1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

BX 16 TGI - Progress: barst, mag weer weg!
Gepost: 25 juli 2012 01:09 AM

Hallo forummers,

En de Progress moest gaan… Het gaat hier om de BX 16 TGI Progress van begin 1992, die tot voor kort deel uitmaakte van het wagenpark van medeforummer CBXtype1. Er is een kort draadje over, dat je hier kunt vinden: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216152/P30/ Hij heeft maar kort van de auto genoten, nadat hij haar uit Eindhoven haalde. Er was sprake van een overdosis BX-en (three is a crowd).

Omdat mijn eigen Deauville helaas niet meer te redden is, ging ik op zoek naar een (zeer) betaalbare vervangende BX. Het werd deze Progress-zonder-actiemodelstriping. Volgende de RDW is het toch echt een Progress. De APK was verlopen, maar nadat ik de wagen met CBXtype1 samen eens goed had bekeken én na een proefrit, dacht ik: ‘dit kon nog wel eens iets worden’.
Als de donder naar het keurstation en sinds gisteren kan ik weer een jaar legaal sturen met de Progress. Er moesten wat stekkers schoon (achterlichten, claxon) en de remmen zijn ontlucht. Uurtje werk, had ik zelf ook kunnen doen. De kilometertellerkabel heb ik wel eerst gefixed, met dank aan wijlen de Deauville. De Progress is wel een zwerver: Van Eindhoven naar Hoogezand en van het hoge noorden naar het noordwesten.

De Progress is geen schoonheid, er zitten veel krassen en kleine deukjes rondom. Het interieur is echter uitstekend en de wagen biedt fors meer comfort dan de Deauville met de veredelde strandstoelen er in. Goed, de APK is geregeld, maar er zijn wel enkele zorgen. Roest bij de schermen voor, die ik bij de veerpoten vandaan moet zien te houden; ze trekt iets naar links en er zit een trilling in het stuur die mogelijk wordt veroorzaakt door de aandrijfassen. Overigens ben ik daar vooraf door de vorige eigenaar op gewezen, dus er kwamen geen vervelende konijnen uit de hoge hoed bij de APK (zulke verkopers zouden er meer moeten zijn). Het zijn zorgen voor (niet al te veel) later. Voorlopig kan mijn vrouw er mee uit de voeten en hoop ik haar (de BX!) te gebruiken als mijn CX uit de vaart is voor groot onderhoud.

Kortom, karren met dat ding!     

(Heb even een plaatje ‘geleend’, zo’n een dus)

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5465

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 juli 2012 01:12 AM
  [ # 1 ]

Huh 2jaar niet laten keuren?

Profiel  

Gepost: 25 juli 2012 01:18 AM
  [ # 2 ]

Neuh, de APK was tot mei van dit jaar… (Overigens kan ik nu weer één jaar legaal sturen natuurlijk, aangepast in de tekst).

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 juli 2012 01:19 AM
  [ # 3 ]

Veel plezier met de nieuwe aanwinst..

Smile

Profiel  

Gepost: 25 juli 2012 01:24 AM
  [ # 4 ]

Dat hoop ik in ieder geval! Het mysterieuze verlichtingsprobleem waar CBXtype1 mee kampte (koplamp bestuurderszijde op halve kracht en een kerstboom aan lichtjes op het dashboard - tot en met grootlichtindicatie aan toe - lijkt zichzelf te hebben opgelost. Als die roest nu ook eens uit zichzelf verdween…

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 juli 2012 01:28 AM
  [ # 5 ]

Nou RX5 of Fertan biedt de uitkomst voor roest te weren..

Profiel  

Gepost: 25 juli 2012 01:32 AM
  [ # 6 ]

Daar heb ik op het forum inderdaad al veel goeds over gelezen, maar de reeds aanwezige roest moet wel eerst weg lijkt me. Als ik die weg haal, houd ik een gat over. Daar valt niet tegenop de smeren, het wordt wel lassen denk ik.

Profiel  

Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 25 juli 2012 09:37 AM
  [ # 7 ]

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik ben momenteel zelf met Fertan aan het spelen…
Bij mij is de hele voorzijde (dat dunne afdekplaatje) uit de dorpel gerot, en rondom is het keurig donkerbruin, maar nog wel hard. Heb dat nu in de week staan, dus wellicht kan ik binnenkort een goede ervaring toevoegen Wink.

Profiel  

Gepost: 03 augustus 2012 03:49 PM
  [ # 8 ]

Ha mensen,

Even een vraag waarop ik op het forum geen antwoord kan vinden: ik heb een startprobleem. Niet dat de BX niet wil starten, ze start juist te goed! Niet zeuren, hoor ik jullie denken, maar in dit geval draait de startmotor net te lang door als de motor aanslaat. Zo klinkt het tenminste. Lijkt me niet goed, straks kan ik de tanden bij elkaar vegen. Mijn idee: contactslot reinigen/smeren/rotschop verkopen of iets in die geest, maar… is iemand al eens met een te fanatieke startmotor geconfronteerd? Alvast mijn dank voor het meedenken!

Groet!

Profiel  

Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 756

Gepost: 03 augustus 2012 04:22 PM
  [ # 9 ]

Dit lijkt me een probleem met je startmotor zelf. Deze ontkoppelt niet goed.

Profiel  

Gepost: 03 augustus 2012 04:24 PM
  [ # 10 ]

Tnhx, dat is ook een optie natuurlijk! Tijd voor een revisie wellicht.

Profiel  

Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2107

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 03 augustus 2012 06:37 PM
  [ # 11 ]

Die van mij maakte ook dergelijke bijgeluiden na het starten, een andere startmotor bleek de oplossing Wink of laten reviseren natuurlijk..

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  

Gepost: 24 januari 2013 03:04 PM
  [ # 12 ]

Goedendag!

De Anonieme Progress bakt mij een poets: na het starten komt een deel van het elektrische circuit traag op gang. De eerste momenten even geen radio, dashboardverlichting, blower, achterruitverwarming en richtingaanwijzer (niet in volgorde van importantie). Meestal floept opeens alles aan, maar vanmorgen bleef de blower dood (lastig) en liet de richtingaanwijzer alleen maar een treurig rateltje horen (te weinig stroom). Opmerkelijk genoeg heeft de rest van de elektriek er wel zin in: starten als een malle en ook de koplampen blijven driftig stralen. Van een stervende accu lijkt dus geen sprake. Nu kan ik van alles, maar het lezen van schema’s is niet mijn grootste talent. Dat maakt zoeken (los van de kou) een beetje omslachtig. Herkent een van jullie dit malheur, of beter nog: wat kan deze kou-gerelateerde storing (zo lijkt het) veroorzaken? Alvast mijn dank voor het meedenken.

Groet,

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9068

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 januari 2013 03:12 PM
  [ # 13 ]

Ik heb dit ook gehad met mijn Progress, maar dan alleen met de dashboardverlichting. Ik moet even graven wat het ook alweer was, maar ik geloof dat het contactslot de boosdoener was. Die ging met koud weer ook heel zwaar.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

Gepost: 24 januari 2013 03:19 PM
  [ # 14 ]

Aha! Contactslot gaat inderdaad wat zwaar, blijft ook een beetje hangen aan het ‘eind’, zeg maar het doordrukpunt waarmee je de startmotor een seintje geeft. Heb je het slot toen vervangen, of was het te smeren/op te lappen?

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9068

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 januari 2013 03:23 PM
  [ # 15 ]

Precies, dat laatste stukje blijven hangen deed die bij mij toen ook. Ik hielp hem steeds met dat laatste stukje terugdoen, en dat heeft eigenlijk altijd geholpen, wat ik mij herinner. Was het weer wat warmer, deed die het weer gewoon goed.
Ook was mij toen geadviseerd geen smeermiddel in het slot te doen, maar op de sleutel, gezien de hoeveelheid elektronica in het slot.

Maar nogmaals, ik had het alleen met de dashboardverlichting. En dat duurde dan niet meer dan een seconde of 10, dan hoorde je een klik en toen waren die ook opeens weer aan.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook