Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik heb al een type 2 en een BX heeft geen sproeikopje’s, maar een “buisje” met gaatje’s die aan de ruitenwisserarm zit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Je kunt nog proberen om de gaatjes in te prikken met een naaldje en met een oplossing van water met groene zeep door te spoelen. Ik krijg een complete stortbui op het raam dus goed spoelen moet kunnen
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Buisje een nacht in de azijn leggen. Kalkaanslag lost dan op.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zo, nog even wat foto’s van de reparatie van het voorruitframe: http://www.mijnalbum.nl/Album=8XKIMV8C
Wat de ruitensproeier betreft, ik heb alle gaatje’s iets vergroot met een boortje en ik heb nu wel meer water op het voorruit.
De A stijlen zijn inwendig behandeld door voorzichtig de kappen aan de binnenkant te verwijderen.
Ook heb ik nog een lichtzoemer geplaatst, dit zonder aan de bedrading te komen; de + draad heb ik bij een zekering van het licht in gedaan en de - bij een zekering van de richtingaanwijzer en de blower, als het licht brandt en ik zet het contact af, gaat de zoemer .
Morgen over 14 dagen gaat de BX naar de taxateur, en waarschijnlijk word ze volgende week al APK gekeurd.
Dan laat ik gelijk de startmotor even nakijken, want die doet soms raar, en nu kan ik de BX wel missen omdat er nog wel een ander waardig vervoermiddel staat, maar in de winter is de BX de enige auto die ik gebruik, en dan wil ik niet met haperende startmotoren zitten
Ook word er dan gelijk maar even kritisch naar de dynamo gekeken, want die is waarschijnlijk ook 26 jaar oud…......
Ik had hetzelfde probleem met de ruitensproeier.
Bleek bij mij een verstopt buisje, er zat roestgruis aan de onderkant van het doorvoerbuisje waar de wisserarm omheen draait.
Ik ben ook begonnen met groter maken van de sproeiergaatjes bij het wisserblad, dat ging een tijdje goed, maar langzaamaan (ongeveer een jaar later, weer bij de APK) werd de straal toch steeds minder (net een oud mannetje).
Je moet natuurlijk eerst controleren of het pompje goed is.
Dat kan je doen door bijv.het tankje met pomp eruit te halen en 12V erop te zetten, eventueel met een acculader.
Sproeit ie goed en zijn de gaatjes bij het wisserblad goed doorgankelijk dan zit het probleem waarschijnlijk toch in het doorvoerbuisje.
Je kan het buisje van bovenaf proberen door te prikken met een stevig nylondraadje, anders met een haar uit een bezem (je moet wel wat lengte hebben).
Als het geen verbetering geeft: slangetje aan de onderkant lostrekken en de onderkant van het buisje schoon vegen.
Dit ging bij mij trouwens niet, je kan er dan ook slecht bij, maar misschien heb je geluk.
Uiteindelijk heb ik het hele mechaniek uitgebouwd om er goed bij te komen.
Er zat veel roestgruis voor het gaatje.
Nu spuit ie weer tot de achterruit…
Voorlopig kan je nog wel even vooruit met je grotere gaatjes, maar mocht je BX meer prostaatklachten krijgen dan weet je waar je moet zoeken…
Groet,
Hans
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zo, de BX is afgelopen week probleemloos door de APK gerold, en ook is ze getaxeerd; de taxateur vond het een moeilijk geval, zelf dacht hij aan een bedrag tussen de €5000,- en €5500,-.
Nadat ik was bijgekomen van het verslikken van mijn koffie zei ik dat als het bedrag tussen de 3 en 4 duizend uit zou komen, ik al dik tevreden zou zijn.
Toen heeft hij er maar €4500,- van gemaakt, blijkbaar is een BX toch al meer waard dan ik dacht.
Ik hoop het niet, maar als iemand hem plat rijd heb ik in ieder geval de investeringen er uit….....
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Tering dat is aardig mooi getaxeerd!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Via het “te koop” draadje kwam ik een BX op het spoor met een matig interieur, maar wel het interieur waarvan ik nog wat delen zoek om het mijne te perfectioneren. Ik heb de verkoper gevraagd of hij mij de koper wou medelen dat ik wel geintereseerd was in het oude interieur als het vervangen zou worden.
De verkoper had echter nog een sloop BX staan en ik mocht halen wat ik nodig had, het ging me om de achterste deurpanelen, maar hij zou dan de 4 deurpanelen uit zijn sloper terug monteren.
Dus ik 40 km gereden, blijken de deurpanelen net even anders te zijn, ik heb onder bij de b stijl ook sky leer, maar bij de goede panelen waar ik voor kwam is het onderste stuk van donkerblauw stof
Ik heb zelf een eenvoudige uitvoering, en die andere was erg luxe, dat zal de verklaring wel zijn….
Heb de panelen toch maar meegenomen, tesamen met de donkerblauwe hoedenplank en ben er wel blij mee
Het kon mooi zo! kun jij je auto weer een beetje mooier maken!
en je was precies optijd, de auto heb ik een dag later verkocht.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Vandaag is m’n BX bij een Citroen specialist geweest omdat ik graag spoelolie in het systeem wilde en ook was de auto rechtsvoor stugger dan linksvoor! De bollen verwisselen loste dit probleem niet op, het ligt dus aan de veerpoot.
Eerst maar eens rijden met spoelolie en dan kijken of het beter word, word het niet beter dan moeten we dan maar weer verder zien.
Ook is de achterste hoogteregelaar schoongemaakt en als ik nu met de wagenhoogte “speel”, gaat de auto nu weer horizontaal op en neer, en dat was niet zo, in het rijden heb ik nog geen veranderingen geconstateerd.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Afgelopen week zijn de startmotor en de dynamo preventief gereviseerd, de startmotor haperde af en toe en ik wil in de winter geen gedonder; de BX is mijn enigste auto die ik dan gebruik.
Het reviseren bleek wel nodig; in beide moesten nieuwe lagers, de startmotor draait nu ook veel sneller rond
Laat nu de winter maar komen…....alhoewel, toch liever maar niet, houd niet van kou
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Hm, ik rijd nu een maand met spoelolie, heb nu ong 500 km gereden, en de rechter voorpoot word eerder nog stugger dan dat die soepeler word, de spoelolie mag nog 1000 km zitten, maar ik verwacht er weinig goeds meer van…..
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
die poot kun je wel smeren bert, moet je even zoeken waarmee je hem kan smeren!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zit de harmonicahoes nog wel vast van je veerpoot? Misschien is die los, waardoor er steeds vuil tussen gaat zitten? Ik vraag me eigenlijk af hoeverre LHM/spoelolie invloed heeft op het veergedrag van de veerpoot. Ik heb altijd begrepen dat LHM namelijk vrij schraal is, niet zo smeert. je kan ook eens proberen wat smeerspul in dit gat te spuiten van de veerpoten:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Heel veel bixen gehad! Blijven leuke autos. Die voor veerpoten gingen wel eens vast zitten inderdaad.
Mijn ervaring is dat smeren niet helpt. Van alles geprobeerd, LHM, WD40, olie.
Hielp paar en dagen en weer mis.
Volgens mij was het meestal de keering die keihard werd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980