Mijn kilometerteller werkt niet. Ik heb ondertussen de kabel vervangen echter zonder resultaat.
Als ik de onderste kabel uit de versnellingsbak haal en daarop de accuboor aansluit werkt de kilometerteller wel.
Ik vermoed dus het kunststof tandwiel in de versnellingsbak.
Hoe krijg ik deze verwijderd uit mijn ZX 1.4 uit 1992. De rechter aandrijfas heb ik al gedemonteerd.
Alvast bedankt voor reactie.
Mvg,
Giuliano
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Bedoel je de kilometerteller of de snelheidsmeter? 2 Hele verschillende problemen…....
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
De snelheidsmeter en de kilometerteller doen het beide niet.
Is de kabel alleen voor de km-teller?
Hoe wordt dan de snelheidsmeter aangestuurd?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
De aandrijving is ansich wel hetzelfde, maar je kilometerteller kan sneuvelen terwijl op dat moment je snelheidsmeter nog werkt, vandaar mijn vraag…. Als je kilometerteller gesneuveld is, kan dat namelijk ook het mechaniekje zitten dat direct achter je dashboard zit.
Succes met zoeken!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Dashboard is ok.
Alles werkt als ik de accuboor aansluit op de kabel vanuit de versnellingsbak.
Ook de aansluiting in de versnellingsbak zelf naar de kabel is ok.
Het moet dus wel het tandwiel in de versnellingsbak zelf zijn.
Hoe is deze te demonteren?
Giuliano
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Is geloof ik dezelfde bak als in een AX toch?
In dat geval zit er bovenin de versnellingsbak een stukje plastic, 1 schroefje los en dan een beetje wrikken met een platte schroevendraaier.
Wel wat lastig te bereiken..
Dat stukje plastic kan kapot gaan. Nieuwe zijn nog wel te krijgen, als is het niet via de dealer dan wel via eBay (die zijn vaak wel goedkoper, maar de kwaliteit wil nog sterk varieren).
2CV 1985
Giuliano schreef:Mijn kilometerteller werkt niet. Ik heb ondertussen de kabel vervangen echter zonder resultaat.
Was de oude kabel kapot gegaan en heb je deze daarom vervangen ?
Bij mijn ZX1.4i heb ik dit ook gehad, boormachine op het onderste stuk en het werkt.
Bleek dat er 2 varianten zijn van het onderste stuk, als je de verkeerde heb dan is de binnenkabel te kort en pakt niet of soms in het bovenste stuk, met een boormachiene druk je deze aan.
Je heb in iedergeval de 59cm lange kabel zoals in de BX nodig, bij mijn ZX ging het zelfs op chassisnr. fout.
De nippel om beide kabels te koppelen was kapot waardoor ik de kabel vervangen heb, wel eentje van de sloop (langere onderste kabel dan erin zat).
Ik heb het kunststof gedeelte bovenop de versnellingsbak gedemonteerd en zie een kunststof tandwiel in de versnellingsbak.
Deze moet mijn inziens aangedreven worden door de aandrijfas of andere tandwielen vanuit de versnellingsbak.
Echter kan ik deze ronddraaien zonder weerstand.
Iemand nog een idee!!
Ik zal proberen er foto’s van te maken.