Een stadsbus vervuild ook aardig!
Gelukkig worden de diesels langzamerhand vervangen door aardgasbussen.(hoewel TNO daar toch z’n kanttekeningen daarbij plaatst: http://www.ed.nl/mening/9287693/Aardgasbus-is-politieke-miskleun.ece)
Maar buiten de spits rijden er soms bussen met maar enkele personen erin.
ruim 10000 kilo op gang brengen en weer afremmen. Misschien moeten ze ook eens denken aan hybride stadsbussen…
Hier staat in het midden van de stad een kolencentrale voor de stadsverwarming. Ook staat er een EON centrale iets meer aan de rand. Als de wind goed staat ruik ik de maasvlakte met al haar schoorstenen.
Hoe dat met vervuiling zit van oude auto’s heb ik dan verkeerd opgevat
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik denk dat we over stadsbussen niet in hoeven zitten. Als ze rondvaarboten ook aanpakken… Daarbij, ook in de stadsbussen staat de aandrijftechniek bepaald niet stil. En met wat geluk zitten de daluur-bussen straks ook wat voller = minder voertuigen in de binnenstad = goed voor de luchtkwaliteit.
Is trouwens ook een kwestie van goed afgestemde vormen van ander beleid. Voorbeeld: In Groningen kun (nou ja, kon) je voor een appel en een ei vanaf een der transferia met de stadsbus naar de Grote Markt. Moet je eens kijken hoe veel auto’s dat in de binnenstad scheelt! Heel onhandig dat het stadsbuskaartje zo veel duurder is gemaakt dat je nu minimaal 3 uur in de binnenstad moet zijn om dat kaartje te verdienen ten opzichte van parkeren in het centrum… Maar dan zullen de parkeertarieven straks wel aangepast worden
Maar ik dwaal af…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dan nog ben ik vaak met veel spullen op pad. Wat is dan het voordeel van het OV?
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Niets. Maar dat betekent dat je, gesteld dat de regelingen zo streng worden als er gesuggereerd wordt in de Telegraaf (en dat wordt niet zo), ‘gewoon’ een ander vervoermiddel zult moeten scoren. Dat is m.i. ook een beetje het doel van dat beleid: mensen die zo’n oude auto voor het vervoer hebben en niet (alleen) als hobby ertoe bewegen zich voor de bulk van hun kilometers met iets moderners/schoners voort te laten bewegen.
MAAR, er moet nog veel water door de zee gaan voordat dat rapport in beleid is veranderd, en dan komen er vast nog allerhande uitzonderingen los. Ik zou zeggen, houd het in de gaten, maar er is nog geen dringende reden tot paniek. Mind you, ik moet zelf met een bijna 20 jaar oude Xantia diesel ook maar afwachten wat ik straks nog mag, ondanks dat ik er de volle mep MRB voor lap…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik begrijp wel wat ze willen.. er komen steeds meer diesels van 25 jaar en ouder in de steden en die vervuilen echt veel meer dan de moderne. Ik vermoed dat dat nagenoeg geen liefhebbers zijn, en om dat te stoppen willen ze met dit soort regels komen. Helaas zijn de echte liefhebbers dan de klos.
Wat mij enorm frustreert (eigenlijk in geheel politiek Nederland) is dat er steeds nieuwe regeltjes om oude regeltjes heen gevouwen worden. Iets wat heel simpel is zoals een vrijstelling van WB voor liefhebbers die een oldtimer op de weg willen houden wordt nu een onoverzichtelijk monster.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begrijp niet waarom het nu allemaal zo mogelijk moet…
Ze kunnen toch gewoon alleen je oldtimer belastingvrij maken als je daarbij ook nog een auto heb waar je wel belasting voor betaald?
Zo geef je de liefhebbers de kans om hun hobby betaalbaar te maken en de oude diesel rijders die dagelijks rijden betalen dan wel gewoon belasting.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar het argument dat gebruikt wordt is de luchtkwaliteit in de binnensteden en dat die verbeteren moet, niet de gemiste MRB-inkomsten. Die zijn hooguit van belang voor een ‘verborgen’ agenda
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jawel, zo haal je de mensen die wegenbelastingvrij in een oude diesel rijden uit die auto’s. Dan zullen zij er makkelijker voor kiezen om een nieuwere auto te rijden gezien de wegenbelasting toch betaald moet worden, dan is de oldtimer waarschijnlijk duurder in onderhoud
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja, je kunt het gewenste effect inderdaad ook halen via ander beleid, zie mijn post over stadsbussen hierboven
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is een vrij eenvoudige manier om de import van ouwe meuk flink in te dammen:een dikke heffing er op bij invoer. Tot 2 liter motorinhoud 2000 euro, daarboven gewoon 4000 euro. Klaarrrrrrrrrrr.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan wordt er veel meer omgekat denk ik zo…
En dat lost ook het probleem niet op van de huidige auto’s die rond rijden.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die huidige auto’s, dat worden er in rap tempo minder. De import verziekt de zaak.
Mijn schoonvader woont ergens diep in Servië, daar mogen geen auto’s van voor 2006 worden ingevoerd. Klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De huidige kentekens gaan dan rondrijden op omgekatte auto’s.
Maar goed, over zo’n opzet wordt voorlopig nog niet gesproken.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman schreef:Er is een vrij eenvoudige manier om de import van ouwe meuk flink in te dammen:een dikke heffing er op bij invoer. Tot 2 liter motorinhoud 2000 euro, daarboven gewoon 4000 euro. Klaarrrrrrrrrrr.
Dat is binnen de EU (gelukkig) niet toegestaan.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi