Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Samen met mijn vader ben ik zoek naar een opvolger voor zijn huidige Berlingo voor hem. En dat moet natuurlijk wederom een Berlingo worden! Zijn huidige Berlingo is een 1.9D waar hij eigenlijk vanaf het begin al spijt van de motorisering heeft. Destijds had ik hem al geadviseerd om voor de 2.0HDi te gaan, want zuiniger en krachtiger. Maar ja, hij dacht dat het wel mee zou vallen. Inmiddels heeft deze bijna 4 ton gelopen en is teveel olie gaan lusten. Verder gaat hij binnenkort minder km’s maken en wil dus overstappen op benzine.
Zelf rijd ik Skoda, maar zodra ik een gezin krijg, zal ik wellicht ook voor een Berlingo gaan. Nog nooit zo’n praktische no-nonsense auto meegemaakt.
Ik heb me speciaal geregistreerd op dit forum om jullie hulp te vragen en informatie in te winnen (aankoop advies)!
Goed, ter zake.
Wat zoeken wij? Een Berlingo Mk 1 / type 1, bouwjaar 98/02 (budget max 2500,-) (of een Peugeot Partner, natuurlijk, of is dat vloeken hier? )
Type 4 of 5 deurs (minimaal 1 schuifdeur) MPV.
Ik las eerder hier een oud draadje uit 2006 waarin al e.e.a. aan advies en informatie stond. Waaronder ook wat algemene aankoop tips, waar ik zeker wat mee kan!
Maar ik zou graag nog wat specifieke zaken aan jullie willen vragen.
- motor. Laat de 1.4 staan als je veel snelweg km’s maakt, begreep ik: wij gaan idd voor de 1.8i of de 1.6 16V. Ik heb gelezen dat de laatste de opvolger is van de 1.8, en een stuk zuiniger is (13,5 km/L vs. 11 km/L) Klopt dat met jullie ervaringen? Verder zag ik dat de oudere 1.8 wel op een vroeger toerental zijn max koppel heeft. Dat rijdt over het algemeen prettiger (niet zoveel in de toeren hoeven hangen) Wie weet hier meer over?
- nokkenas / nokkenas keerring. Ik las dat deze vaak slijten of stuk gaan, te horen aan een ratelend geluid onder de motorkap? Kan je dit missen als je de motor beluisterd als we gaan kijken (en luisteren?) bij een occasion?
- roest. Berlingo’s zouden gevoelig zijn voor roest vanonder de motorkap naar de wielkasten toe. Iemand die hier meer over weet?
- airbag lampje: dit duidt meestel slechts op een slechte stekkerverbinding onder de stoel.
- stuurhuis. Stuurbekrachtiging Kan wel eens zweten / lekken? (hoe) kan je dat zien als je onder de auto ligt?
Zelf heeft mijn vader al een keer de bekende gebroken veerpoot vóór gehad, en een keer een kapotte dynamo. En natuurlijk regelmatig onverklaarbaar kerstverlichting op het dashboard en dan was er telkens nooit wat aan de hand (zegt de garage, dan he) Verder nog nooit iets bijzonders!
Hebben jullie nog verdere aankoop tips voor deze type Berlingo’s? Bijv. bekende zwakke punten waar je op kunt letten (uitlaat roesten eronder uit voor de 100dKm?) of bijvoorbeeld aan de schuifdeuren?
Bij het afstruinen van Marktplaats, en de andere bekende sites al een paar opties gevonden (de 1.6 16V en 1.8i zijn relatief schaars!)
Ik zag een advertentie van een rode Berlingo, maar deze had een GROEN dashboard! Nu vroeg ik mij af: kan dat?
Of is het dan waarschijnlijk dat er een dashboard uit een groene is overgezet? (mijn vader rijdt nu ook in een donkergroene metallic met groen getinte ramen, waar ook een groen dashboard in zit)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Hmm.. Not quite the response i expected
Vandaag de koop gesloten, het is deze geworden: http://link.marktplaats.nl/573165568
We hebben een nette 109PK sterke 1.6 16V gevonden uit 2002. Wat een verademing die 109PK’s als je uit de 69PK 1.9 diesel stapt! Heeft wel al 2 ton gelopen, maar daar moet makkelijk een ton bij kunnen
Gelukkig geen roest (bijv. onder motorkap aan de zijkanten bovenaan de wielkasten.
Alleen wat kleine punten:
- beetje zweet op het blok langs de pakking. Wordt verholpen.
- ook werkt de koeltemperatuur meter niet (blijft op koud staan) dat wordt ook nagekeken.
- aangezien niet duidelijk is wanneer de distr. riem vervangen is, wordt die ook meteen gedaan. Ook het electrische raam aan de bestuurderskant hapert en gaat moeizaam dicht. Wordt ook nagekeken.
De auto heeft alle onderhoudskaartjes nog van elke 15.000 km, van dezelfde garage. Is dus onder goede handen geweest, gok ik zo.
De 1.9D olieboot gaat naar Oost Europa (of zoiets) en nog 300,- voor gekregen.
Verder behoorlijk wat gebruikerssporen, maar dat mag niet baten voor zo’n prijs.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gefeliciteerd met de aankoop. En heel verstandig om distributie aan te pakken als het niet bekend is hoelang die al meeloopt.
“De auto heeft alle onderhoudskaartjes nog van elke 15.000 km, van dezelfde garage”. Dan zou die garage toch ook wel de distributie riem vervangen hebben en de onderhouds historie hebben? Vergeet niet ook de waterpomp te vervangen.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Met die kaartjes bedoel ik eigenlijk die kaartjes die aan de bestuurderskant in een hoesje op het dashboard zit (tussen de deur en het dashboard) waarop staat welke km stand de auto terug moet komen. Het zijn er een stuk of 10, 12 in totaal, waarvan 8 of 9 van dezelfde garage, telkens met ongeveer 15dkm ertussen, naast dat de eerste 2 pagina’s van het boekje door de dealer ingevuld en afgestempeld zijn.
Dus dát de auto onderhoud heeft gehad, weten we zeker. Maar niet welke - er zijn geen rekeningen bewaard gebleven (waarom doén mensen dat toch niet? Ik houd gewoon een mapje bij, zodat ik de onderhoudshistorie kan aantonen) Eventueel zou een belletje naar die garage wellicht nog uitsluitsel kunnen geven, vermits deze auto (nog) in een systeem zou staan als ze dat gebruikten… Maar ja, we hebben genoemde reparaties onder de (best forse) afleveringskosten kunnen bedingen. Dus dat is dan weer niet zo gek.
Maar zoals @break23m al zegt: met distr. riem kun je niet safe genoeg spelen. Er was onder motorkap maar 1 distr.riem stickertje te zien, van 2008 met een km stand van rond de 110dkm. We konden de riem zelf ook niet zien (bekijken op droogtescheurtjes of slijtage), en mijn vader wil er gewoon zorgeloos mee kunnen rijden de komende jaren. Dan maak je natuurlijk geen goed begin met >2 ton, maargoed.
Verder zie ik nu dat ik niet vermeld heb dat de auto vele gebruikerssporen had. Het interieur is nog redelijk knap, moet ik zeggen. Vooral de stoelen hebben we slechter gezien (uitgezeten bestuurdersstoel) en bekleding ook nog heel. Er was ook een Berlingo die naar honden stonk. Ik heb niks tegen huisdieren, hoor. Maar als je rookt in je auto, of je vervoert er honden mee, dan kan de volgende eigenaar ook maar beter roken of huisdieren hebben. Voor iemand anders is dat toch niet prettig….
Er was een deuk rechtsvoor uitgedeukt, de kras zat er nog, een kras achter ter hoogte van het achterlicht. Verder was er met de achterbumper 2 keer ergens op gezeten: iets ingedeukt en lak gebroken. En langs de dorpel bij de bestuuurderskant zit een kale plek van het in- en uitstappen door de schoenen van de vorige eigenaar/eigenaren. Maar ja, je kunt geen spik en span wagen verwachten met deze km stand en prijs. Bovendien is mijn vader ook zo netjes geweest op zijn vorige Berlingo
Knap een type 1 met 1.6 of 1.8 motor, doe er die schuifdeuren bovenop en als het kan een modutop en ik teken ook direct.
Wat verwacht je van een Berlingo, het is geen 50000euro wagen maar inderdaad zo’n praktische no-nonsense auto, laat zich vlot en makkelijk sturen, plaats zat, perfect zicht….
Hier staat de teller van mij 1.4 op 265000, hij is van 97 en roest, ja hier en daar aan die wielkasten zie je een streepje maar geen gaten oid., ik heb ze met wat roestomvormer ingestreken.
hetgeen ik bij meerdere Berlingo’s zie terugkomen is een vastzittende remkrachtverdeler achteraan, zo nu en dan beetje kruipolie erop en dan voorkom je dat ook.
Scheve achterwielen door versleten adals (achterdraagarmlagers) komt ook wel voor.
Nu ja ik ben er tevreden van en hoop dat jullie het ook nog lang mogen blijven.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Dank voor je compliment! Zo te lezen kan deze Berlingo ook nog zat een paar jaar mee.
Die 1.6 16V zijn relatief schaars (bouwjaar 2001,2002) omdat die minder lang op de markt is en pas in 2001 in geïntroduceerd, als ik het goed begrepen heb. Dus daar moesten we wel even ons best voor doen.
Afwachten tot die voorbij komt en dan meteen gaan kijken.
Die remkracht verdeler smeren, is daar meer info op dit forum over te vinden?
Daar is niet echt info over op het forum, de meeste komen vragen wat te doen als het al te laat is.
Bij mij heeft die dus nog nooit vastgezeten.
Hij zit boven de achteras tegen het rechtse wiel, net even gaan kijken en als je voor het wiel net onder het chassis kijkt zie je nog net de veer ervan zitten, dat spuit ik dus in en meer bepaald het deel aan de remverdeler (dus nog meer naar achter.
Ofwel rij ik hem op bokjes omhoog of kies ik een hoge stoeprand waar ik het rechterachterwiel oprij, kun je eronder liggen.
Kruipolie of alles in 1 olie (ik gebruik GT7).
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
paso schreef:de meeste komen vragen wat te doen als het al te laat is.
Vandaar mijn vraag nu
De Berlingo wordt over 2 weken afgeleverd. Daarna ga ik nog een langs mijn ouders en dat klusje doen.
Ik heb remmenreiniger, WD40 en siliconen (en ketting olie voor de fiets) welke raad je aan?
Nog meer van dat soort handige preventieve klusjes?
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
maar even een nieuwe reactie, want als ik op ‘wijzig’ klik krijg ik een foutmelding dat ik niet geautoriseerd ben om te posten…?
De remkrachtverdeler ziet er iig zo uit ?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mod: Dat klopt bakkertje, wijzigen kan tot een half uur na het plaatsen van het bericht. Daarna niet meer. Op deze manier blijven vraag en antwoord compleet. Staat er een storende fout of iets wat naar jouw mening echt veranderd zou moeten worden, dan volstaat het om even contact op te nemen met het modteam. Overigens kun je de openingspost en de titel altijd wijzigen.
Inderdaad dat is de remkrachtverdeler, gaat op dat scharnierpunt vastzitten en de veer roest ook al eens aan elkaar, vooral ook omdat dat spul pas echt werkt bij belading maar vele de meeste km’s afmalen zonder zware belading, de helft van de tijd beweegt dat dus niet.
Verder denk ik dat dit de belangrijkste preventieve klus is buiten normaal onderhoud.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017