Dank je La Léo,
Als ik het goed begrijp moet dit homokineetvet ook in de tripoide (als ik daar bij kan komen natuurlijk).
het is nu inderdaad zinvoller om de fusseblokken om te zetten ipv alles terug te bouwen naar origineel. Ik ga hier zeker over nadenken.
gr, caspar
ps, rateltje wordt vervolg
Als je toch de fusee blokken gaat omzetten haal dan meteen je aandrijfassen helemaal los,je kan dan lekker overal bij.Oud vet eruit nieuw vetje erin en klaar.Met de aandrijfassen nog op de auto is het echt priegelwerk.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dus alles in één keer doen, werkt véél fijner!
“Homokineetvet” zo noemde ik het voor het gemak, maar kan dus ook in tripoïdehuis.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Zo lieve mensen, drie onderwerpen vandaar de andere titel.
Ik heb weer wat om met jullie te delen.
De tripoide en homokineet dingen zijn allemaal in het vet gezet. Dit heb ik gedaan zonder de assen eruit te halen. ik heb een alu pijpje op een vetspuit gemonteerd en deze vanaf de as kant onder de rubbers gestoken. Je komt er anders echt niet bij zonder het uitbouwen van da aandrijfassen.
Helaas is er nog steeds een rateltje. Ik heb wel gezien dat mijn rubber flappen in de wielkasten wat nageltjes missen. Misschien dat daar iets gaat klapperen.
Even iets anders.
Tijdens een contactspray sessie ben ik ook langs de voorschakelweerstand van de bobine gekomen. Als het contact aan staat wordt deze weerstand warm en begint het te smeulen. Bij lopende motor blijft deze warm, maar niet meer heet. In huidige toestand gaat het om een 9V 17KV bobine met weerstand tijdens het starten.
Het ziet er allemaal een beetje verloederd uit en ik word nerveus van smeulende toestanden onder de motorkap. Ik ben dan ook van plan het hele zaakje te vervangen. Mijn idee is om een blauwe Bosch 12V 28KV bobine te plaatsen zonder voorschakelweerstand. Mijn vraag is of dit wel kan. Kunnen de contactpuntjes en condensator hier wel tegen. Mijn CX literatuur geeft niets aan over bobine specs en mijn boekje zegt dat deze verbeterde bobine een hoger voltage afgeeft maar dat:
“the energy level is the same as the low voltage coils and the spark they produce is not so high that it wil burn the points”
En dan heb ik nog een vraag/idee over de deurpanelen.
De panelen van mij zijn een beetje krom en er is al een keer aan geprutst. Mijn idee is een de achterkat te impregneren met epoxyhars waardoor zich een hard schilt vormt. Hier kunnen dan weer de pinnetjes in gezet worden en zullen de trekkrachten verdeeld worden over een groter stuk papier maché (daar lijkt het toch een beetje op) Weet iemand waar die plastic pinnetjes nog te krijgen zijn?
Caspar schreef:Weet iemand waar die plastic pinnetjes nog te krijgen zijn?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
De deurpanelen zou ik als ik jouw was eerste recht maken voordat je erop zet, die dingen breken en scheuren anders aan alle kanten als je ze onder spanning zet met die pennetjes als het al lukt.
De truc om ze recht te krijgen is nat maken, en dan echt zeikenat (klinkt eng maar werkt echt) en dan opspannen met spanbanden liefts op een oude deur en een hele tijd laten zitten en dan komen ze weer in de oude vorm terug.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Voor wat betreft de ontsteking: Mijns inziens is er maar 1 goede oplossing:
Weg met de contactpuntjes!!!!
Gewoon een ontsteking monteren van een 20RE, lekker electronisch, nooit meer puntjes afstellen, af en toe een verdeelkapje en klaar!
Nog een voordeel: Motor loopt er een stuk beter door, is zuiniger en betrouwbaarder.
En je ziet het verschil nauwelijks.
Het is echt niet voor niets geweest dat Citroën deze modificatie zelf eens bedacht heeft!
Suc6!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?