Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En het maakt niet zoveel uit hoor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb niet zo’n verstand van Traxen, maar heeft de bougie net als bij een DS zo’n verlengstukje op de kabelaansluiting?
Dan moet er ook een soort bakelieten pijpje omheen anders slaat de vonk snel ergens verkeerd over.
Volgens mij kan een bougie niet verouderen door in een doosje te liggen.
Misschien kan ie wel wat roestig worden als de omgeving wat vochtig is. Dan zou hij ook wel eens kunnen doorslaan.
Je schreef ook dat je de ontsteking hebt verdraaid, weet je zeker dat ie wel goed staat?
Moet dat ook met de pen-gat methode zoals bij DS?
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
De ontsteking stel je inderdaad op dezelfde wijze als bij de DS, en niet vergeten om die pen eruit te halen voor het starten!
Op de bougies hoort ook zo’n opzetstukje.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
net terug van een avond meeting en traction rijd wel fijn hij lijk ook goed te draaien maar iets wat me opviel is dat mijn uitlaat gassen warm aanvoelen en de motor wordt wat warmer dan mijn nonkel die naast me stond met zijn traction nu moet ik wel zeggen hij heeft een 11D motor en ik een Perfo motor
nu te warme uitlaat gassen is dan het mengsel niet te rijk of kan het nog wat anders zijn.
kleppen staan normaal goed.
en de mengsel schroef op de carburator moet die ingedraaid voor armer mengsel of net uitgedraaid want dat is mij ook niet heel duidelijk.
heb in verleden enkel SU-carburators afgesteld
Volgens mij moet de mengselschroef ingedraaid worden (rechtsom) voor een armer mengsel.
Bij DS draai ik hem zover in dat ie bijna wil afslaan, dan weer een beetje terugdraaien dat ie net lekker loopt.
Een Trax heeft niet de modernste motor, dus echt schoon zal ie niet worden…
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
hallo,
ik heb zoals al gezegd in mijn vorige topic het vermoeden te rijden met een te rijk mengsel.
en zeker als de motor warm is begint hij slechter te draaien.
zou het ook kunnen dat er valse lucht via het inlaat spruitstuk aan gezogen word of zou dit net een te arm mengsel moeten veroorzaken.
ik hoor niet fluiten of zo want normaal bij een inlaat lek moet hij fluitend geluid maken.
wat effect krijg je op je mengsel als je bij uitlaat een lek hebt?
mvg Tom
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Valse lucht geeft een arm mengsel.
Spuit remmenreiniger op je inlaat. Als je toerental omhoog gaat heb je valse lucht.
Een lekke uitlaat geeft vermogens verlies maar doet niks met je mengsel
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ow en een blok wordt veel heter van een ARM mengsel dan van een rijk mengsel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Daar kan ik je ook nog wel in volgen maar de uitlaat gassen voelen ook echt warm aan
Ontsteking is geregeld met de pen in het vliegwiel en daarna heb de delco verdraaid om hem op het gehoor juis te zetten dus deze staat volgens mijn kunnen juist.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, dat “op het gehoor” juist zetten dat werkt dus eigenlijk niet hé... en heb je de klepspeling al gecontroleerd? Ook heel erg belangrijk. Compressie ok?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens mij kan je de ontsteking het beste volgens het fabrieksadvies afstellen (met pen-gat), misschien 1-2 graden vroeger omdat moderne benzine klopvaster is dan in de jaren 50, maar meer ook niet.
Op het gehoor afstellen zou ik alleen aanbevelen aan mensen die heel veel ervaring hebben met deze motoren en toevallig geen pen voor het gat voorhanden hebben.
Maar wat is nou precies de klacht?
Alleen warme uitlaatgassen? Da’s niet zo gek na een ritje, dan is de uitlaat lekker warm, dus de uitlaatgassen ook.
Vergelijken met een andere auto is altijd een beetje riskant.
Loopt ie niet zo lekker stationair? Loopt ie niet zo lekker op toeren?
Als je met warme motor toeren maakt en met uitgeschakelde choke zwarte rook uit de uitlaat ziet komen dan zou dat kunnen wijzen op een te rijk mengsel.Misschien is dan het vlotterniveau van de carb.te hoog.
Heb je het vlotterniveau al gecontroleerd?
Valse lucht bij het INaatspruitstuk hoor je niet fluiten als het een klein lekje is.
Je merkt alleen bij stationair lopen dat ie wat onregelmatig loopt.
Met de truc van bogaard77 met remmenreiniger (mag ook kruipolie zijn)kan je 1 voor 1 de inlaatpakkingen controleren.
Als de motor beter gaat lopen heb je de pakking te pakken. Of heeft een Trax maar 1 pakking met inwendig inlaatspruitstuk?
Dan werkt het niet.
Lek bij het UITlaatspruitstuk hoor je meteen.
Geen twijfel mogelijk.
Laat anders een deskundige een keer kijken en luisteren, misschien valt het allemaal mee en ga je van alles ontregelen…