Remblokken en schijven voorzijde
Geoffrey1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-03-2011

Gepost: 01 augustus 2012 01:55 PM

Hallo,

Volgende week krijgt mijn Saxo 1.6i vts (phase 2) nieuwe remblokken en remschijven.
Een half jaar geleden wilde ik aan de achterzijde de remblokken vervangen. Dit is toen niet gelukt omdat de remzuigers terug gedraaid moeten worden met een tool die alleen de garage heeft.

Weet iemand of dit ook geldt voor de remmerij aan de voorzijde, zodat ik anders direct naar de garage kan en niet thuis de boel voor niks los haal? Alvast bedankt

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 01 augustus 2012 06:25 PM
  [ # 1 ]

Ik heb toen ik men schijven en blokken voor vervangen heb geen last gehad met de remklauw.
Heb de oude blokjes laten stekken tot ik de schijf vervangen had dan de klauw er terug op met de oude blokjes. En dan de blokjes op de aloude wijze vervangen (is wel 1.1L phase 2 )

Maar zuigers terug losdraaien heeft dit iets te doen met de handrem achter of zo???

Profiel  
 
Geoffrey1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-03-2011

Gepost: 02 augustus 2012 01:39 PM
  [ # 2 ]

Bedoel je de remschijf vervangen terwijl de remklauw er nog omheen hangt? Dit kan volgens mij niet.
Eerst de klauw los halen dan oude blokjes eruit, oude schijf eraf, nieuwe schijf erop, nieuwe blokjes er tussen, en dan dacht weer dichtzetten.
Ik heb wel gezien dat er van die metalen stangetjes om de klauw zitten, heb dit nog nooit los gehad. Zat dit er bij jou ook? En was dit veel werk?

De handrem werkt trouwens met kabels, zelf als een fietsremkabel, die hangt in een ring/stukje in de remklauw. Bij het aantrekken van de handrem trekt die de kabel strak en drukt dus de remblokken tegen de schijf.

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 02 augustus 2012 01:51 PM
  [ # 3 ]

Dat heeft inderdaad met de handrem te maken achter. Dit is de stel inrichting van de handrem zodat de handrem bijgesteld wordt bij het slijten van de remblokken achter. Voor kun je de remzuiger gewoon terug drukken met een grote waterpomptang, of met een grote schroevendraaier tussen remzuiger en remschijf. Dus geen speciaal gereedschap voor nodig. Succes!

Profiel  
 
RandY
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 467
Geregistreerd: 07-10-2009

Gepost: 02 augustus 2012 02:19 PM
  [ # 4 ]

ik gebruik meestal een stukje hout en een lijmlang. Dan kun je de boel ook niet scheef drukken en beschadigen.

Citroen DS4 thp200 Sport Chic

vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 02 augustus 2012 05:46 PM
  [ # 5 ]

heb dus eerst klauw losgezet dan een blokje hout gepakt de klauw opzijgedrukt en ipv de schijf een blokje hout ertussen gedrukt.

maar de methode van randy lijkt me iets makkelijker en veiliger dan de methode met de tang ivm beschadigingen.

ps vergeet niet te ontluchten of de remvloeistof te vervangen.

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 02 augustus 2012 08:10 PM
  [ # 6 ]

Natuurlijk wel alles met beleid, dan beschadig je niks. Zelfs niet met een grote waterpomptang.
Als je de remblokken en schijven vervangt hoef je in principe niets te ontluchten/verversen. Maar het is natuurlijk wel aan te raden op tijd de remvloeistof te verversen.

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 04 augustus 2012 01:26 AM
  [ # 7 ]

Inderdaad wat jay jay zegt gewoon met een grote waterpomptang terug drukken. Ik zou niet weten hoe je de klauw zou willen beschadigen. Dan moet je wel heel onbenullig doen en het hoesje beschadig je ook niet. Betreft dat ontluchten is onzin, het remsysteem blijft gewoon gesloten en kan er dus geen lucht in komen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook