Hallo,
ik heb een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar (electronisch). Na montage werkte hij prima, maar na enkele maanden blijft het laadstroomlampje op halve kracht branden bij draaiende motor. Als de motor uit is en het contact is aan brandt het lampje op volle sterkte.
De dynamo is nieuw, de koolborstels zijn lang.
Ik heb de 2 aansluitingen op de dynamo gecontroleerd en ook een direkte verbinding van de dynamo naar de + van de accu gelegd, even als een extra massadraad: help niet.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
groet,
M.
wat is de spanning over de dynamo bij draaiende moter :
meet die waarde eens….....
wordt diagnose stellen iets makkelijker
wellicht is 1 van de 3 diode’s in de gelijkrichtbrug kapot gegaan
(is dynamo revisie….??) ook bij een nieuwe dynamo kan er natuurlijk 1 of meerdere kapot gaan
bij een kapotte diode daalt de afgegeven spanning….
maar, zoals ik al zei: meet eerst eens de spanning over de dynamo !!
als daar de spanning,zeg 13.5v is ligt het aan je bekabeling: is je spanning daar ook laag dan ligt het aan je dynamo/spanningsregelaar….........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ik heb mijn accu laad lampje een keer aan gehad door een slecht contact in de zekeringhouder. De gele geloof ik dat het toen was
patri schreef:ik heb mijn accu laad lampje een keer aan gehad door een slecht contact in de zekeringhouder. De gele geloof ik dat het toen was
Dat is moeilijk te verklaren: de laadstroom loopt toch niet via de zekeringenkast? Het laadstroom lampje wel, maar gaat juist uit bij een slecht kontact en mijn laadstroomlampje brandt prima als de motor niet draait.
Ik zal straks de spanning op de dynamo meten.
m
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marten schreef:patri schreef:ik heb mijn accu laad lampje een keer aan gehad door een slecht contact in de zekeringhouder. De gele geloof ik dat het toen was
Dat is moeilijk te verklaren: de laadstroom loopt toch niet via de zekeringenkast? Het laadstroom lampje wel, maar gaat juist uit bij een slecht kontact en mijn laadstroomlampje brandt prima als de motor niet draait.
Ik zal straks de spanning op de dynamo meten.
m
Vermoedelijk toch een van de diodes kapot. Komt wel vaker voor, ook bij de nieuwe dynamo’s met electronische regelaars voor de ds heb ik het al een PAAR keer meegemaakt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zeker als het een ISKRA is….
Is krak!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een tip voor een beter merk of een goed adres?
Soesterberg heeft ze. Zijn daar klachten mee?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan hem natuurlijk uitelkaar halen en de diodes meten en eventueel vervangen!
Ik weet niet wat het merk van die van chyparse is.
Standaard is valeo. samenraapsel van alle franse bende doals ducellier, paris-rohne, enz..
Heb je de output nu al gemeten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik begin te twijfelen aan mijn meter. Ik meet op de accu 26 v. Op de dynamo ook 26 v (met draaiende motor) en over de zekeringen 12 v.
Die eerste waarden zijn idioot. Ik heb vannacht de accu op de lader gehad maar dat kan toch niet tot een veel te hoog voltage leiden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou die meter met een grote boog in de sloot mikken die voor je huis loopt!
Ga ff naar de karwij! daar zijn de digitale meters in de aanbieding!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sloot?
ehh…. GRACHT ja?
OK hij ligt er in.
m
en,.....................
wat is de (meet)waarde met de nieuwe meter :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Marten schreef:Ik begin te twijfelen aan mijn meter. Ik meet op de accu 26 v. Op de dynamo ook 26 v (met draaiende motor) en over de zekeringen 12 v.
Die eerste waarden zijn idioot. Ik heb vannacht de accu op de lader gehad maar dat kan toch niet tot een veel te hoog voltage leiden.
Ik heb een Velleman multimeter en als daarbij de batterij leeg is (dan knippert tevens een acccu symbooltje in het display) dan geeft ie ook idiote waarden, vergelijkbaar met wat jij meet.
Je hebt het nu over accu op de lader.. Maar bedoel je zo’n 9 volts blokje? Dan zou ik die ook eens testen (sja, waarmee….. of doe gek en koop een vers alkaline 9 V blokje).
Gr,
(die andere) Marten
OK, een nieuwe multimeter gekocht.
Ik meet de volgende waarden bij draaiende motor:
of over de accupolen
of over de B+ aansluiting (laadstroom) en de massa van de dynamo:
13,2 V bij 800 toeren/min
14,8 V bij 2000 toeren/min
Tussen de laadstroomaannsluiting (W+) en de aansluiting met het schuifstekkertje (laadstroomlampje) op dynamo dan meet ik 2,7 V verschil bij 800t/min
En toch blijft het laadstroomlampje op halve kracht branden.
Graag jullie reacties.
M
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je laadstroomlampje wordt gestuurd door het elektronische regelaartje. Dat kan best verrot zijn.
Meet eens stroom met het contact uit tussen de pluspool en de accuklem. (dus de ontlaadstroom als die er is- in serie.) Klem dus ff van de pool los.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Meet eens stroom met het contact uit tussen de pluspool en de accuklem
Bedoel je stroom of spanning?
Motor uit:
Tussen pluspool en losgekoppelde (plus) accuklem meet ik een beginwaarde van 11.5 V die oploopt naar 12.9 V
Over de accupolen meet ik ook 12,9 V