nog (tijdelijk) kan helpen om Uw startmotor te sparen is net voor je de motor start hem even in een hoge versnelling zetten, een metertje duwen zodat het vliegwiel op een andere plek staat ten opzichte van de startmotor,dan pas starten. De motor valt meestal stil op hetzelfde punt. Daardoor is die plek op de starterkrans dan ook het meest versleten.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Tsja. Dat gaat zeker helpen.
Maar ziet er wel uit als “Comedy Capers”
Groeten,
Jaap