Goedemiddag. Heb een C8 uit 2006, met G3-lpg.
Al sinds ik de auto heb, lijkt de benzine meter een eigen leven te leiden.
Bij volgooien met benzine, staat de naald van de benzinemeter, stijf bovenaan, zoals het hoort.
Na verloop van tijd, zakt ie steeds verder weg naar beneden, ook als ik op gas rijd. Net terug uit Luxemburg, en daar volgetankt. Bij thuiskomst (370 km later ) geeft de meter nog maar 3/4 gevuld aan. Na een paar dagen, geeft ie dan plotsklaps weer het echte niveau weer, 1/1.
Dit gaat zo door, totdat ie echt leeg is. (start nl op benzine en tot motor goed warm is, tijd ik op benzine).
Probleem is dus een erg onbetrouwbare benzine meter.
Wie heeft hier ervaring mee, en hoe kan dit verholpen worden?
Ander vraagje: welke ingreep is nodig om ook het gastank niveau op de benzinemeter zichtbaar te krijgen?
Bij mijn vorige auto, Renault Laguna 2000, gaf de benzinemeter prima het niveau weer van de brandstof, ongeacht de branstofkeuze. Had toen ook benzine en lpg.
Groet,
Edwin
Er wordt alleen gemeten bij het starten van de auto en op basis van de gereden kilometers (op LPG in dit geval) zakt de benzinemeter. Raar maar waar! Ik ben niet op de hoogte van een oplossing voor dit probleem en het is al regelmatig op dit forum voorbij gekomen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Hallo T(h)ijs,
Bedankt voor de snelle reactie. Je verklaring zou ik voor een deel kunnen begrijpen.
Echter, als ik na een lege gastank, weer bijvul met lpg, en dus nog een volle benzinetank heb, geeft ie bij opnieuw starten vaak een verlaagd niveau weer. Een aantal dagen later, kan ie zomaar weer een 1/1 aangeven!
Volgens mij start ie altijd op benzine, en zou ie dus bij starten altijd het juiste niveau van benzine moeten weergeven.
Dit is niet het geval.
Groet,
Edwin
Ik kan me voorstellen dat de parameterwaarde van de benzinehoogte enkel na een uur stilstand (van het contact af) of langer opnieuw gelezen wordt. Maar ik ken de details van dat protocol niet precies, ik weet wel dat dit ‘normaal’ gedrag is voor een Citroen op LPG. Mijn vader had een C5 uit 2003 op LPG die precies hetzelfde gedrag vertoonde.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Okay.
Dan moet ik er maar meeleven.
Bedankt voor reactie.
tankontluchting reinigen kan het probleem mogelijk oplossen.
Kan ik zelf makkelijk de tankontluchting reinigen, of is dit een ‘garageklus’?
Groet.
Als ik het goed begrepen heb (en het komt overeen met mijn ervaringen in mijn C5 ) wordt de meterstand bepaald op basis van wat de auto denkt wat hij verbruikt heeft.
Tijdens het rijden loopt de meter dus terug.
Een reset geeft hij pas bij voldoende verschil tussen meting en vermeende stand.
Ik moet dan ook meestal een kilometer of 500 rijden voor (bij een volle tank) de auto vaststelt dat het verschil wel erg groot wordt.
Om die reden tank ik ook meestal bij een halve tank weer benzine: Het muiten over te laag brandstofniveau (ik heb een whopping 37 liter netto beschikbaar voor LPG) houdt dan namelijk niet meer op.