Hallo forummers,
Ik ben Bob (52 jr)uit Enschede, zelfstandig ondernemer.
Mijn naam 1985 cc is gerelateerd aan de cilinderinhoud van onder andere een saab Turbo 16 V FPT geleverd van 1984 t/m 1993.
Sinds gisteren is mijn vriendin in het bezit van een prachtige zwarte Saxo 1.4i VTS van eind 2000, dus met het nieuwe neusje. Ze wilde eerst een Frd Kaaa maar heb haar gelukkig weten te overtuigen dat dat een slechte keuze is.
De Saxo bevalt haar prima en het is een bijzonder nette wagen zonder putten, deuken of andere aso beschadigingen, maar uiteraard wel hier en daar en klein gebruikssportje.
Technisch lijkt het een goede wagen, maar voor mij wel een onbekende. Ik ben nl. een klassieke Saab Turbo rijder en heb er meerdere, maar dat houdt ook gelijk in dat ik wel handig ben als het om klussen en sleutelen gaat met een grote garage en brug tot mijn beschikking.
Nu valt mij op dat de versnellingspook enorm veel vrije slag heeft, ongeacht in welke versnelling deze staat. M.a.w. je kan hem staande in een versnelling een heel eind heen en weer bewegen. Dit resulteert ook dat als je een versnelling zoekt het ook een beetje zoeken is.
Je voelt de vraag al aankomen, wat is hier aan te doen? Is de pook af te stellen of is er iets anders aan de hand.
Uiteraard heb ik gezocht op het forum maar kwam hier terecht http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/187249/ maar daar kwam geen oplossing naar voren en werd het erg off topic want het ging later alleen maar over verlagen en stuurbekrachtingspompen die piepen
Niemand een idee of zijn de techneuten/specialisten lekker op vakantie?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het probleem zit meestal in te veel ruimte op de schakelstang en het grote “kogel"gewricht van de de hoofd-schakelstang. Je moet de auto even op een brug zetten en een hulpje de pook laten bewegen, dan zie je vrij snel waar die ruimte zit.
Succes en welkom op het forum!
(ps, hiero ook een 900i16 voor de deur )
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank Waterman,
de saxo gaat deze week de brug op en denk dan wel e.e.a te kunnen zien.
Hopelijk is het simpel op te lossen en die 900i 16 is een goede keuze uiterst betrouwbaar en een fijne wagen met karakter.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op de foto zie je de schakelstangen. Je ziet een grote plastic kogel. Die wil wel eens gaar gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Die constructie lijkt gelijk aan die bij de AX. Is dat een beetje fatsoenlijk te vervangen (en nog verkrijgbaar) of moet je dan meteen een hele stangenset op de sloop gaan scoren?
Ik zal er deze week eens naar kijken.
Als ik het goed begrijp volgens de foto, is de dikke stang links de stang naar de pook, met daaraan een soort oog waar de kunststof kogel in zit die als gewricht fungeert en gelijk bevestiging tussen dunne schakelstang die de bak bedient? Slijt die kogel dan en kan je die kogel met dat metalen deel simpel vervangen of moet het geheel vervangen worden dus ook de schakelstang naar de pook?
Ik heb een filmpje gemaakt met de mobiel, niet heel duidelijk maar wel te zien wat er gebeurd. Graag jullie reacties wat te doen.
Als ik kijk op de foto van Waterman zie ik dat de kogel zichtbaar is, is dat tegelijk het probleem?