Reserveband en zijn plekkie onder de auto
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 28 juli 2012 10:06 PM

Weer eens iets geheel anders, vorige week had mijn dame een lekke band, daar kan ze ook niks aan doen dus ik heb het reservewiel eronder weg gehaald en de banden verwisseld. De lekke band in de kofferbak en rijden maar weer.

Ik dacht vandaag, kom het is mooi weer, de band is weer gefixed met een prop, laat ik het reservewiel er eens onder plaatsen, op de plek waar die hoort.

Tja, de hele stalen behuizing verrot, die haalde je er met een beetje moeite zo onder weg, een dwarsstang van de bandensteun los gerot, de scharnierpunten van het stalen frame vast gerot.

Ik zal toch niet de enige zijn die dit heeft meegemaakt?

Nou had ik zo iets van, het frame er maar onder weg halen, de scharnierpunten weer gangbaar maken (scharnierbouten weg flexen en nieuwe erin dus) en een hoes om het reservewiel en het hele zwikkie er maar weer onder.

Hoe hebben jullie dit soort problemen opgelost of ben ik de eerste? Oh ja, het betreft een break zoals jullie op mijn avatar kunnen zien.

Graag hoor ik jullie ervaringen.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 28 juli 2012 11:43 PM
  [ # 1 ]

Ik heb recent een behoorlijke portie lekke banden voorgeschoteld gekregen, maar geen last met een verroeste ophanging van het reservewiel. Het nadeel van zo’n hoes lijkt me dat deze niet 100% waterdicht zal worden, maar wel veel vocht kan vasthouden. Misschien is de originele, windgedroogde oplossing toch beter…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 29 juli 2012 12:25 AM
  [ # 2 ]

Tja, ik heb het gevoel dat dit de eerste keer was in 13 jaar dat de reserveband gebruikt werd, gelukkig geen haarscheurtjes maar in 13 jaar wil er wel wat vast roesten, de velg wil ook wel roesten trouwens.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 juli 2012 01:30 AM
  [ # 3 ]

Mijn vorige XM had ook last van een bijna doorgerotte buis , mijn garage heeft er toen weer een nieuw stuk tussen gelast .
`t Is een rotplek en water en roest hebben vrij spel daar .
En op 1 of andere manier kom je er nooit toe om dat even lekker schoon te schuren en te tectyleren Cool
Net even te onbelangrijk of zo Wink

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 juli 2012 02:36 PM
  [ # 4 ]

Bij mij heb ik het plaatwerk er af geflext en een verstervinkje bijgelast. Het wiel ligt dus open en bloot. Ik begreep die bak toch al nooit, alle wielen zitten open en bloot. Scheelt gewicht en rottigheid.
Alles in de tjet en er omheen ook.

Vooral de spindel waarmee je de bak aantrekt roestvrij maken en invetten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 30 juli 2012 06:40 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de tip van JanSr maar opgevolgd, frame er onder weg (bout waar hij op scharniert los geslepen, die zat echt vast) twee koperbuisjes waterleiding 12 mm er op gesoldeerd (bij gebrek aan een zwaarder lasapparaat, mijn Co2 lasapparaat is te licht) en het hele geval in de Fertan gezet, morgen maar blanke tectyl erover en dan het hele zootje er maar weer onder.

Hiernaast volg ik het voorbeeld van Rens maar, wiel er zo onder, geen hoes erom. Bij mijn Peugeot 204 zit het ook zo en bij de BX zat het ook zo, een hoes zal inderdaad wel overbodig zijn dan….

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 juli 2012 08:44 PM
  [ # 6 ]

“verstervinkje” moet uiteraard zijn “versterkinkje”.

Zo’n bout krijg ik altijd los door heetstoken. Maar ik heb makkelijk praten, ik heb een flesje zuurstof, ik zou niet meer zonder kunnen.

Je zegt

Ed P schreef:

mijn Co2 lasapparaat is te licht) .

Dat lijkt mij bijzonder. Met een 0,8 mm draadje las je dit soort zaken prima aan elkaar, meer dan 180 A zal je niet nodig hebben.
En met 0,6 mm gaat het ook, dat is ook handig voor plaatwerk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 30 juli 2012 08:49 PM
  [ # 7 ]

Tja, ik had een koperen buisje, was precies de goede dikte en ik wist niet of je koper kunt lassen? Dus ik heb gesoldeerd, lassen had wel gekund dus?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 juli 2012 09:05 PM
  [ # 8 ]

Koper lassen is geen amateurwerk en zal met CO2 niet lukken.
Maar staal aan staal, als alles goed is ingesteld weer wel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 30 juli 2012 09:10 PM
  [ # 9 ]

Ok, weer wat geleerd, ik ben al niet zo’n ervaren lasser, meer een “bakker” dan een lasser. Maar goed het zit nu vast gesoldeerd en het voelt alsof het goed vast zit. Zonder tegenberichten met onoverkomelijke waarschuwingen denk ik dat ik het eerst maar laat zitten zo. Ik ben de enige met koperen buizen voor zijn reservewiel denk ik dan maar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook