Dag allemaal,
Ik ben sinds gisteren de eigenaar van een Citroen Xsara berline 1.6i Ligne Prestige in de kleur Blue Grand Pavois (correct me if I’m wrong). Ze is uit 1998 en heeft 140k op de teller. Er zit alleen nog wel een beetje werk aan:
-3e Remlicht is kapot
-Ruitenwissers voorzijde gaan heel traag
-Schakelaars elektrische ramen vallen naar achteren
-Stuur is kaal en droog
-Beide afstandsbedieningen CV zijn kapot
-Bestuurdersstoel hoogteverstelling staat niet vast
-Er zit geen audio in
Omdat ik vaak dit soort dingen opzoek hoe dit moet, maar niet echt iets uitgebreids kan vinden, wil ik zoveel mogelijk overal foto’s van gaan maken en hier posten. Maandag haal ik de Xsara op, en waneer ze gepoetst is komen er goede foto’s hier te staan! Nu slechts even tijdelijk:
Ziet er netjes uit.
Ik wens je veel rijplezier.
Een mooie foto(uitleg) reportage is nooit weg.
Een van de mooiste kleuren blauw op een Xsara
Zo op de foto te zien, staat de auto nog mooi hoog op zijn achterwielen, de typische achteras kwaal bij een Xsara zal hier wel aangepakt zijn.
Achteras problemen? Vertel vertel! Weet namelijk van niets…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Alle Xsara’s (en met name de breaks) krijgen vroeg of laat een hangend achterste. Met allerlei extra slijtage tot gevolg.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Oh, dat deed de xsara break van mn ouders ook. Nooit hinder van ondervonden op de 300k…
Zeker mooie kleur,veel plezier met de wagen..wat betreft je stuur als dat van leer is ,gebruik dan http://www.colourlock.nl/index.php?autoleer_6 beviel mij prima ..
Zo! Eerste twee probleem opgelost! Gisteravond de ruitenwissers gangbaar gemaakt, afdekklep onder de voorruit loshalen, busje WD40 erbij, de boel goed inspuiten met draaiende ruitenwissermotor, en ze doet het nu weer in galop (ipv van slakkengang!). Vanochtend bij het starten een hele sterke benzinelucht, bij aankomst op het werk nogsteeds, opzoek gegaan onder de motorkap, en onderin bij de benzineslag pruttelde het een beetje, bij de brezan 1M leiding opgehaald (10x15mm), twee nieuwe klemmen, installeren en klaar!
Volgende, hopelijk morgen na het werk:
Hoogteverstelling bestuurdersstoel repareren (met als ik er aan denk een foto-reportage)
Speakers installeren
Speakers zitten er in, klinkt best goed ook zonder subwoofer! Die komt er nog in, maar dat kan nog wel even wachten…
Vanochtend tot de ontdekking gekomen dat de koppeling gigantisch slipt. Vanmiddag naar de handelaar geweest waar ik haar gekocht heb, verhaal uitgelegd, de monteur wou mij niet geloven dus maar een stukje gereden. Dus toch! Het was niet de gebruikelijke gang van zaken, zeker niet bij een auto van €750,- maar hij wil mij toch tegemoetkomen. De prijs delen, of de materialen, of de arbeid betalen. Best netjes! Lof aan Alberink in Harbrinkhoek! Nou zit ik alleen te denken om de koppeling zelf te vervangen, is toch wel een leuk klusje dacht ik zo!
Hoogteverstelling van de stoel is gefixed, zal morgen de foto’s uploaden!
Was echt een simpele kwestie van twee boutjes vastzetten!
Ook is de dashboard verlichting kapot, na het verwijderen van het dashboard (30min werk) maar eens naar de desbetreffende lampjes gekeken, allemaal zo zwart als roet! Morgen nog een leuke klus erbij
Zoals beloofd (alleen iets later), de foto’s van de stoelhoogte verstelling:
Zie hier de bevestiging op de stoel zelf, bij mij is de hendel er afgevallen, deze heb ik omhoog gezet ten opzichte van de bevestigingspunten (omdat de stoel zelf omhoog vloog)
Hier met bevestigde hendel:
Gelijk de dashboardverlichting vervangen:
Resultaat van het poetsen:
De komende periode:
-Klepsteelrubbers vervangen (als ik start staat de straat vol blauwe rook, daarna niets meer)
-Bumpers zwart maken (verbrandertje er over!)
-Klein beurtje (olie, filters en koelvloeistof verversen)
Oke, tot nu bevalt de auto echt heel slecht!
Schakelen gaat steeds slechter, vooral de eerste versnelling wil die bijna niet meer in.
Er is olielekkage ergens in de buurt van de transmissie.
Motortemparatuur loopt geregeld op tot 100 graden, meter schommelt af en toe heel erg (1sec 90, 1sec 80, 1sec 90, 1sec 80).
Achteras begint te klapperen.
Stuurpomp begint te kreunen bij lichtjes kracht zetten.
Kofferklep sluit nauwelijks meer (sluit niet bij te zacht dichtklappen, maar ook niet bij te hard)
Daarentegen slipt de koppeling niet meer!
Voor het lekken heb ik er een flesje Leaklock in gesodemieterd, en volgens mij helpt het! Ze is al even droog!
Het is nog maar even aankijken of ik verder ga met oplappen of dat ze weer weg mag!
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
wij hebben ook een xsara 1.6i 8v van 1999
En wij hebben ook problemen met de koeling niet dat ze schommelt maar dat ze altijd naar de 100 of naar 110 graden gaat. maar ik ga binnenkort het hele koelingsysteem eens nakijken en de kvs vervangen.
en we hebben dat ook met de kofferklep dat hebben we als sinds we ze hebben. niet te hard dichtklappen en ook niet te zacht.
we hebben haar gekocht op 149k en ze zit nu op 172k en dat zijn tot nu de enige echte problemen.
kleine dingetjes zoals de hoogteversteling van de bestuurdersstoel heb ik ook moeten vastzetten.
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Afgelopen woensdag heb ik de xsara ingeruild. Er kwam bijna geen einde aan de lijst met problemen. Nu ben ik de bezitter van een VW Vento uit ‘92 met 206.000 km. Moeilijk om van je geloof af te stappen, maar wat rijdt zo’n VW heerlijk strak! Hebnog wel een paar onderdelen over. Keerringen aandrijfassen, krukaskeerink en 8 klepseals. Iemand interesse?
Groetjes!