1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
1.4 TU hij hikt hij hokt, hij rijd—>> Hij rijd weer, nu nog uitlezen?
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 22 juli 2012 11:54 PM

Mooi dag,

Als ware diesel zot heb ik weinig kaas gegeten van benzine.

Nu staat hier een 1.4 TU zx op benzine met een monopoint injectie.

Kwaal:

- starten zomaar
- wegrijden met beetje tot halfvol gas, inhouden hokken en bokken
- rijden met gas ingetrapt, vooruit sprinten.

Ook op de snelweg:

- 80 km /u gas pedaal licht ingetrapt, sputteren en spatteren
- 100 km/u gas dieper ingetrapt, loopt bijna vlekkenloos, nog heel lichtjes sputteren.

Het lijkt op een of andere manier puur met de stand van het gaspedaal te maken.
Zo ongeveer het hele gebied tussen stationair en 3/4 ingetrapt gaspedaal

Wat al vervangen is op de bonnefooi van een andere TU:

Compleet injectiehuis met alles eraan
2 sensors of ventielen bij rechter veerpoot, zwart en groen/blauw

Wat nagekeken is

Ontstekengsprut, hij vonkt goed.
Vacuum van de vervroeger, aanzuigen en neen membraam niet lek.

Dus ja, nu vraag ik mij af waarom loopt die niet lekker.
Stationair hoort het goed, vol gas ook, maar daartussen….

Enig wat ik nog kon vinden was een peifje rechtsonder op injectie huis waar ik geen bestemming voor kan vinden. Deze is ook niet afgedopt.

Ik heb achterop 2 slangen, dikke voor vacuum, dunne naar ventiel toe voor de vervroeger.
Voorop zit een slang die omhoog gaat naar de kap van luchtfilter naar injectiehuis. Hier takt die af naar de zijkant van de kap, waarnaast een slang zit die naar de warme / koude lucht schuif loopt.

En naast die slang die van de injectiehuis naar de kap luchtfilter - injectiehuis loopt zit nog een piefje zonder bestemming. Is dat iets van valse lucht oid?

Gr

Evert

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juli 2012 02:03 AM
  [ # 1 ]

Ik zou dit eens controleren, in deze volgorde:

1: Kleppen al een keer gesteld of gecontroleerd ?
2: Timing gecontroleerd? dit motortje kan redelijk goed lopen met de riem aan paar tanden verkeerd, maar zal in een bepaald toeren/snelheid gebied, protesteren.

3: Gaskleppotmeter versleten, dan protesteert de motor ook bij een bepaalse stand van het gaspedaal.
De printbaan is dan uitgesleten en zie de ECU niet hoeveel gas je geeft.
Een goede vinden is lastig, en los worden die dingen officieel niet verkocht.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 juli 2012 02:27 AM
  [ # 2 ]

Hoe ziet de bobijn eruit? Ik gok met lichte barsten bovenop.
Ik zou bobijn en bougies beginnen te vervangen, super 4 bougies (Bosch) vind ik een aanrader.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juli 2012 06:22 PM
  [ # 3 ]

De bobine zal wel goed zijn, anders stottert de auto altijd en dat is niet het geval zegt TS.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 23 juli 2012 07:59 PM
  [ # 4 ]

Ik had de beschikking over een goed lopende P205 1.4TU die naar ijzeren hein ging.

Daar heb ik injectiehuis compleet injectiehuis vanaf getrokken, bobijn, verdeler kap en rotor heb ik niet meegenomen, daar die niet bepaald meer jong waren.
Wel viel mij op dat er tussen mijn huidige injectiehuis en inlaatspruitstuk vloeibaarpakking zat, althans wat er van over was. Er is dus al eens eerder mee gerommeld….

Wat ik nog vergat te melden, de toerenteller is nagenoeg dood, als je hem start wipt die lichtjes omhoog, maar blijft dan onderaan liggen.
Ik heb al een BDP sensor gevonden, maar dat draadje loopt rechtstreeks naar een bruine stekker bij de bobijn, klinkt als meer voor diagnose.

Rond de ontsteking kan ik niet 123 een hall-sensor oid ontdekken. Waar haalt die zijn toeren vandaan? Iets wat zot zou zijn, want hij vonkt wel keurig op alle 4 de bougies.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 juli 2012 12:23 AM
  [ # 5 ]

Het is dus nog een 1.4i met verdeler, een KDY.
Hall-sensor zit in de verdeler, aan de buitenkant zit een versterkingsmodule.
Toerentellersignaal komt van de bobine, pin 1 van de 4-polige steker.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 juli 2012 12:56 AM
  [ # 6 ]
GoodOldDiesel schreef:

Wat ik nog vergat te melden, de toerenteller is nagenoeg dood, als je hem start wipt die lichtjes omhoog, maar blijft dan onderaan liggen.
Ik heb al een BDP sensor gevonden, maar dat draadje loopt rechtstreeks naar een bruine stekker bij de bobijn, klinkt als meer voor diagnose.

Klopt, die stekker is voor diagnose, al heb ik nooit kunnen uitvinden hoe of wat precies.
De TT bij dit type motor krijgt zijn signaal van een stekker welke op de bobine zit.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 24 juli 2012 04:17 AM
  [ # 7 ]

Zou dan ergens toch iets met bobijn / hall gever zijn?

Stof tot uitzoeken dus.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 juli 2012 06:25 AM
  [ # 8 ]

Begin bij de basis, check de punten die ik eerder heb opgegeven, dan pas kun je verder zoeken in sensoren etc.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 24 juli 2012 10:02 PM
  [ # 9 ]

Dreim nieuw
Injectiehuis compleet vervangen van een goed lopend exemplaar.

Hij heeft het 2 dagen goed gedaan, vanmiddag begon die weer.
Alles op gevoel na gelopen, niks gezien, gestart alles weer goed, zo 160km naar Adam gereden.

Kabelboom brak?

Overigens, afgelopen zaterdag: startmotor dood, tik met hamer en lopen.
Zondag een van de plank getrokken, wat denk je vanmiddag met warme motor? dood! hamertje tik maar weer.

Later toen alles koud was, wel weer starten….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 juli 2012 11:47 PM
  [ # 10 ]

ECU al eens uitgelezen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 25 juli 2012 04:13 AM
  [ # 11 ]

Dacht dat bij die ouder TU-tjes niet kon.
Bovendien brand tijdens dit zotte proces ook geen lampje van de K

Nah ja, hij staat nu ergens in het midden van het land, vervangend vervoer te zijn.
Donderdag avond komt die terug, als het goed is dan.

Dan moeten we vrijdag wel progressie maken, want vanaf volgende week moet die rollen bij iemand anders voor paar maand.
Misschien is dat wel het probleem, de auto merkt dat die als ‘manusje’ wordt ingezet.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 juli 2012 09:30 AM
  [ # 12 ]

Ja hoor, is simpel te doen.
Je hebt niet meer nodig dan een drukknopje, een stuk tweelingsnoer o.i.d. en het lijstje met foutmeldingen, kijk hier maar eens: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560

De oudere 1.4i, dus nog met verdeler, is uitgevoerd met een Bosch Mono-Jetronic A2.2

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 28 juli 2012 09:13 PM
  [ # 13 ]

Nadat ik de derde startmotor erop had geslingerd was het weer prut..

Ik stond op het punt een bijl te gaan zoeken.
En dan toch weer nadenken. Laatst rammelde ik aan de draden toch? Hmmm…..

Rammel, rammel en wonder boven wonder. Lopen dat ding als een oosteuropees klokje!
Conclusie: stekker gasklep positie sensor brak en laat die tegen het luchtfilter aan schuren..
Dan is schudden van de motor al voldoende om ongewenste of juist gewenste effecten te kunnen krijgen.

Morgen maar eens ergens een afknippen en dan een soldeerbout gaan zoeken…
Helaas een Peugeot 205, kabelboom andere opstelling. Anders had ik complete boom wel overgezet.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 02 augustus 2012 04:49 AM
  [ # 14 ]

Update!

Met de nieuw gebruikte stekker erop is het allemaal bijna fijn.

Echter. Als je hem start brand het lampje van de K even na, wacht je even dan gaat die uit en rijd die perfect. Wacht je niet totdat die uitgaat, dan is het weer hokken en hikken.

De ECU gebruiksaanwijzing gedownload van bovenstaande link, maar hij laat zich niet uitlezen.
Ik zet hem op contact 2, alle lampjes inclusief K gaan branden. Ik leg de draad aan massa, ik zie heel flauwtjes iets gebeuren met lampje van K, maar hij blijft gewoon stug branden, ik krijg hem niet aan de knipper..

Dan starten en motor uit in de versnelling, alle lampjes branden exclusief K. Nu draad weer aan de massa en K gaat keurig branden, maar als ik hem na ca 3 sec loslaat van massa… gebeurt er weer niks…..

Iets klopt er niet….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 05 augustus 2012 09:30 AM
  [ # 15 ]

Niemand een idee hoe je hem kan lezen?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook