Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
De carburateurs zitten weer geheel in elkaar. Bij de blauwe carburateur wilde één starter valve er niet goed inzakken: er zat een lelijk braampje in het kanaal. Dat verklaart ook waarom hij er in eerste instantie niet uit wilde. Een kier betekent echter continu benzinestroom, dus dat motte we nie hebbe!
Gelukkig wist Yuri raad en boorde hij met een paar losse boortjes het kanaal weer schoon, waarna de starter-valve er weer prachtig in viel! Dank daarvoor!
Ook meldde hij dat er een 1,75 vlotternaald in deze carburateur hoort en niet de bijgeleverde 2,00 (iets dat Walter trouwens ook al in twijfel trok). Helaas dus inderdaad de verkeerde maat naaldjes bij de set, dus de oude maar weer teruggestoken. Ik moet dit bij de andere twee ook nog even doen, plus de kartonnen ringetjes rond de brandstoffilterplug vervangen door koperen en dan zijn ze alle drie gereed.
In elk geval ziet het er al appetijtelijk uit:
Vandaag is het zondag en een mooie zonnige dag. Maar omdat ik totaal geen zin had in onkruid uit de voortuin halen (= héél hard nodig, maar wát een scheitklus is dat!!) ben ik dus in de CX gestapt en lekker naar Raamsdonksveer gekacheld om mij daar eens te ontfermen over de SM.
Ja over de SM zélf dus eens eindelijk!
De hoes en alle onderliggende dekens (tegen potentiële hagel) eraf gehaald en te drogen gelegd. Daarna het interieur eens uitgemest, dat was wel nodig:
Op de vloer lagen nog stukken isolatie, maar dat was geheel gaan brokkelen. En er heeft ooit een muizenfamilie gewoond in de tunnel denk ik:
Na alles uitgebaggerd en gestofzuigd te hebben, zag het er relatief gezien fris uit. Al zag de omgeving eruit als een zigeunerkamp!
Er lagen nog best veel losse onderdelen in, ook in de kofferbak, en het leek me wijzer die eruit te halen en binnen te leggen op de speciaal daartoe ingerichte stellingkast.
Hier ligt alles even op een hoopje. Heerlijk toch als je de ruimte hebt!
Daarna was het uur van de waarheid aangebroken: alle roestplekken eens in kaart brengen. Dit is iets waar ik tot nu toe bewust niet mee bezig ben geweest, want ja, je moet de stemming er toch in zien te houden gedurende zo een omvangrijke restauratie.
Daarnaast ben ik geen kundig lasser (of lasster?) dus dit soort dingen zijn nooit iets waar ik licht over denk. Temeer omdat veel roestpunten nabij sierlijsten zitten die er zo te zien niet echt makkelijk af kunnen.
Jaren stilstaan na dagelijks intensief gebruik en daarna nul onderhoud en bescherming en tientallen voorwerpen die zo te zien ook nog op en tegenaan zijn gevallen hebben duidelijk hun tol geëist:
De kofferbak…
Waarin ik ook blauwe scotchblokjes aantrof!
Ik weet al dat het frame en de dragende delen goed zijn, maar als je zo al die punten eens optelt, mag je het geheel toch wel een roestbakje noemen.
Hier staan alle foto’s in het ALBUM vanaf foto 241.
Nu maar eens verder met sorteren en opbergen van de interieuronderdelen.
Daarna de kap eens opentrekken en daar een en ander kuisen. Nu de motor eruit is kan ik daar enigszins gemakkelijk bij.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat ga je met de buitenkant doen?
Alles strak (laten) maken en naar de spuiter?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als ik die munten had, stond ‘ie nu al lang & breed bij de spuiter…
Maar helaas, dus: eerst de motor opbouwen en erin, alles weer afstellen, dan verder technisch in orde maken, dus alle elektronische componenten moeten dan werken, nieuwe uitlaat eronder, koplampen opnieuw laten verchromen (o shit moet óók nog) en plaatsen etc. etc. etc.
Dan APK. Een grooote mijlpaal als dat eenmaal zo ver is, maar wellicht moet ik dan wel die kofferbakboden eerst dichtmaken.
En dán pas ga ik me met uiterlijkheden en rotte portieren etc. bezig houden.
Ja, een nobel project… maar vandaag had ik eventjes zo’n waar-ben-ik-aan-begonnen-hoe-moet-ik-verder-en-wanneer-eindigt-dit-in-godsnaam momentje.
Heel raar, maar je voelt je dan ineens best eenzaam
Oké dat laatste kan ook komen omdat er niemand bij was omdat het zondag is.
O ja, bonus:
Ben heel bang voor wat ik ga tegenkomen als ik straks die RVS lijst onder de voorruit eraf geboord heb. Maar dan moet eerst de motorkap er weer af en dat ging niet in m’n uppie.
Nouja, ik ga maar eens op huis aan. Onkruid uit de voortuin halen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Heel veel succes leontien, maar dat gaat jou vast wel lukken! Hoeveel tijd heb je ervoor uitgetrokken? Vind het trouwens wel een heeeeeele mooie kleur hoor, wauw!
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
La Léo schreef:
Onkruid uit de voortuin halen.
Gister onkruid uit de voortuin gehaald: eventjes had ik zo’n waar-ben-ik-aan-begonnen-hoe-moet-ik-verder-en-wanneer-eindigt-dit-in-godsnaam momentje.
Heel raar, maar je voelt je dan ineens best eenzaam
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hahaha die Jaap.
Wel knap: je hebt me weer even aan het lachen gekregen! Dank daarvoor!
@Niels: geen tijd bepaald… gewoon “het duurt zolang het duurt, geen stress, gestaag doorwerken”. Dus zo doe ik het ook. Dan blijft het leuk (oké vandaag was beetje een uitzondering maar dank voor je support, dat geeft wel weer moed).
Dus eerst technisch goed & APK en dan de uiterlijkheden. Zo doe ik het altijd en zo ga ik het nu weer doen.
Alleen in tegenstelling tot de CX Pallas, rijd ik met deze auto niet echt als moeders mooiste rond als ik niet ook de uiterlijkheden doe of laat doen…. en dat is verrotte jammer vind ik toch wel.
Maar hee: dit alles is geen verrassing, ik wist dit hè!
Iets met paard en bek en kijken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Léo, ik trek nét een driekwart liter St. Feuillien open. Daar heb je weinig teveel over gezegd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wie weet met een beetje geduld…. Ik zie roestvrije bruikbare delen:
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Allemachtig!?!? What happened!?
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wow, die SM is behoorlijk geraakt…......
De carbuarateur zien er goed uit La Leo, jammer dat de carrosie van de SM wat minder is.. Maar ach als de chasis maar goed is… De rest kan wel weer strak gemaakt worden..
Goed bezig dat dan weer wel..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Ja, een nobel project… maar vandaag had ik eventjes zo’n waar-ben-ik-aan-begonnen-hoe-moet-ik-verder-en-wanneer-eindigt-dit-in-godsnaam momentje.
Heel raar, maar je voelt je dan ineens best eenzaam
Ach, ik denk dat we dat allemaal wel eens zo’n momentje hebben met onze oude bakken
Meestal voor korte duur en als je dan weer wat vooruitgang boekt heb je het weer helemaal naar je zin.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
La Léo schreef:
Ook meldde hij dat er een 1,75 vlotternaald in deze carburateur hoort en niet de bijgeleverde 2,00 (iets dat Walter trouwens ook al in twijfel trok).
Nieuwe naaldjes van 2.00 is nog altijd beter dan oude “meuk “
de vlotterkamer van je carbu’s is wat ( te ) snel gevuld , maar beter dat dan lekkende naalden
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig Leo! Die plasticjes op de C stijl: Met een Stanley mes de zwarte bordjes er af halen. Dan aan de binnenkant de moertjes los en van buiten kijken of de boutjes niet mee draaien!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja! Dat ziet er wel deprie uit. Ik wil je allerminst ontmoedigen, maar ik zou het chassis e.d. eerst nog een zeer grondig onderzoeken voor je al die mooie techniek gaat inbouwen. Het zou zonde zijn als de kosten voor restauratie van chassis en carrosserie veel malen hoger gaan uitvallen dan bijv. de aanschaf van een goed chassis met goed plaatwerk. Ik denk dat er op dit moment voldoende te vinden.
Wel mijn complimenten voor je doorzetting vermogen. Zeer goed bezig.
Wat betreft dat onkruid! ff een flesje round-up halen bij de gamma o.i.d.
Daar kom je langs de binnenkant niet bij… die zitten met M4 draad propjes vast.
gr Mark