Vorige week zijn mijn toenmalige banden gebalanceerd, dat hielp niet. Toen mijn banden overgezet op rechte velgen (een velg had een stoeprandveeg) en gebalanceerd, hielp niet. Toen trillingsloze michelins op de nieuwe velgen gemonteerd en gebalanceerd, nog steeds trillen…
(mijn tellerafwijking is nou wel 0kmh geworden, ik reed altijd met de verkeerde bandenmaat rond…)
Bovenste motorsteun is recent bekeken en ziet er verder goed uit. Motor kantelt ook niet echt bij gasgeven. Toch de baksteun er maar eens uitvissen dan.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Is het exact 120 waarbij de boel gaat trillen, of is het een bepaald bereik ?
Test eens wat er gebeurt als je op de trilsnelheid in een lagere versnelling gaat rijden. Maakt dat uit, is het dus rpm afhankelijk?
Wat gebeurt er als je op trilsnelheid de wagen in zijn vrij zet. Trilt het dan nog steeds of is het dan geheel weg?
Als het echt je steun is zou het, meen ik, moeten uitmaken of je constant rijd, dus niet accelereert of afremt op de motor.
Hij trilt tussen de 120 en 130 het meeste, boven de 140 voel je het niet meer.
De auto in de vrij gooien of terugschakelen zal ik zo eens proberen, moet toch nog even de snelweg op.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Zijn je voorwielen goed uitgelijnd?
Wim,
Disciplus Simplex
Tja, over de uitlijning kan ik niet veel zeggen, de auto trekt niet naar links of rechts, stuur staat in het midden, stuurt niet te licht of te zwaar (ook bij 190kmh voelt alles goed)...
Gisteren even geprobeerd: uit de versnelling tijdens trillen maakt geen verschil, terugschakelen ook niet.
Omdat de auto ook een beetje begint te slingeren tijdens het remmen vrees ik dat ik toch mijn nieuwe remschijven op de een of andere manier krom heb gekregen. Ik ga zsm de schijven van de V6 er eens onder gooien, kijken of dat verschil maakt. Gelukkig zijn dat ook nog redelijk nieuwe schijven, ik blijf niet aan het investeren…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Achter balanceren wil ook wel eens helpen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
GoofBlikscha schreef:
Kiek um goan…
Die muziek ook weer…
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
GoofBlikscha schreef:Tja, over de uitlijning kan ik niet veel zeggen, de auto trekt niet naar links of rechts, stuur staat in het midden, stuurt niet te licht of te zwaar (ook bij 190kmh voelt alles goed)...
Gisteren even geprobeerd: uit de versnelling tijdens trillen maakt geen verschil, terugschakelen ook niet.
Omdat de auto ook een beetje begint te slingeren tijdens het remmen vrees ik dat ik toch mijn nieuwe remschijven op de een of andere manier krom heb gekregen. Ik ga zsm de schijven van de V6 er eens onder gooien, kijken of dat verschil maakt. Gelukkig zijn dat ook nog redelijk nieuwe schijven, ik blijf niet aan het investeren…
wen er maar aan met een xm….
Gisteren de auto eens gewassen, en de grootste vlekken en krassen weggepoetst. Dan is het toch wel een erg mooie auto…
Volgens mij had ik niet eens gemeld op het forum dat iemand een poosje geleden de XM een tik gegeven heeft. Uiteraard geen briefje. Neusje en stadslichtje kapot, bumper en koplamp nog heel wonder boven wonder. Ik heb toen gelijk een nieuw grilletje laten spuiten, waardoor hij nou geen steenslag meer heeft.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Dit weekend heb ik de LHM ververst. Ik vond al een poosje dat de auto niet echt geweldig meer veerde, maar als je op de motorkap duwde of op de trekhaak sprong veerde hij nog wel helemaal in, ergo vieze LHM. En inderdaad, er kwam zwartbruine drap uit het vat zetten, en de filters zaten helemaal dicht, het leek wel modder.
Ik heb het vat en de filters schoongemaakt en de boel met verse LHM gevuld. Over een paar duizend kilometer nog maar een keer, kan de rommel goed loskomen…
De XM veert nou weer heerlijk soepel, en deint er weer lekker op los. Bijkomend voordeel is dat de voortrein de trillingen nou meer lijkt te absorberen, waardoor hij nou erg lekker rijdt tussen de 110-140!
Gisteren ook het luchtfilter maar even vervangen (Was ook al erg lang niet meer gedaan). Wat een verschil zeg, de auto loopt veel beter nou!
Helaas gaat hij binnenkort te koop, ik ben zover klaar met mijn opleiding dat ik over 2 weken geen grote diesel meer nodig heb…. Rijdt hij eindelijk lekker
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
En nog maar eens een paar foto’s:
IMG_7672 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7669 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7666 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7660 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7651 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7652 by Lars Wullink, on Flickr
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Hij trilt niet meer!!! Er zijn vandaag 2 nieuwe achterbanden onder gekomen en je voelt nou helemaal niets meer als je 120 rijdt. Helemaal geweldig, ik heb nog nooit zo fijn auto gereden! De banden (Viking pro-tech, ben student ) zijn nou van de juiste maat, de vorige bandjes waren te klein. Gevolg is nou wel dat blijkt dat de linker adal kapot is, de auto dweilt enorm. Volgende stap is dus een nieuwe lagerset monteren.
Ik ben vandaag begonnen met het slopen van een 2.5TD Exclusive en heb er een erg leuke optie uit gehaald:
IMG_8048 by Lars Wullink, on Flickr
Ik heb hem net even aan de bekabeling in de xm gehangen, en alles werkt ook nog! nou eens kijken of de servo’s voor de luchtrichting en recirculatie klep makkelijk achteraf in te bouwen zijn. Blower, temp servo en airco systeem werken gewoon plug en play Van de week maar eens inbouwen.
Oja, ik heb ook een setje verstralers met originele schakelaar. Langzaam maar zeker maken we er een exclusive van….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Inbouwen van een ecc stelt niets voor. Het enige lastige is dat de bediening van de recirculatiekleppen anders zit bij servosturing, zie mijn topic: http://xmclub.nl/forum/topic?f=8&t=252&start=1160
Wim,
Disciplus Simplex
Inderdaad, inbouwen stelt niet veel voor. Het zit er in en het werkt! Alle stekkers waren plug en play, het enige wat onder het dash veranderd moest worden was het monteren van het luchtrichtings-servo en de temperatuur voeler op de kachelradiateur. Het paneeltje zelf klik je gewoon in het dash.
De recirculatie klep moet nog maar een keer, ik heb geprobeerd de tandwielen van de sloper af te halen, maar deze knapten af. Ik heb nou dus even geen recirculatie.
(voor de mensen die nieuwschierig zijn: de kabel bediende recirculatie bestaat uit 3 tandwieltjes die links van de recirculatie klep onder het dashboard zitten. Een servo bediende klep heeft deze tandwieltjes en het servo aan de rechterkant zitten. Het servo past niet aan de linkerkant omdat er te weinig ruimte is…)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Het bewijs:
IMG_8059 by Lars Wullink, on Flickr
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993