2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
vermogen berlingo II
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2012 05:47 PM
  [ # 16 ]

En jij denkt dat de 90 pk versie straffeloos naar 115 pk gechipt kan worden? Waarom denk je dat er bij een échte Hdi 110 zoveel andere onderdelen worden gebruikt in de aandrijflijn?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
victor01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 18-07-2012

- Berlingo Bestelauto
Gepost: 25 juli 2012 05:53 PM
  [ # 17 ]
waterman schreef:

En jij denkt dat de 90 pk versie straffeloos naar 115 pk gechipt kan worden? Waarom denk je dat er bij een échte Hdi 110 zoveel andere onderdelen worden gebruikt in de aandrijflijn?

Bij ieder bedrijf die aan chiptuning doet staat er 115 pk met 2 jaar garantie op de auto .
ze zullen tog ook geen garantie geven als ze weten dat je auto ervan stuk gaat ???

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2012 05:58 PM
  [ # 18 ]

Wat houdt die garantie in? Op de motor? of ook op alle andere delen? Aandrijfassen, koppeling, vliegwiel, versnellingsbak, remmen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
victor01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 18-07-2012

- Berlingo Bestelauto
Gepost: 25 juli 2012 06:04 PM
  [ # 19 ]
waterman schreef:

Wat houdt die garantie in? Op de motor? of ook op alle andere delen? Aandrijfassen, koppeling, vliegwiel, versnellingsbak, remmen?

aan de telefoon hebben ze gezegd 2 jaar garantie op de volledige auto.
messchien heeft iemand anders op dit forum al ervaring met het chippen van 90pk naar 115pk ???

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2012 06:07 PM
  [ # 20 ]

Hou de zaak even zuiver victor: jij gaat van 75 naar 115 pk. Ook al zou jouw wagen vrijwel gelijk zijn aan de 90 pk versie, het blijft een 75 pk model. Dus moet de vraag zijn: wie heeft er misschien ervaring met chippen van 75 naar 115 pk. Ik zou heel erg goed nadenken over de gevolgen. Niet alleen technisch, ook verzekerings- en (vooral) belastingtechnisch!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
victor01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 18-07-2012

- Berlingo Bestelauto
Gepost: 25 juli 2012 06:17 PM
  [ # 21 ]
waterman schreef:

Hou de zaak even zuiver victor: jij gaat van 75 naar 115 pk. Ook al zou jouw wagen vrijwel gelijk zijn aan de 90 pk versie, het blijft een 75 pk model. Dus moet de vraag zijn: wie heeft er misschien ervaring met chippen van 75 naar 115 pk. Ik zou heel erg goed nadenken over de gevolgen. Niet alleen technisch, ook verzekerings- en (vooral) belastingtechnisch!

ik zit eigenlijk vooral in met de technische kant.,
voor de verzekering en belasting enzo zal het flink wat meer kosten maar daar kan ik mee leven.
maar ik zal de vraag dus anders stellen : heeft er iemand op dit forum ervaring met het chiptunen van 75 pk naar 115 pk ???

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 juli 2012 06:19 PM
  [ # 22 ]

of ik reken verkeerd maar bij mijn weten is een vermogenstoename van meer dan 40% niet zomaar toegestaan. Dan zul je bij mijn weten idd bij de rdw eea moeten laten keuren en dat zal ook voor de verzekering consequenties hebben.

Overtreed je die regels en krijg je een ongeluk dan kun je wel eens heel goed de sjaak zijn…

Overigens vind ik (zonder enige hinder van kennis) een dergelijke vermogens toename door enkel wat chipwerk wel heel stevig…

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 16 augustus 2012 05:48 PM
  [ # 23 ]

Paar antwoorden van mij uit;
Ik heb er gewoon 205/40/17 onder zitten, en heb bij de achterwielen een (klein) hoekje uit het plastic moeten slijpen, anders liep het wiel aan in de kast.
Ook de load index klopt bij mij met het laadvermogen. Gewoon de juiste band zoeken en die zijn er genoeg.

Of het vermogen kost? JA. Hoeveel weet ik niet.
Ik kan met de brede banden minder hard qua topsnelheid, en ook het optrekken duurt langer, t.o.v. de orginele 175 brede banden.

En het chippen; ik heb ook mijn twijfels of je zomaar van 75 naar 115Pk kunt gaan. Het is wel erg veel.
Bij mijn powerbox zeiden ze ook + 20% winst, maar de na een dyno run kwam ik uit op 103.8Hp / 255,5Nm en dat voor een 90Pk versie.

Profiel  
 
victor01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 18-07-2012

- Berlingo Bestelauto
Gepost: 20 augustus 2012 01:53 AM
  [ # 24 ]

mijn auto is nu al bijna 1 maand gechipt naar 115 pk, tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad .
ik heb er nu ook 205/40/r17 onderliggen , dit kost me vermogen maar door hem te chiptunen merk ik daar niet veel van .

Profiel  
 
Maddock
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 14-03-2012

Gepost: 02 oktober 2012 03:03 PM
  [ # 25 ]

bandendiameter haalt weinig uit, je zal het met de grootste moeite voelen, als je op die manier iéts van verschil wil maken zou je beter kleinere diameter steken dan huidige banden, zal ie een beetje sneller optrekken, maar ook hier: verschil verwaarloosbaar.

indien je wagen (en dat heb je wel met die 75pk’s, de mijne was ook 75 pk maar wel MK3) underpowered aanvoelt laat je ‘m best chiptunen bij een PROFESSIONAL, zoals Victor hierboven zegt: ook de mijne is nu gechipt naar 115pk met een bijna verdubbeling van koppel,nu ondertussen al màànden geleden (weet het niet exact meer), ondertussen ook al mee naar het zuiden van Frankrijk gereden heen en terug (twee maal 994 km en terplekke ook dagelijks gebruikt) en nog geen énkel probleem gekend na die tuning. wees er gewoon zeker van dat ze niet zomaar je turbodruk verhogen maar dat ze een échte ECU-herprogrammering doen.
dan voel je het verschil weldegelijk en kan je nog je bandenmaat aanpassen naar wat je het liefste hebt/ziet, of het comfortabelste vindt, ik koos voor ditlaatste: standaardmichelins met standaard bandenspanning vind ik ideaal.

ps: @ waterman: nu weet ik niet zeker over die B’lingo MK2 maar ik altijd geweten (verbeter me indien verkeerd) dat i.i.g. bij de MK3, de koppeling van de 75pk-versie mechanisch gelijk is aan de koppeling van de 90 en ook de krachtigere XTR, die kan een maximum koppel aan van 280 Nm, hetgeen nog steeds niet overschreden wordt door een ECU-tuning op voorwaarde dat die mannen weten waarmee ze bezig zijn natuurlijk.
Verder is er tussen de verschillende modellen lauter verschil in programmatie, dus electronische begrenzing via ECU en in turbogeometrie: vast in de minder krachtige modellen, variabel in de zwaardere modellen. Uiteraard kan je schakelbak verschillen t.o.v. je keuze van oftewel automatisch of manueel.

zelf zit ik nu in de 270Nm maximale koppelontwikkeling na herprogrammatie, en dat vrijt inderdaad met de grens maar meer dan 20.000km NA deze tuning en met dagelijks gebruik, nog steeds probleemloos…. ‘cross fingers’ uiteraard maar ik heb er goeie hoop in. ps: over die verzekering/belastingtechnische kwestie die je aanhaalt: een goeie tuner voert de herprogrammatie uit zodat deze onzichtbaar is (NIET met powerbox ofzo), tenzij de merkgarage zélf hun pc aankoppelt en de gegevens gaat bekijken zullen ze het ontdekken, maar dit staat los van je autoverzekering en je taksen, buiten het ongedaanmaken van je fabrieksgarantie riskeer je hier niks, vandaar dat je deze stap dan ook best overweegt nadat je garantie is afgelopen.
Citroën kan natuurlijk beslissen je ECU een update te geven zodat die terugvalt in originele ‘pre-tuing’ waarden, maar indien dit gebeurt kan die je bij de meeste -proff.- tuners vrijblijvend en gratis (ook na de garantie) terug laten zetten aangezien ze alle gegevens van élke klant in een dossiertje opslaan. informeer je gewoon grondig voor je overgaat tot tuning is de beste raad dat ik aan iedereen kan geven.

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  
 
Maddock
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 14-03-2012

Gepost: 02 oktober 2012 03:31 PM
  [ # 26 ]
victor01 schreef:
waterman schreef:
victor01 schreef:

ik had er ook al aan gedacht om hem te laten chiptunen .
maar trekt de verzekering zich dan niet terug als je een zwaar ongeval hebt ? .

Dat hangt er van af. Woon je in NL dan zal je bij iedere vermogenswinst van meer dan 20% naar de RDW moeten voor een keuring. Blijf je onder de grens van 20% dan is er niet veel aan de hand.

ik woon in belgië .
maar als je een zwaar ongeval hebt , zullen ze de auto dan zeker op de dyno zetten om het vermogen te meten ?

is mogelijk, maar dan moet ie wel nog draaien natuurlijk…. mijn vorige wagen was zo total-loss dat mijn voorwielen niet meer rond waren en de aircopomp tussen de zetels lag… :-s geen dyno dus…
maar verder is het uiteraard een risico…

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  
 
Maddock
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 14-03-2012

Gepost: 02 oktober 2012 03:46 PM
  [ # 27 ]
victor01 schreef:
waterman schreef:

Van 75 pk naar 115 pk zonder verdere aanpassingen…. Ga maar vast sparen voor een nieuw vliegwiel en koppeling…

de 75 pk is volledig de zelfde auto als de 90pk juist met andere software erop…
dus eigenlijk krijg je maar 25 pk meer of de originele versie .
dit valt tog nog mee ???

Valt zeker nog mee maar toch mag je in veel gevallen niet in de wind slaan wat Waterman hier zegt omdat het bij veel wagens weldegelijk zo is dat deze verschillen naargelang type en vermogen, vandaar dat je je op voorhand moet informeren naar je eigen specifieke wagen. En blijf altijd onder de maximumwaarden van je onderdelen.

Ik heb dit risico genomen en heb er na +40.000km waarvan +20.000km na de tuning nog steeds geen spijt van, dat B’lingo’tje rijdt zo soepel als een indische buikdanseres. maakt wel wat lawaai aan achterasdempers maar dat is een ander probleem… Smile

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  
 
GeorgesL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-2012

Gepost: 05 november 2012 04:58 PM
  [ # 28 ]

Ik zou me zeker in België en met de verzekering in gedachten, houden aan wat het conformiteitsattest en de Technische Controle goedkeuren,bij een ongeval kan de verzekering zich altijd beroepen op het niet conform zijn van het voertuig en dat kan dramatische gevolgen hebben indien je geen zeer grote pot geld in reserve hebt.
Bredere banden geven trouwens enkel bij droog weer een betere grip,maar zijn bij regenweer gevoeliger voor aquaplaning en het verbruik neemt toe met de rolweerstand… dus enkel voor het mooi zou ik er over nadenken om dan een knappe velg te nemen met goedgekeurde maten.
Chiptune kan in België ook enkel indien het gelijkvormigheidsattest word aangepast/goedgekeurd door de fabrikant je kan verwachten dat er sommige onderdelen op een auto met meer pk wat anders zijn dus dat kan ook wat meer kosten dan wat computer gepruts om veilig en goedgekeurd/verzekerd verder te rijden.

Berlingo multispace-multitop 19D-DW8-2003

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook