10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
   
De V6 Exclusive Automaat van PE: dus toch valse lucht…
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 05 augustus 2012 10:26 PM
  [ # 136 ]

Inderdaad. Het blijven citroën’s hee. De enige last welke ik er ooit mee had was de benzinepomp. Verder geen problemen gekend.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 08 augustus 2012 11:52 AM
  [ # 137 ]

Zo, Bij Oldenhage de automaat laten spoelen en helemaal afgevuld met nieuwe ATF. Operatie geslaagd, patiënt overleden… 

De oude olie in de bak zag er nog heel netjes uit, mooi rood. Na het spoelen met Johan een korte proefrit gemaakt en toen schakelde de automaat prima, het zag er hoopvol uit!

Daarna op weg naar m’n werk. Ik was Nieuw Vennep nog niet uit, of het ging behoorlijk mis. Midden op een rotonde was ik ineens alle versnellingen vooruit kwijt… Uit laten rollen en de middenberm op kunnen sturen. Nog een paar keer geprobeerd maar geen versnellingen vooruit beschikbaar, ook niet in 2 of 3. Achteruit deed het wel, maar om nou achteruit verder te gaan rijden, nee… 
Eerst Johan gebeld en in overleg met hem de wegenwacht gebeld. Na 10 minuten nog eens gestart en geprobeerd, en zowaar waren de versnellingen weer terug. De wegenwacht afgebeld en omdat ik vlak bij de Hoofdvaart stond, naar Abbenes gereden, omdat ik dat hopelijk met weinig schakelacties zou kunnen bereiken. Bij van der Laan geparkeerd en netjes naar het station gebracht.

Is er nog hoop? Misschien wel. Om te beginnen bleek bij Oldenhage dat de oliepomp in de bak veel te weinig druk levert. Meestal ligt dit aan lekkende pakkingen. Het is wel intern in de bak, maar misschien is dit op te lossen in de auto door de bak open te maken.
Verder is het brein een belangrijke verdachte. Na zo’n uitgebreide oliewissel is het een bekend verschijnsel dat er allerlei vuil vrijkomt dat het brein verstoort. Volgende stap zou dan zijn om het brein te vervangen of schoon te maken.

Later werd ik gebeld door de monteur dat hij een ritje was gaan maken en dat de bak heel goed schakelde. De bak is dus intern niet kapot. Waarschijnlijk gaat het mis zodra de olie op temperatuur is gekomen. Ik blijf dus hoop houden op of lekkage bij de pomp of het brein.

Was het een verstandige actie om de bakolie volledig te laten verversen? Ik was van te voren op de hoogte van het risico. Soms pakt het goed uit en soms niet. In mijn geval het laatste, maar dat weet je pas achteraf. Ik weet in ieder geval zeker dat het ook zonder die oliewissel niet lang meer goed was gegaan. En eigenlijk ging het al helemaal niet meer goed.

Hoe verder? Even een paar nachtjes over slapen. In Engeland zie ik Evert Jan en met hem ga ik een paar opties doorspreken. Komt tijd, komt raad!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 augustus 2012 03:49 PM
  [ # 138 ]

Zo’n brein wisselen is best te doen.
Schoonmaken ook, maar dat kost tijd en rust.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 27 augustus 2012 01:50 PM
  [ # 139 ]

Goed, vorige week bericht gekregen dat de automaat echt ter ziele is. So, what to do…?

Ik vind het zonde om zo’n mooie XM af te schrijven. Ik heb er al vrij veel in geïnvesteerd, recent nog laten dintrollen.

Drie opties, die qua kostprijs bij een garage ongeveer gelijk liggen:
1. De bak laten reviseren
2. Een handbak tegen het blok laten schroeven
3. Een andere automaat

Optie 1 ga ik zeker niet doen.
Optie 2 is aantrekkelijk want dan ben ik van het automaatrisico af. Bovendien hoeft een automaat niet per sé van mij.
Optie 3 is ook heel reëel want ik kan een V6 blok met automaat overnemen met weinig km’s (110 k) er op. Ik weet uit wiens auto het vandaan komt. De automaat is zelfs nog veel nieuwer, hierop staat een productiedatum van eind jaren ‘90. De bak heeft maar iets van 50.000 gedraaid.

Optie 2 of 3 dus…

Optie 3 is geen erg moeilijke operatie: huidige combinatie er uit, nieuwe combinatie er in. Een weekend werk. Het is zelfs goed zelf te doen , mits…
- een ruimte beschikbaar
- het juiste gereedschap (o.a. een takel)
- mensen met voldoende sleutelervaring

Zelf ben ik technisch niet incompetent, maar dit is een klus die ver boven alles ligt wat ik ooit gedaan heb. Ik zou het aandurven, maar dan moet wel aan de bovengenoemde voorwaarden zijn voldaan.

Heb je een ruimte waar dit zou kunnen gebeuren en/of wil je me met deze klus helpen, meld je dan bij mij. Dan ga ik kijken of we het kunnen organiseren.

Alvast bedankt voor het meedenken! Smile

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 augustus 2012 03:03 PM
  [ # 140 ]

Optie 1 lijkt mij te veel geld voor wat je overhoudt, dwz de kosten stijgen ver uit boven wat de auto daarna kan opbrengen.

Van automaat naar handbak lijkt mij een stap te ver. Teveel dingen zijn verschillend.

Optie 3 lijkt heel reëel, ik heb het niet zo lang geleden ook een keer gedaan.

Van mij kan je een motorlift lenen. Die zou ik kunnen brengen met wat adviesjes over de aanpak. Dan mag je hem zelf terugbrengen met de nieuwe combinatie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 27 augustus 2012 05:01 PM
  [ # 141 ]

Ik had je gisteren al min of meer laten doorschemeren dat als je voor optie 3 gaat je op mijn hulp kunt rekenen. Dus bij deze. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 27 augustus 2012 05:10 PM
  [ # 142 ]

En de motor met bak kan ik op elke gewenste locatie binnen NL afleveren…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 augustus 2012 06:59 PM
  [ # 143 ]

Ik zie dat je vlakbij woont en dat je geen plek hebt.

Verder dat Wimb wil helpen.
In dat geval kan de operatie bij mij plaatsvinden, ik heb de ruimte.
En perslucht en een ratelsleutel.
En gas en zuurstof voor onwillige boutjes.
Als tegenprestatie zou ik graag over die kapotte automaat beschikken. Die ga ik dan openmaken om uit te vinden wat er mis was.

En als ik het brein schoonmaak kan dat weer gebruikt worden als ruilbrein. Snap ik meteen ook hoe dat in elkaar zit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 augustus 2012 11:59 AM
  [ # 144 ]

Als ik het goed gelezen heb draait de motor gewoon, dus ook als de automaat niets doet ben je te slepen.
Met motor bij heb je stuur- en rembekrachtiging.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 augustus 2012 07:35 PM
  [ # 145 ]

Hoe is het met de besluitvorming?
Wimb en ik hebben last van jeukende handen, bij dit soort prachtklussen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 oktober 2012 09:43 PM
  [ # 146 ]

De aftapdop van de automaat. In het midden zit het magneetje.
Let op: de bovenkant van het magneetje zit ongeveer twee millimeter onder de bovenkant van de dop. Wat je hier dus ziet is een laag slijpsel van zo’n halve centimeter dik.  gulp
Normaal zit daar een klein beetje slijpsel, maar dit is wel een bijzonder dik pakket!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 01 oktober 2012 09:45 PM
  [ # 147 ]

Zo, dat verklaard het einde van de bak..

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 25 mei 2013 12:16 AM
  [ # 148 ]

Ook hier weer eens een afstof-actie! clean

Sinds enige tijd problemen met het stationaire toerental. Het is vaak te hoog. Soms 1400, 1800 of zelf boven de 2000 rpm.

De stappenmotor heb ik eigenlijk al uitgesloten. Ik heb 2x een andere ingebouwd, waarvan de laatste heel goed schoongemaakt met remmenreiniger en gesmeerd met Multilube. Geen resultaat.

Vanavond de ECU uitgelezen De volgende codes zaten in de ECU:

15 Fuel pump relais. Geen idee wat daarmee mis is, maar ik merk niets aan de brandstoftoevoer. Lijkt me niets met het probleem te maken hebben

21 Throttle spindle potentiometer (4,5V max swing on pin 9). De gaskleppotentiometer. Da’s een goeie kandidaat voor de problemen. Die ga ik morgen eerst eens goed afstellen. En daarna wellicht een andere scoren.

34 Canister discharge valve (active carbon filter). Geen flauw idee wat dit is. Een koolstof filter met een klep? Kan iemand dat vertellen? Kan dit iets met de problemen te maken hebben?

41 Engine speed sensor. Kan zijn dat deze er nog in zat van het moment dat het Diravi verdeelblokje op de bak kapot was. Dezelfde foutmelding zat ook in de veercomputer.

Fout 22 (de stappenmotor) zat er dus niet in!

Na resetten waren de foutmeldingen weg. Daarna een eindje gaan rijden, maar geen van de meldingen is terug gekomen.

Dus morgen maar eens naar de gasklep potmeter gaan kijken.

Iemand nog andere ideëen? Een sensor?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 mei 2013 01:28 AM
  [ # 149 ]

Je hebt de boel geresset, en die fouten kwamen daarna niet terug. Het verhoogde rpm wel?

Is het een swabberend rpm of gaat de boel gewoon verhoogd draaien op biv. 1800 rpm?

Zit er verschil bij koud of warm?

Valse lucht?? Ga eens spelen met remmenreiniger terwijl je de boel stationair laat draaien.

Profiel  
 
Gepost: 25 mei 2013 01:56 AM
  [ # 150 ]

(Automatische) airco uitgezet en gekeken wat dat met het toerental doet? Kan ook de nodige toeren schelen. Als warm of koude motor niets uitmaakt zou ik het in eerste instantie bij de dynamo gaan zoeken.

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
 
10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook