Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik vind het ook een prachtige ribbelplaat. Antonio Milo heeft met plezier zijn toestemming verleend tot publicatie ervan. Er staan prachtige dingen op zijn site, onder andere deze C2:
Nu lopen we echter járen op de geschiedenis vooruit…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
1955: vriendschappen leren vliegen en godinnen zweven
In 1955 is Europa nog altijd bezig de Tweede-Wereldoorlog te verwerken. De bezetting van West-Duitsland wordt opgegeven en het Saarland kiest ervoor om een Duitse deelstaat te worden. België en Frankrijk spannen zich uiteindelijk tevergeefs in voor het behoud van hun koloniën en Nederland spant zich in voor het behoud van zijn Noordzeekust. Ook zien twee transportmiddelen het licht die meerdere generaties blijven schijnen: de Fokker F-27 Friendship en de Citroën DS.
Toen in 1948 de 2CV en het H-model op de markt verschenen, werd Nederland internationaal om zijn koloniaal beleid bekritiseerd. Inmiddels is Indonesië zelfstandig en kan Nederland het zich veroorloven om tijdens onderhandelingen over financieel-economische accoorden Joseph Luns ontspannen achterover te laten leunen. België daarentegen moet zich op 20 januari 1955 een kritisch rapport van de Verenigde Naties over zijn beleid ten aanzien van Ruanda laten welgevallen. De deelname van de inheemse bevolking aan onderwijs, politiek en sociaal leven zou zwaar onvoldoende zijn. Volgens de Belgische gouverneur-generaal is dat niet bijzonder dringend, omdat Ruanda sowieso pas na 3 à 4 generaties rijp zou zijn voor zelfbestuur. De VN dringen er bij België op aan te streven naar zelfstandigheid in 20 tot 25 jaar: wat een adembenemende snelheid!
Ook Frankrijk heeft moeite zich aan de moderne tijden aan te passen. Op opstanden in Marokko en Algerije wordt gereageerd met militair geweld en in het geval van Algerije met mededelingen dat “nooit” onderhandeld zal worden. Dichter bij huis lukt het Frankrijk beter om zelfbeschikking te accepteren. Hoewel lang gehoopt werd dat de inwoners van het neutrale Saarland voor aansluiting bij Frankrijk zouden kiezen, heeft Frankrijk er recent voor gepleit om het Saarland blijvend neutraal te houden. Als de Saarlanders op 23 oktober massaal voor Duitse partijen kiezen, legt Frankrijk zich erbij neer dat het Saarland deel zal gaan uitmaken van het eerder dat jaar souverein geworden West-Duitsland.
Met de watersnoodramp van 1953 nog vers in het geheugen keurt het Nederlandse parlement op 17 november de Deltawet van minister Algera goed. Volgens plan zal de uitvoering 25 jaar duren en 2,4 miljard gulden kosten.
Is dat alles wat er in 1955 gebeurd is? Nee, er was nog iets: er vond ook een belangrijke marktintroductie plaats. Op 24 november maakt de eerste Fokker F-27 Friendship een proefvlucht boven Schiphol. Het commerciële succes begint overigens slechts aarzelend: de KLM plaatst een voorlopige order voor maar liefst twee toestellen voor de prijs van 1,75 miljoen gulden per stuk. Het zou nog even duren voordat de eerste F-27 uitgeleverd wordt: die gaat in 1958 naar Aer Lingus. Tot het einde van zijn carrière in 1987 zou Fokker er zelf 586 van bouwen en Fairchild in de USA nog eens 207.
Maar wacht eens, in 1955 wordt nog een nieuw product gelanceerd. Op de autosalon van Parijs presenteert Citroën de DS 19. We weten het allemaal, kunstenaars en filosofen hebben zijn gladde, buitenaards aandoende uiterlijk geprezen. De enthousiaste toepassing van hydrauliek biedt chauffeurs en gechauffeerden een ongeëvenaard comfortniveau, maakt kinderen wagenziek en garagehouders wanhopig. De innovatie van 1955 wordt deels aan ons oog onttrokken door de kekke kleurtjes van de huidige DS3 en door de ‘goede smaak’ van de late jaren ’60 en de vroege jaren ’70, onder invloed waarvan de DS werd uitgerust met veel glanzend roestvrijstaal, met stootstrips, met leer en met beschaafde kleuren. Bij de vroegste DS’sen was dat anders: een eenvoudige, pure vorm zonder strips in gedurfde kleuren, een kunststof dak dat eventueel lichtdoorlatend uitgevoerd werd, een kunststof dashboard in een vloeiende beweging, enzovoorts, enzovoorts. De kenners kunnen waarschijnlijk nog hele lijsten opnoemen van punten die de DS4-slogan osez oser echt verdiend hadden. In de jaren 1958 tot 1962, toen de productie eindelijk goed op gang gekomen was, werden bovendien zeer gedurfde interieurs geleverd. Uitgevoerd in de kunstvezel Helanca stralen zij met krachtig blauw, rood of goud in gemarmerde patronen zoals het gewaad van een Godin. Van 1955 tot en met 1975, dus twintig jaar lang, zal het D-model gebouwd worden en in drie generaties neuzen met zijn tijd meegaan. Hoe lees je in het topic Modelontwikkeling Citroën ID/DS. In totaal zijn er 1.456.115 exemplaren van gebouwd en zo heeft de DS de rol van voiture à grande distribution waargemaakt die de eerste bestekken hem al toegedacht hadden.
Zoals altijd zijn ook nu reacties welkom in dit topic. Indien je vindt dat we ten onrechte een jaar hebben overgeslagen, klim dan snel in de pen en schrijf je eigen artikel aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
tekst: RensKorevaar, foto: Yves Frelon (http://www.myartdesign.fr, www.nuancierds.fr)
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Weer een mooi verhaal Rens !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Bedankt! Iets nieuws over de DS schrijven valt niet mee. Ik benijd de makers van DS-clubbladen niet .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Rens je hebt weer een boeiend verhaal afgeleverd!
Nooit geweten dat de Saarlanders een keuze hebben kunnen maken bij welk land ze wilden aansluiten.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
1961: De Godin krijgt een Vriend
Krijgt de op onbereikbare hoogten in de Citroën-hemel zwevende Godin een aardse incarnatie als Vrouwtje of begint zij iets met haar zesde Vriend? Heiligschennis of nuchtere realiteitszin? Feit is dat een barok vormgegeven kleine middenklasser een moeizaam begin beleeft van een uiteindelijk glansrijke carrière die resulteert in meer dan 1,8 miljoen verkochte exemplaren. De achterruit helt achterover en wordt niet nat, zelfs niet in de dan zo nieuwerwetse autowasstraat.
1961 Is een bewogen jaar. Zuid-Afrika verlaat het Britse Gemenebest, de Berlijnse Muur wordt gebouwd, de Amerikaanse invasie van Cuba wordt een mislukking, Yuri Gagarin is de eerste mens in de ruimte en de Ami6 komt vanaf april de Citroën-modelreeks completeren. De Ami neemt een plaats in tussen de kleine 2CV en de grote DS. De 2CV heeft in december 1960 juist een nieuwe motorkap en daarmee een geheel nieuw gezicht gekregen en levert veel van zijn mechaniek aan de Ami. Het luchtgekoelde motortje wordt tot 602cc vergroot, zodat de nieuwe vriend van de familie 22 paardekrachten in de strijd kan werpen om 105 km/h te bereiken. Zijn barokke uiterlijk verdeelt het publiek in voor- en tegenstanders, maar hij laat niemand koud. Een van zijn belangrijkste stijlkenmerken, de achteroverhellende achterruit, is niet helemaal nieuw. De Ford Anglia 105E uit 1959 had zo’n achterruit en de Lincoln Continental III uit 1958 ook al. Deze achterruit was niet alleen maar anders omwille van het anders-zijn, hij bleef droog bij regen en hij maakte een vlakke daklijn mogelijk die voor veel hoofdruimte achterin zorgde. Ook de horizontaal geplaatste langwerpige koplampen die weleens als een vernieuwing van de Ami worden gezien, waren al op de Ford Taunus 17M P3 uit 1960 toegepast. De Ami was dus niet zozeer revolutionair, maar wel een kind van zijn tijd.
Nu we dan toch bezig zijn mythes door te prikken, moeten we het ook over de naam Ami6 hebben. Hardnekkig is het gerucht dat we l’Ami6 als ‘la missis’ zouden moeten uitspreken, als ‘het vrouwtje’. De marketeers zouden hun pijlen gericht hebben op een publiek voor wie de DS een eeuwig onbereikbare godin blijft en voor wie een vrouwtje als droom hoog genoeg gegrepen is. Een andere verklaring: meneer die in een DS rijdt, zou voor mevrouwtje een Ami moeten aanschaffen. De marketingmensen van Citroën hebben in het verleden wel vaker vreemde dingen bedacht, maar dit? Hebben degenen die in deze mythe geloven het woord ‘missis’ weleens in een Frans woordenboek gevonden? Hebben hun internet-zoekopdrachten op ‘Ami6’ en ‘missis’ ooit een link naar een franstalige site opgeleverd? Zo ja, dan lezen we daarover graag meer!
Op 19 februari 1961 wordt Henk van der Grift wereldkampioen all-roundschaatsen op de baan van Göteborg: de eerste Nederlandse wereldkampioen sinds 1905. Henk van der Grift staat in de boeken als ‘de automonteur uit Breukelen’, maar aan welk merk hij gesleuteld heeft, is ons niet bekend. De Belg Paul-Henri Spaak verlaat uit teleurstelling over het te militaire karakter van de NAVO zijn post als secretaris-generaal aldaar en wordt opgevolgd door de Nederlander Dirk Stikker. Tegen het einde van het jaar, op 3 december, slaagt Anton Geesink er in het Parijse stadion Pierre de Coubertin als eerste niet-Japanner in om wereldkampioen judo ‘alle klassen’ te worden. De Duitsers Weigele en Sulzberger werken hard aan hun uitvinding van de automatische autowasstraat die zij Wesumat dopen en waarop ze in augustus 1962 patent aanmelden. Misschien hebben ze zich het hoofd gebroken over de achterruit van de Ami, misschien dachten ze toen nog dit voertuigje te kunnen negeren.
Inmiddels wordt de Ami gebouwd in de nieuwe Citroën-fabriek te Rennes-la-Janais, waar de productieprocessen voor die tijd vergaand gemechaniseerd zijn. Het was niet helemaal de vliegende start waarop Citroën gehoopt had, dus worden op de beurs van Parijs in oktober 1961 al enkele verbeteringen voorgesteld, waaronder ramen in de achterste zijdeuren die opengeschoven kunnen worden. Uiteindelijk komt het succes er wel. De Ami6 wordt tot en met 1971 meer dan 1.000.000 maal gebouwd en de Ami8 van 1969 tot en met 1979 meer dan 800.000 maal. Hoe de Ami zich in die tijd ontwikkeld heeft, kun je nalezen in het topic A-types - geschiedenis. En de vanaf 1969 minder dan 300 maal gebouwde M35, is dat ook een Ami of verdient hij zijn eigen artikel in deze serie?
Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Indien je vindt dat we ten onrechte een jaar hebben overgeslagen, klim dan snel in de pen en schrijf je eigen artikel aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
tekst: RensKorevaar, foto: CitroenAZU
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
“De Godin krijgt een Vriend”
Die titel is mooi bedacht!
Verder ook leuk stukje om te lezen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De achterruit wordt wel degelijk nat als je in de regen op de snelweg rijdt…. En errug vies!
Leuk stukje verder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
En in de wasstraat, wordt hij daar schoon?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Een Amietje doe je niet in de wasstraat! Leuk verhaal! Heb bij de viering van 40 jaar Ami6 in 2001 de speech van de toenmalige (1961) Franse Citroën Nederland directeur mogen uitspreken in fonetisch uitgeschreven nederlands…
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Sprak hij over “la missis”? Het lijkt mij interessant te achterhalen waar die bijnaam vandaan komt…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ach heette de eerste folder niet “pour vous madame”...
Strikt genomen is een Ami, anders dan de andere Citroenen, geen dame maar een heer? Anders zou het toch Amie moeten zijn?
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In de folder “Pour Vous Madame” staat het zo: “l’AMI 6: votre amie”. Iets verderop: “l’AMI 6, conçue pour vous, sera la plus fidèle et la plus sûre de vos amies”.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
1967: Hoepla zonder steeltjes
In 1967 besluit Citroën het traditionele merk Panhard op te geven. Wel levert de chef-ontwerper van Panhard nog een belangrijke bijdrage aan een nieuwe Citroën. Ook voor de naam van deze auto die niets mag kosten, wordt een greep in de voorraaddoos van Panhard gedaan. Het resultaat mag toch gezien worden: een moderne, strakke interpretatie van de 2CV die het moet gaan opnemen tegen de Renault 4.
Ook nadat Citroën in 1965 meerderheidsaandeelhouder van Panhard geworden was, wilde het met de verkoop van de mooie 24 niet lukken. Daarom valt in 1967 het besluit om de Panhard-activiteiten te staken en de productie-capaciteit voor de Besteleend vrij te maken. Als op 20 juli 1967 de laatste 24 van de band rolt, wordt het roemrijke merk definitief geschiedenis.
Voor geschiedenis heeft Citroën in 1967 geen oog, want alle blikken zijn op de toekomst gericht. Samen met NSU zal Citroën de motorisering van de personenauto gaan revolutioneren. Hiertoe wordt in april in Luxemburg, dus op neutraal gebied tussen Frankrijk en Duitsland, de joint-venture Comotor S.A. opgericht. Citroën is optimistisch en legt alle spaarcentjes opzij voor dit Wankel-avontuur. Wanneer de directie tot het inzicht komt dat de 2CV er langzaam oud begint uit te zien, wordt een programma van eisen voor een nieuwe auto opgesteld. De eerste eis is dat het niet veel mag kosten. Dus beperkt het Bureau d’Etudes zich tot een moderne koets met gebruikmaking van alle 2CV-techniek. Die koets is inderdaad modern geworden! Strak gelijnd is hij. Zelfs het dak is vlak en ook nog eens van binnenuit te bedienen. Hoewel een doorn in het oog van de directie, krijgt de nieuwe Citroën een vijfde deur, wat als knieval voor het succes van de Renault 4 opgevat moet worden. De archaïsche lampen op steeltjes van de 2CV worden vervangen door geïntegreerde koplampen. Eigenlijk hadden ze modern rechthoekig moeten worden, maar daarvoor is geen geld, dus blijven ze rond en moet een sierring de indruk van een vierkant wekken.
De Dyane, want daar hebben we het over, is het geesteskind van het Bureau d’Etudes en van Pierre Bionier, overgekomen van Panhard. Velen willen in de naam Dyane een eerbetoon aan de godin Diana zien, maar zij schrijft haar naam zowel in haar moedertaal Latijn als in het Frans met een i. Dus geen goddelijke oorsprong, maar wel zuinigheid: de naam Dyane komt uit de oude doos van Panhard. Dit belet de Dyane niet om een mooie carrière te maken. In het topjaar 1974 wordt hij 127.000 maal verkocht. Tot en met 1978 houdt de Dyane verkoopcijfers boven de 100.000, daarna wordt het snel minder. Als in 1983 het doek valt, zijn er 1,4 miljoen Dyanes verkocht. Wanneer dit in 1987 voor de bestelversie Acadiane gebeurt, zijn er daarvan 250.000 verkocht. De modelontwikkeling van de Dyane is verder beschreven in het topic A-types - geschiedenis.
Intussen is Nederland trots op Kees en Ard: Kees Verkerk wordt op 12 februari 1967 in Oslo wereldkampioen hardrijden op de schaats en Ard Schenk wordt de nummer twee. Een week later wordt Stien Kaiser wereldkampioene bij de dames. Zou zij op 15 februari ook op Hans van Mierlo gestemd hebben, die de nieuwe partij D’66 naar zeven kamerzetels brengt? De mariniers uit Den Helder die op 4 april het Centraal Station van Amsterdam van nozems zuiveren, hebben niet zoveel op met politieke vernieuwing. Op 22 mei wordt België opgeschrikt door de brand in warenhuis A l’Innovation aan de Brusselse Nieuwstraat, die 323 doden en 150 gewonden eist. De volgende ramp gebeurt op 21 augustus in Martelange: een tankwagen slaat in de afdaling van de N4 op hol en ramt meerdere huizen. In de vuurzee komen 22 mensen om. Wanneer Eddy Merckx op 3 september in Heerlen voor het eerst wereldkampioen wielrennen bij de profs wordt, is de beurt aan België om trots te zijn. Als op 9 oktober Phil Bloom naakt te zien is in VPRO’s jeugdprogramma Hoepla, worden veel Nederlanders boos! Wanneer Eddy Merckx tegen het einde van het jaar Claudine Accou trouwt en ‘oui’ zegt in plaats van ‘ja’, zijn veel Vlamingen weer boos. Zo wisselen trots en boosheid elkaar af, zowel in Nederland als in België.
Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Indien je vindt dat we ten onrechte een jaar hebben overgeslagen, klim dan snel in de pen en schrijf je eigen artikel aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
tekst: RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!