Hee mede lijsters
Gisteren heb ik een zx 1.9d gekocht rijd super er waren wat kleine problemen kapote lampen enzo dat was zo gefixt maar gisteravond deed de aanjager het helemaal niet meer terwijl deze de hele dag het gewoon had gedaan nog naar een zekering gezocht maar alles ziet er goed uit.
help me ik moet morgen ver rijden en zou graag met m’n nieuwe aanwinst rijden maar met een niet werkende aanjager word het lastig toch zeker als het gaat vriezen.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Meten is weten. Het is verdomd moeilijk om zoiets via het forum op te lossen, wij kunnen slechts gokken.
Kijk eerst eens of er spanning staat op de aanjager als deze ingeschakeld is. wel = aanjager kapot
Zo niet, kijk dan of er spanning achter de schakelaar/regelbare weerstand zit. Wel = kabelbreuk tussen aanjager en schakelaar.
Zo niet, staat er dan spanning voor de schakelaar? Enzovoorts…
de aanjager zit toch onder de parravan als ik me niet vergis?
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ken de ZX niet, maar dat is wel gebruikelijk.
Ik las in eerder vragen dat het ook met het contactslot te maken kan hebben omdat de ventlatie rechtstreeks via het contactslot zou lopen dus voor ik alles demonteer zou ik dat even zeker willen weten
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik heb inmiddels alles los gehaald en gedemonteerd en ik meet nergens spanning ook niet op de regelaar kan iemand mij vertellen of er een relais tussen zit die de ventilator laat draaien. onder de motorkap zitten een aantal zekerinegen deze zien er allemaal goed uit Ik weet niet waar de stroom voorziening vandaan komt Help.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
nadat ik gisteren alles gedemonteerd had deed ie het ineens, weer mijn vermoeden is dat het met het contact slot te maken heeft, er klikte ineens een relais aan toen ik het contact aanzette volgens mij deed ie dat van te vooren niet.
kan iemand mij vertellen hoe het stroomcircuit loopt want volgens mijn zit dat relais onder het dashboard die er voor zorgt dat deze onderdelen van spanning worden voor zien en ook zal de knop van de ventilator ergens op aangesloten zijn om de vent te laten draaien.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
vorig jaar hetzelfde probleem gehad, in de winter.
het is een vaker voorkomend probleem. onder paravan, aan de bijrijderskant. zit de aanjager, vlak daarboven zit een soort van relais, meetding ( ik weet niet hoe het heet).
het zit iig vast met een bajonet sluiting. dit is iig de aansturing voor de aanjager.
mocht het nu de volgende keer weer gebeuren moet je daar maar eens naar kijken. hij kost maar € 15,- of 20,- euro. dus je kunt hem evt ook vast aanschaffen.
succes
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
bedankt ik ga zeker zo’n relais ff kopen alvast voor de zekerheid
Hij doet het gelukkig weer nu .
Voor de rest rij ie echt geweldig qua comfort erg relaxt in vergelijking met m’n 16v
alleen wat trager ach lekker langzaam
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Aanjager defect
Patrick schreef:
aan de bijrijderskant zit de aanjager, vlak daarboven zit een soort van relais, meetding ( ik weet niet hoe het heet).
het zit iig vast met een bajonet sluiting. dit is iig de aansturing voor de aanjager.
succes
Het betreft hier geen relais maar een weerstand schakeling. De stroom gaat hierdoor naar de ventilatormotor in 4 standen:
4 zonder weerstand
3 met 1 weerstand
2 met 2 weerstanden
1 met 3 weerstanden
Stan wordt mogelijk op het verkeerde been gezet doordat hij aangeeft dat er een relais “klikt” hetgeen hij eerder niet hoorde. In het schema van Haynes zie ik echter geen relais, dus lijkt dat niet de veroorzaker van het weer werken van de aanjager.
Het zou goed de weerstandbrug kunnen zijn waar een onderbreking in zit. De draden worden goed heet (vandaar dat ze in het luchtkanaal zitten) en iedere keer uitzetten en krimpen vraagt om materiaal moeheid. ops:
Door het demontagewerk zal de onderbreking zijn opgeheven, let wel, het kan natuurlijk ook in de standen schakelaar zitten.
Het wachten is nu op het moment dat het weer mis gaat.
Als het weer mis is zou je eerst met een goede meter (met belasting)moeten (laten) kijken of er spanning op de zekering staat. Dan weet je in ieder geval of je contactslot goed schakelt.
Bij mij is het in ieder geval niet het contactslot en ook niet de ventilator, morgen zoek ik verder
aanjagert defect
stan schreef:Ik heb inmiddels alles los gehaald en gedemonteerd en ik meet nergens spanning ook niet op de regelaar kan iemand mij vertellen of er een relais tussen zit die de ventilator laat draaien. onder de motorkap zitten een aantal zekerinegen deze zien er allemaal goed uit Ik weet niet waar de stroom voorziening vandaan komt Help.
Tja, die Fransen schakelen wel eens aan de kant van de massa….
De plus gaat via het contactslot en een zekering (F3 of F1…zie je boekje) naar de vent-motor en vervolgens via de weerstandbrug naar de 4-standen switch en naar 0/massa
Als je op de standenschakelaar nix meet is de volgende meetstap de weerstandbrug succes
Ik heb gisteren op een schema gezien dat de + geschakeld word en dat ik op de vent spanning had moeten meten deze draad komt van de zekering kast af en daar voor komt ie rechtstreeks van het contact slot ik denk dat het een stekkerverbinding is geweest die o boven het gaspemdaal hoort te zitten daar moet ik ff gaan zoeken maar ze hebben daar alle stekkers goed ingetaped.
op de regelaar meete ik helemaal niets tijdens de storing daarom zal ik in het schema naar boven moeten gaan kijken.
FF off topic ik vind het erg fijn dat er dus dit soort forums zijn hoor dat we elkaar zo kunnen helpen is gewoonweg perfect
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
aanjager doet niets
stan schreef:Ik heb gisteren op een schema gezien dat de + geschakeld word en dat ik op de vent spanning had moeten meten deze draad komt van de zekering kast af en daar voor komt ie rechtstreeks van het contact slot ik denk dat het een stekkerverbinding is geweest die o boven het gaspemdaal hoort te zitten daar moet ik ff gaan zoeken maar ze hebben daar alle stekkers goed ingetaped.
op de regelaar meete ik helemaal niets tijdens de storing daarom zal ik in het schema naar boven moeten gaan kijken.
Een fout in een stekkerverbinding lijkt niet erg waarschijnlijk. Als dit het geval is ontstaat er door een overgangsweerstand zoveel warmte alvorens de verbinding verbreekt dat dit te zien is aan gesmolten isolatie of tape. Als de verbinding zou zijn hersteld door de draadboom te bewegen is deze in no-time weer defect.
Ook is de vraag hoe is gemeten; je kunt dit alleen goed doen met een tweepunts-meter (Dusspoll) 1 poot tegen massa en de andere op de + van de ventilator. Als het stekkerblok op de ventilator zit meet je de + ook aan de min-kant van het stekkerblok.
Bij mij bleek ook de kachelweerstand defect, er komt dan geen - (nul/massa) op de ventilator.
Deze weerstandbrug bestaat uit drie spiraalvormige weerstanden en een soort diode, deze laatste gaf het probleem: onderbreking.
De onderbreking was niet te zien, alleen te meten.
Voorafgaand aan een volle onderbreking kan zo’n ding een welles-nietes spelletje spelen.
Over het verwijderen/plaatsen van de kachelweerstand het volgende:
Je kunt dit het makkelijkst doen door de ruitenwisser te verwijderen en vervolgens de 6 schroeven van de onderliggende plastic kap los te draaien om deze te verwijderen maar dat gaat met deze wintertemperaturen als je het buiten moet doen niet echt lukken omdat het raamrubber iets gelicht moet worden en dit te stijf is.
Je kunt dan beter de ventilator verwijderen en door de ontstane opening van onderaf het onderdeel vervangen.
Ik heb het handschoenenkastje verwijderd en de bekledingsplaat eronder.
De stekker zit wat stevig maar kan zo losgetrokken worden, je hoeft geen palletje in te drukken o.i.d.
In het luchtkanaal draai je het blokje een kwartslag linksom en je hebt em los.
IK heb dmv een multimeter gemeten (ben zelf electricien) en zag op het schema dat de + geschakelt is en volgens het schema komt de ventilator als eerste in het diagram voor daarna de regelweerstand op het moment dat er geen + aanwezig is moet het probleem dus boven de vent afspelen daar zitten alleen stakker verbindingen het contactslot en zekeringen dus dan word het zoeken al wel wat lastiger toch zeker als het spontaan weer gaat werken.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Onduidelijkheid
stan schreef:IK heb dmv een multimeter gemeten (ben zelf electricien) en zag op het schema dat de + geschakelt is en volgens het schema komt de ventilator als eerste in het diagram voor daarna de regelweerstand op het moment dat er geen + aanwezig is moet het probleem dus boven de vent afspelen daar zitten alleen stakker verbindingen het contactslot en zekeringen dus dan word het zoeken al wel wat lastiger toch zeker als het spontaan weer gaat werken.
Beste Stan, je zegt bij herhaling dat de plus wordt geschakeld zonder erbij te vermelden dat dit alleen geld voor het contactslot.
Dit zet mensen mogelijk op het verkeerde been.
Nogmaals: Als we het schema van Haynes nemen zit de 4-standen schakelaar aan de nul/massa-zijde zoals ik eerder heb beschreven.
Ik begreep je verkeert inderdaad vanuit de vent gaat ie naar de regelaar en vervolgens naar de massa zo gaf ik aan dat de + geschakeld werd tov de massa
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere