Mysterieus probleem Berlingo
Rstel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-07-2012

Gepost: 20 juli 2012 02:05 AM

Ik ben compleet nieuw op dit forum en kom gelijk met een vreemd probleem. Ik bezit een berlingo 1.6 benzine uit 2003. Kilometer stand 122784 km. Distributieriem is 11 maanden geleden vervangen.
Een paar weken geleden in Duitsland na veel hellingen gereden te hebben wilde de motor na een korte pauze niet meer starten. Hieronder beschrijf ik een aantal voorvallen die daarna gebeurden/opvielen:

•  Motortemperatuur blijft constant tijdens rijden(14 minuten over half)
•  De motor uitgezet tijdens een korte pauze na een paar honderd kilometer. Wil daarna niet   meer starten voor ongeveer 20 minuten. Je hoort alleen een klik bij het omdraaien van de sleutel.
•  Op een gegeven moment na een kort tochtje met veel hellingen in een stadje weer 20 minuten wachten voor hij aansloeg.
•  Na uitzetten motor vliegt de meter naar “10 voor” en de fan draait heel lang.
•  Na 20 minuten de motor weer aan: de meters gaan eerst helemaal de hoek in naar beneden en komen dan op.
•  De auto had letterlijk een warmtebel om zich heen. Onder de zijspatborden en de achterkant van de wagen erg heet. Onder de motorkap rook het naar hete koelvloeistof. Vloeistof niveau was oké.
•  In Duitsland de ADAC laten komen. De man heeft het motormanagement systeem uitgelezen en kon geen vreemde waarden ontdekken. Hij dacht dat de startmotor te heet werd en daardoor niet wilde draaien.
•  Geen rare meldingen op het dashboard.
•  een paar dagen geleden tijdens een rit van hoogstens 15 kilometer vier korte stops gemaakt. Na de laatste stop wilde hij niet meer starten voor meer dan twintig minuten. Pas na de tweede keer starten sloeg de motor aan. Ook draaide de ventilator niet terwijl de temperatuur op “10 voor” stond. Weer die geur van hete koelvloeistof.
•  Tijdens het rijden loopt de motor echter voortreffelijk!


Mijn garage kwam er ook niet uit. Ze willen de wagen eerst helemaal onderzoeken, oftewel een leuke rekening. Heeft iemand een idee om dat laatste te voorkomen?

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 20 juli 2012 11:05 AM
  [ # 1 ]

Wat betreft die klik met het starten verdenk ik inderdaad de startmotor. Die gaan wel eens stuk, en wil nog wel eens temperatuur afhankelijke problemen geven. Ook de accu goed door laten meten. Gezien de tellers die terug slaan. Dit zal waarschijnlijk gepaard gaan met div. CAN bus gerelateerde storingen die uitgelezen kunnen worden.

Het heet lopen kan allerlei oorzaken hebben. Is de waterpomp ook vervangen tijdens de distributieriem wissel? Misschien zit er ergens lucht?

Verder moeten de volgende zaken gecontroleerd worden:

Gaat de thermostaat op tijd open?
Slaat de koelvin op tijd in?
Koelsysteem goed ontlucht?

Wanneer dit alles gecontroleerd en OK bevonden zijn, en de motortemperatuur loopt nog te hoog op, kan het zijn dat de radiateur deels verstopt zit.

Profiel  
 
Rstel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-07-2012

Gepost: 20 juli 2012 03:02 PM
  [ # 2 ]

Jay-Jay: Bedankt voor de snelle reactie! Het accuvoltage was volgens de ADAC-man boven de 14 Volt, dat is een goede waarde. De waterpomp is niet vervangen. Deze bleek na inspectie nog goed te zijn. Ik heb de radiateur toen hij warm was gecontroleerd en hij was over de hele breedte/hoogte gelijkmatig van temperatuur. Tijdens het rijden blijft de motortemperatuurmeter keurig onder de “helft” staan. Pas na het stoppen gaat hij omhoog zoals ik in mijn eerste post aangaf. Ik neem uw tips mee naar de garage en hoop dat de problemen dan spoedig opgelost zullen zijn. Nogmaals mijn dank.

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 20 juli 2012 03:22 PM
  [ # 3 ]

De voltage van de accu geeft een indicatie maar zegt niet alles over de accu, ze moeten hem even door meten met een accu tester die geeft helemaal uitsluitsel.
Dat betreft dat starten denk ik ook dat de startmotor af en toe hapert, contactslot komt nog goed terug wanneer u hem heeft gestart?
Je kunt de gok nemen om de waterpomp niet te vervangen dit gaat soms goed en soms fout. Ik vervang persoonlijk liever alles in 1 keer zodat ik zeker weet dat het goed gaat.
Het probleem zit het in dat de waterpomp aantal jaar of kilometers een bepaalde spanning heeft gehad op het tandwiel.Wanneer er een nieuwe riem word gemonteerd valt de spanning van de waterpomp af en komt de keerring in een andere positie. Als er nu weer de nieuwe riem word gemonteerd komt de keerring weer in een andere positie en kan de keerring gaan lekken.
Maar de auto lekt geen koelvloeistof bij het rechter voor wiel?
Hebben ze ook gekeken wat de temperatuursensor aangeeft met de computer of deze waardes kloppen?

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 20 juli 2012 07:57 PM
  [ # 4 ]

Die 14 volt is slechts de laadspanning. Dat zit wel snor, maar over de startcappaciteit van een accu zegt het niets. Een goede accutest met een speciale accutester geeft wel een goed beeld van de staat van de accu.

Succes!

Profiel  
 
Rstel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-07-2012

Gepost: 20 juli 2012 11:13 PM
  [ # 5 ]

Berlingo 1.8D: Ook u bedankt voor het meedenken. Het contactslot komt goed terug nadat hij is gestart. Ik heb vanmiddag even met een zaklantaarn onder de auto gekeken: Is daar kurkdroog. De ADAC-man heeft een heel scala aan metingen gedaan en kon geen afwijkende waarden vinden. Maar het ging zo snel dat ik niet exact kon zien wat hij allemaal aan het meten was. Bovendien was het met een vrij koude motor. Ik neem alle tips en hints mee naar de garage. Ik kan daar pas vrijdag a.s.terecht. Ik ga zo weinig mogelijk rijden om erger te voorkomen. Nogmaals iedereen dank!

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 21 juli 2012 12:00 AM
  [ # 6 ]

Wat mij trouwens te binnen schiet is dat de meeste psa auto’s een weerstand hebben om de ventilator op twee standen te kunnen laten draaien. Wanneer de eerste weerstand kapot is dan word de motor in eerste instantie te warm. Waar na volgens de ventilator wel in werking treed op de hoogste stand, maar dan geeft het display wel de melding stop.
Weet alleen niet zeker of de berlingo dat ook heeft. kan helaas niet bij mijn auto kijken want die heeft nog een thermocontact. Dit is al het nieuwere systeem, de computer stuurt de ventilator aan.

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 24 juli 2012 03:14 PM
  [ # 7 ]

Hey

neem eens multimeter bij de hand(neem aan dat je daar kan mee werken)
meet accu bij een paar uurtjes stilstaan,hoeveel is de voltage 12,3 V of 12,5 V of 12,8 V
wil zegen,leeg of halfvol of vol

Start de wagen eens met meting,mag niet onder de 10Volt gaan bij het starten(oude eenvoudige test voor batterijcapaciteit te testen als je geen moderne accumeter hebt)

Zo kan je ook zien of de starter bekrachtigd word,als de voltage gelijk blijft starter na zien.

Mogelijke oorzaken kunnen ook nog zijn :
- massapunten(chassis-accu)meet eens van accuplus naar motor of van massaaccu naar motor(moet 0 Volt zijn,massa-massameting,zo kan je verlies meten op de massaverbinding,komt veel voor)
- pluspunten

Regel bij distributieriem vervangen is ALTIJD waterpomp meevervangen als deze door de riem wordt aangedreven,is hier al uitgelegd door andere,kostprijs is niets in vergelijking als je achteraf moet vervangen,want kans dat die lekt is zeer groot,andere spanning op de pomp…..

Voel eens aan de darm die naar en van de radiator komt of deze even warm aanvoelen als je een lange rit hebt gedaan??
Indien niet dan thermostaat vervangen

Temperatuursensor,thermocontact(indien aanwezig) controleren
Relais ventilator

Start de wagen(draaid die rond bij het starten of niet)indien wel maar motor slaat niet aan,lig het niet aan de starter

ga wagen in gang als je die trekt of duwd(met een paar mensen) ? indien wel startcircuit nakijken,zoals hierboven vermeld

kan ook de 15 van de startmotor controleren,kan nog aan contactslot liggen

Profiel  
 
Rstel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-07-2012

Gepost: 27 juli 2012 10:47 PM
  [ # 8 ]

Beste mensen: Het probleem is opgelost(hoop ik). Ik heb een andere garage gevraagd om de auto eerst goed warm te laten lopen alvorens te gaan meten. Inderdaad wilde hij toen weer niet starten: Alleen een klik bij het omdraaien van de sleutel.
De startmotor bleek helemaal op te zijn en is vervangen. De garage vond het nog een wonder dat hij uberhaupt wilde starten! Hebben we dus mazzel gehad in de vakantie. De hele motor is verder gecontroleerd op lekkages, aanslaan van de ventilator etc. Alles is okay bevonden. Kostenplaatje is 326,- euro. Valt mee. Ik wil iedereen nogmaals hartelijk danken voor het meedenken. Dat geeft de burger weer moed in deze tijden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook