Nieuw op het forum en meteen een heel verhaal
Na het overzetten van een DY3 motor met bijbehorende (?) handgeschakelde vierbak in mijn ID 19B word ik geconfronteerd met de volgende problemen;
Uit het koppelingshuis of de bak komt een akelig snerpend geluid dat hoger in frequentie wordt als de toeren omhoog gaan en soms minder als je de koppeling intrapt; Het geluid van iets dat aanloopt dus.
Tijdens een voorzichtig testritje blijkt dat het koppelen en schakelen op zich goed gaat, maar als je achteruit rijdt en je trapt de koppeling weer helemaal in (na hem probleemloos te hebben laten opkomen), blokkeert er iets waardoor de auto abrupt stil staat. De motor blijft gewoon lopen en is dus ontkoppeld. Het lijkt wel of de achterremmen blokkeren maar dat is het duidelijk niet. Je ziet als het gebeurt de motor kantelen. Op een gegeven moment kreeg ik na zo’n blokkade de versnelling niet meer uit z’n achteruit. Na wat heen en weer duwen van de auto wilde hij er wel weer uit schieten. Als je de auto achteruit duwt in z’n vrij is er niets aan de hand. Ik heb een nieuwe koppelingsplaat, nieuw toplager en een nieuw lager van de nokkenas bij de poeli gemonteerd. Drukgroep (diafragma) en druklager waren nog goed.
Wel heb ik het heveltje van mijn vorige bak (had een vingerdrukgroep) overgezet. Dit heveltje heeft een iets korter armpje aan de kabel kant dan het originele. Ik heb dit gedaan omdat ik anders de vrije slag niet krap genoeg kon afstellen; De koppelingskabel lijkt te lang in de nieuwe situatie en het kortere hevelarmpje compenseert dit. Zelfs nu moet ik de kabel en de stelschroef op de vork bijna tot het uiterste stellen om het druklager dicht genoeg bij de drukgroep te krijgen. En kortere hevel betekent wel een wat grotere uitslag waardoor de drukgroep misschien te ver wordt ingedrukt in de uiterste stand van het koppelingspedaal maar waarom het probleem dan alleen in z’n achteruit?! Iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt pech, de koppelingshevel van een Vinger drukgroep kun je ABSOLUUT niet gebruiken met een nieuwere diafragma koppeling.
dus zit er niets anders op als de hevel van de nieuwere bak te monteren.
Ik hoop wel voor je dat je de kopplingsvork ( waar dus je druklager aan vastzit) van de diafragma koppeling hebt gebruikt, anders kan je bak er weer uit.
Overigens kan je als je het bovendeksel van de versnellingsbak verwijderd in je bak kijken en zien of er soms roest op je schakelassen en hevels zit.
Hierdoor kan je achteruit versnelling vast blijven zitten.
helaas, maar er zit niets anders op. Rijdt je door, gaat er nog veel meer kapot.
Ook de koppelings kabel is anders bij auto’s met diafragma koppeling!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ongeloofelijk Waterman, wat een snel en behulpzaam antwoord!
Heb je misschien ook een idee wat er aan kan lopen? Het geluid is het ergste bij ontkoppelde motor waarbij het druklager theoretisch gesproken niet de boosdoener kan zijn. Ik heb de vorken zover ik me kan herinneren niet verwisseld maar ze zagen er bij mijn weten identiek uit.
Bedoel je met andere koppelingskabel dat die korter is?
Hoezo pech trouwens? Ik was al begonnen met de demontage van de bak, sta op het punt bak en motor te scheiden, en nu hoeft dit misschien niet eens! Tenzij er schade is opgetreden natuurlijk.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doet de snelheids meter het normaal?
Niet het tandwieltje in de bak laten vallen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tatababa schreef:Ongeloofelijk Waterman, wat een snel en behulpzaam antwoord!
Heb je misschien ook een idee wat er aan kan lopen? Het geluid is het ergste bij ontkoppelde motor waarbij het druklager theoretisch gesproken niet de boosdoener kan zijn. Ik heb de vorken zover ik me kan herinneren niet verwisseld maar ze zagen er bij mijn weten identiek uit.
Bedoel je met andere koppelingskabel dat die korter is?
Hoezo pech trouwens? Ik was al begonnen met de demontage van de bak, sta op het punt bak en motor te scheiden, en nu hoeft dit misschien niet eens! Tenzij er schade is opgetreden natuurlijk.
Ik heb het idee dat het dus wel het druklager wat aanloopt! het moet namelijk in ontkoppelde stand geheel vrijliggen van de drukgroep.
Bogaard heeft wel een belangrijk punt met dat tandwieltje van de teller!!
En inderdaad is de kabel ietsje korter!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar zeg je wat, Ik heb niet zodanig kunnen testrijden om te zien of de snelheidsmeter het doet, maar op de nieuw bak miste het tandwieltje en plastic kokertje. Ik heb het van de oude bak over gezet. Met die bak deed mijn snelheidsmeter het trouwens niet of nauwelijks!
Moet nu even weg, maar zie uit naar jullie flitsende reacties!
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat tandwieltje flikkert dan in je bak en blokkeert je achteruit( in theorie…)
Niet meer mee rijden! Eerst bak openmaken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Er zijn ook verschillende maten van tandwieltjes van de snelheidsmeter , opletten !!!
walter
Meten is weten , gissen is missen
Goed, dat wordt dan heveltje verwisselen, korte koppelingskabel, op zoek naar een tandwieltje in de hooiberg en eens zien wat dat oplevert. Toch typisch dat zulke kleine verschillen onoverkomelijk kunnen zijn. Een aantal mensen die het echt kunnen weten hadden me verzekerd dat die bakken “meestal” probleemloos overzetbaar zijn. Wat is eigenlijk de beste manier dat tandwieltje op te sporen? Is het verwijderen van het bovendeksel voldoende of moet er meer gesloopt worden? Ik kan jammer genoeg pas eind volgende week verder met sleutelen.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Begin maar met dat boven deksel en neem een magneetje op een zwanehalsje om te ‘vissen’ Maar kijk eerst even of hetniet gewoon op zn plaats zit!
Het belangrijkste is het druk lager in combinatie met je drukgroep!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaag motor en bak weer uitgebouwd. Het schrapende geluid vond ik te heftig om alleen aan de afstelling van het druklager toe te schrijven. Als het mee zit heb ik bak en motor morgen gescheiden en kan ik hopelijk zien wat er aan de hand is. Zo niet dan gaat de oude bak er weer in. Behalve een verrotte tap van een handremklauw in het carter is deze o.k. Ik moet wel hoe dan ook deze drukgroep gebruiken omdat de oude motor een vliegwiel met vingerdrukgroep had. Ik zorg deze keer in ieder geval dat hevels, kabels en vorken bij elkaar horen!
wordt vervolgt
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
O.k. Het schrapende geluid werd veroorzaakt door het afdekplaatje aan de onderkant van de motor dat tussen motor en frictiecarter zit. Het was (door het transport?) verbogen en liep zo tegen het vliegwiel aan. Heel goed te zien als bak en motor aan de takel bungelen. In de bak kon ik niets van rommel vinden. Zag er eigenlijk erg goed uit. Ik heb toch besloten om mijn oude bak weer in te bouwen omdat ik daarvan zeker weet dat die niet blokkeert. D’r zit wel wat speling op het differentieel heb ik vandaag gemerkt, maar ja, je kunt niet alles hebben.
Volgende week weer verder,
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check!
Ik heb dat plaatje onderaan mn bak laten vervallen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ziezo, operatie in tweede instantie geslaagd. Met mijn oude bak geen blokkeerproblemen, hoewel ik denk dat het toch een afstelkwestie moet zijn geweest. Ik heb nu het originele heveltje gemonteerd en de kabel in gekort door een opengeslepen M8 moer tussen de kabel en de stelschroef (die bij het schutbord) te plaatsen. Die kabel ga ik t.z.t nog wel vervangen. Nu eerst lekker wat door de pekel scheuren
Waterman, Bogaard en Walter heel erg bedankt voor de input!
Daniël
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tatababa schreef:Ziezo, operatie in tweede instantie geslaagd. Met mijn oude bak geen blokkeerproblemen, hoewel ik denk dat het toch een afstelkwestie moet zijn geweest. Ik heb nu het originele heveltje gemonteerd en de kabel in gekort door een opengeslepen M8 moer tussen de kabel en de stelschroef (die bij het schutbord) te plaatsen. Die kabel ga ik t.z.t nog wel vervangen. Nu eerst lekker wat door de pekel scheuren
Waterman, Bogaard en Walter heel erg bedankt voor de input!
Daniël
heel graag gedaan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste