beste mensen
ik sta op het punt om een xantia 1900 td te kopen van 1996.
de auto is kraaknet vanbinnen en van buiten en er staan 150.000 km op.ik krijg er bovendien een waarborg van 12 maanden bij voor de prijs van 2950 euro.dat dit een koopje is daar twijfel ik (bijna) niet aan.
nu wilde ik eens van specialisten horen waar ik eventueel op moet letten bij men nieuwe aankoop,en of de mensen hier tevreden zijn die met een xantia rondrijden.
vele groeten en alvast bedankt
Kachelradiateur is een gevoelig punt. En om die te repareren moet het hele dashboard eruit, dus de meeste garagisten zullen dit tijdens de garantie willen ontkennen.
Verder ben ik zeer tevreden met mijn Xantia, hoewel mijn 1.9D toch wat ondergemotoriseerd is (zonder turbo). Verder staat er op http://www.xantiaclub.net op het forum een uitgebreide lijst met punten waar je op moet letten. Is het een break of een berline? Bij de break zul je ook even moeten kijken of de portieren goed gelast zijn. De carosseriebouwer in kwestie heeft daar toch iets te licht over gedacht.
danku voor de snelle reatie.
het is een berline
kwa prijs kan ik er weining over zeggen omdat het in belgie is maar mijn lijkt het een goede deal met 12 maanden garantie
Re: xantia 19td
jantje schreef:beste mensen
ik sta op het punt om een xantia 1900 td te kopen van 1996.
de auto is kraaknet vanbinnen en van buiten en er staan 150.000 km op.ik krijg er bovendien een waarborg van 12 maanden bij voor de prijs van 2950 euro.dat dit een koopje is daar twijfel ik (bijna) niet aan.
nu wilde ik eens van specialisten horen waar ik eventueel op moet letten bij men nieuwe aankoop,en of de mensen hier tevreden zijn die met een xantia rondrijden.vele groeten en alvast bedankt
Probeer er achter te komen of die km.st. ook echt klopt
Is erg weinig voor een 9 jaar oude TD…..verder zijn het heerlijke auto’s en zeker v.w.b. die turbodiesel motor.
Mijn eerste Xantia TD was een eind 94’er met al (schrik niet) 371.000 km op de teller, wel een eerlijke stand i.i.g.
Ik heb een beetje raar gevoel over die km.st. namelijk…..vind het zo weinig.
ALS het de echte stand is…..en hij verder technisch oke lijkt….snel kopen maar, want dan is hij net *ingereden*....zeg maar.
Re: xantia 19td
Bram schreef:jantje schreef:beste mensen
ik sta op het punt om een xantia 1900 td te kopen van 1996.
de auto is kraaknet vanbinnen en van buiten en er staan 150.000 km op.ik krijg er bovendien een waarborg van 12 maanden bij voor de prijs van 2950 euro.dat dit een koopje is daar twijfel ik (bijna) niet aan.
nu wilde ik eens van specialisten horen waar ik eventueel op moet letten bij men nieuwe aankoop,en of de mensen hier tevreden zijn die met een xantia rondrijden.vele groeten en alvast bedankt
Probeer er achter te komen of die km.st. ook echt klopt
Is erg weinig voor een 9 jaar oude TD…..verder zijn het heerlijke auto’s en zeker v.w.b. die turbodiesel motor.
Mijn eerste was een eind 94’er met al (schrik niet) 371.000 km op de teller, wel een eerlijke stand i.i.g.Ik heb een beetje raar gevoel over die km.st. namelijk…..vind het zo weinig.
ALS het de echte stand is…..en hij verder technisch oke lijkt….snel kopen maar, want dan is hij net ingereden….zeg maar.
je moet niet vergeten dat het een beligische wagen is dus die hoef niet zonodig km te maken zoals hier
In belgië is de wegenbelasting niet brandstofafhankelijk maar gaat ‘t geloof ik over het aantal CC, toch? Vandaar dat je in België met een diesel minder hoeft te rijden om toch voordeliger te rijden. De kilometerstand zou dus best kunnen kloppen.
Verder klinkt het als een prachtaanbod, heb je toevallig een foto van de auto? Zit er airco op?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In België tellen ze met “fiscale pk’s ” .
een zelf bedacht systeem vermoed ik , want een atmosferische CX 2500 diesel heeft exact evenveel fiscale pk’s als een benzine 2500 turbo 2.
Verder hebben ze een keer het slimme idee gehad om de prijs voor de diesels wagens gewoon te verdubbelen .
Ik weet wel dat dit tegenover Nederland nog vrij goed meevalt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wacht maar af belgie heb weer wat leuke ideeen voor de diesel rijder
voge schreef:In belgië is de wegenbelasting niet brandstofafhankelijk maar gaat ‘t geloof ik over het aantal CC, toch?
Zoiets heb ik ook een keer gehoord van een Belgische klant, ze vertelde mij dat ze een Golf 1.8i reed en dat is in de belasting een stuk goedkoper dan wanneer het groter dan 1800cc zou worden. Zoiets geks is toch ook met de 1.9D aan de hand, die is er in 2 smaken, 1905cc (ofzoiets?) en eentje met 18??CC
Of zie ik nu spoken, ik kom net terug uit Antwerpen
bedankt voor de leuke reacties.
ik vind het vreemd dat men in nederland zo opkijkt naar die kilometerstand.ikzelf rij nu met een volvo 1900 td met 226000 km.ik persoonlijk vind dit al veeeeeel te veel.daarom dat ik ook rondgekeken heb voor wat anders en zo bij deze xantia terechtgekomen ben.
mijn overtuiging om hem te nemen is nu zeker wel groter geworden.
over de km stand ben ik vrij zeker aangezien het nogal een (universele) dealer met een goede naam is hier in de omstreken.Ik denk ook niet dat men rap een waarborg van 12 maanden geeft indien er geknoeid is geweest met de km stand.
er zit geen airco bij en ik heb nog geen foto’s aangezien hij nog niet 100% van mij is.
nogmaals superbedankt voor de reacties.als ik men xantia heb zal ik ook een actief citoenforumlid worden.
de verzekering in belgie voor je wagen is afhankelijk van je cc’s.
hoe het met de wegentax zit weet ik eigelijk zelf niet 100%.
- Verkeersbelasting in Belgie (vergelijkbaar met houderschapsbelasting in NL) wordt bepaald door fiscale PK’s* EN brandstoftype (de differentiatie naar brandstoftype is pas ergens rond 1996 begonnen.)
- Verzekering wordt bepaald o.b.v. cylinderinhoud en motorvermogen.
- Belasting op inverkeerstelling (BIV) (vergelijkbaar NL BPM) o.b.v. cylinderinhoud en motorvermogen.
*Fiscale PK’s worden bepaald door de cylinderinhoud.
In Belgie diende men niet zo lang geleden alleen de meerprijs bij aanschaf terug te verdienen voordat diesel ‘lonend’ werd. De drempel lag dus vrij laag.
opschroevn
Ik heb 1 van de 1e Xantia TD’s gehad die er in Nederland rondreden, van begin januari 1994.
Het mooie van die Turbo Diesel was dat ie eenvoudig opgeschroefd kon worden naar meer vermogen. Ik had een adresje in Amsterdam (Moritz tuning) die in 30 minuten het vermogen verhoogde met 30% door de Turbo anders af te stellen.
Ik heb er 2 jaar en 150.000 km mee gereden tot hij terugmoest naar de leasemij. Nooit problemen mee gehad, dus niet schadelijk voor de motor.
De top lag na ingreep op 200+ en 0-100 binnen 9,5 seconden. Verbruik bleef 1 op 14 a 15.
Mijn mening; dit waren de prettigste motoren, dus kopen!! (en opschroeven!)
jantje schreef:volvo 1900 td met 226000 km.
Blok uit de Renault 19 enz. toch?? Dat kan nog minimaal 300.000 km mee joh!!! (niet dat je nu niet die Xant moet kopen natuurlijk!!!)
voge schreef:jantje schreef:volvo 1900 td met 226000 km.
Blok uit de Renault 19 enz. toch?? Dat kan nog minimaal 300.000 km mee joh!!! (niet dat je nu niet die Xant moet kopen natuurlijk!!!)
Ik kan mij vergissen natuurlijk, maar volgens mij haalde volvo alleen zijn benzinemotoren bij Renault vandaan en de diesels bij Volkswagen. De oudere (+10 jaar of daaromtrent) Renault turbodiesels waren volgens mij ook niet geweldig.