Beste Citroen rijders,
Mijn verhaal over mijn nu 3 mnd oude C3 Hdi.
Voordat ik deze auto kocht reed ik in een C3 Benzine motor. Op de tv was voor een tijdje geleden een reclame spot over de C3 Hdi. Je kon er zo,n 1350 km mee rijden. Het moedigde mij wel aan om over zo,n auto na te denken en gezien mijn C3 benzine al 2 jaar oud was en de belasting op diesel pas in 2014 betaald moet gaan worden heb ik een C3 diesel (nieuw) gekocht.
Welnu na 3 maanden er in gereden te hebben haal ik lange nabij de km niet die men in de reclamespot zo mooi laten zien. Natuurlijk had ik in mijn gedachten er al zo,n 200 km vanaf gehaald want alles is natuurlijk onder perfecte omstandigheden gemeten.
Ik heb nu een aantal keren getankt en ik kom met zo zuinig mogelijk rijden aan +/- 900 km. Ra Ra als ik dat vergelijk met wat ze je beloven zit er een best gat tussen.
Ik heb citroen importeur gebeld en de dealer gevraagd om een verklaring maar, geen van beide gaven mij een bevredigend antwoord. (met andere woorden ze weten het ook niet).
Daar sta je dan! De km worden niet gehaald en geen goed antwoord van citroen. Teleurstellend dus!
Mijn vraag is daarom, zijn er mensen die ook een c3 Hdi hebben gekocht die dan wel/ niet de km halen die men met het reclame spotje belooft hebben?
Hoop op een reactie,
met vriendelijke groet,
L van Raan
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Reclamespotjes,daar geloof ik allang niet meer in. Ik heb het oudere model 1.4 HDI en die haalt ook 900 km met een tank.
Ik heb een 1.6 eHDi in de DS3-verpakking en het is mij 1x gelukt om 1300 km op één tank te rijden. Ik neem aan dat de C3 ook een 50l tank heeft? Ik tankte toen overigens wel rond de 53l.
Doorgaans rijd ik wel rond de 1200 km op een tank. En ik ben niet de zuinigste, er zijn er die halen nog betere cijfers.
Hoeveel km heb je nu gereden? ik 5000 in 3 maanden (heb de 1.4 e-HDI EGS) en ik rij 1:24 maar dan moet ik niet te gek doen en niet te veel korte stukken. Ik denk dat hij nog wel wat zuiniger wordt als er wat meer km op staan.
C3 1.2 Vti EGS Collection
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb de 1.6 e-HDi. Ik rij daarmee wisselend. In de winter heb ik een hoger verbruik, zo tussen de 4,7 en 4,9 liter / 100 km. In de zomer rij ik regelmatig 3,8 liter / 100 km. Dit laatste lukt alleen op mijn woon-werk traject, met stukken max. 70 en 80, bovendien op de snelweg niet harder dan 100.
Met dit laatste verbruik kan ik ruim over de 1000 km heen komen. Ik heb wel een boardcomputer die snel aangeeft dat de tank leeg raakt, ik heb tot nu toe nog niet meer dan 43 liter kunnen tanken. Stel dat er echt 50 liter in de tank gaat, dan zou ik de boardcomputer voor lange tijd moeten negeren, maar dan kan ik de 1300 km wel halen geloof ik.
Oja, de 1350 km adverteren ze pas sinds ze de 1.4 e-HDi hebben, daarvoor was het 1250 km op een tank.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Larryvanraan schreef:Ik heb nu een aantal keren getankt en ik kom met zo zuinig mogelijk rijden aan +/- 900 km. Ra Ra als ik dat vergelijk met wat ze je beloven zit er een best gat tussen.
Beste Van Raan,
U laat niet weten hoeveel liter er in gaat. Bij mijn DS3 e-hdi klikt de pomp al na 42 liter af, daarna kan ik er nog circa 8 bij in werken. 900/42 is 1 op 21,4, bijvoorbeeld.
Veel hangt af van het gebruik van de auto, denk alleen al aan de bandenspanning! Ik laat m’n autobanden altijd met stikstof vullen 9en dan iets hoger dan voorgeschreven bandenspanning), dan weet je voor 99,9% zeker dat je geen nadelig effect van te lage bandenspanning op het verbruik krijgt.
Verder het volgende: de verbruiksnorm wordt volgens een volstrekt irreele methodiek gemeten, hoe zuiniger/afgeknepen een auto, hoe groter procentueel het verschil met het praktijk verbruik wordt, zo leert de ervaring. Bij gevarieerd gebruik moet 1 op 22 a 23 haalbaar zijn.
Maar ook hier geldt dat uw eigen gebruik van invloed is. Leuke anekdote: in Autoweek klaagde iemand onlangs dat zijn Aygo/C1/107 (weet niet meer welk label erop zat, doet er ook niet toe) 1 op 10 verbruikte in plaats van de beloofde 1 op 22. Leuk detail; auto had in 3 jaar tijd 4.000 km gereden Tsja, als je enkel kleine stukjes van een paar kilometer maakt, ja, dan haal je het normverbruik natuurlijk echt nooit.
Mijn advies: zet de auto op een windstille dag op de snelweg op cruise control op 100 km per uur (liefst heen en terug een stuk meten) en kijk wat het daadwerkelijke verbruik (dus op dat moment, niet het gemiddelde van een trip) volgens de boordcomputer is. Wanneer u dat via dit forum laat weten wil ik ook mijn verbruik (krijg morgen m’n C3, ben uitermate tevreden over de 1.6 e-hdi) wel met u delen en kijken of uw motor echt zo slecht presteert.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Forumlid Jeroen-2cv heeft 1300 kilometer gehaald op een tank! Kijk maar bij het topic C3 EHDI.
Beste Citroen rijders.
Bedankt voor het reageren op mijn vraag hoeveel km je uit een tankdiesel kunt halen.
Ik zie dat de meningen verdeeld zijn en dat een ieder het op zijn eigen manier vergelijkt. Het blijf dus moeilijk aan te geven hoeveel je nu daadwerkelijk verbruikt. Natuurlijk ligt het ook aan je rijstijl en of je lange stukken of in de stad je km maakt. Wil er iemand de gegevens van mijn auto omrekenen wat dan de feitenlijke km zouden kunnen zijn die je er uit kunt halen?
Voor de duidelijkheid ik heb een;
C3 e-HDi 90 diesel 68 kw Airdream (stop & start systeem)
5 Bak
Tankinhoud 45 ltr
Brandstofverbruik op 15 velgen
gecombineerd in km/ltr 27,8
Alvast bedankt!
L van Raan
Beste Larry,
Graag niet meer op de knop “nieuw topic” drukken!
Rechts onder dit topic zit de knop om een reactie aan een topic toe te voegen!
@ VanRaan: nu weet ik nog steeds niet wat uw verbruik is (aantal km’s delen door aantal liters), pas dan kunnen we zinvol vergelijken….
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Wilde eigenlijk de tank leegrijden maar de vriendelijke prijsstelling van de Makro (€ 1,32) liet mij het stuur naar links trekken bij het verlaten van het parkeerterrein na het plegen van de nodige aanschaffen.
Op een afstand van 922 kilometer ging er 35,2 liter in. Oftewel: een verbruik van 1 op 26,2. Zo komt die 1350 km die bedoeld was voor de 1.4 e-hdi aardig in zicht
Als je dan in ogenschouw neemt dat de auto ook weer de nodige stadsritten gemaakt heeft en de AC ook het nodige werk heeft moeten verrichten van de week toen het boven de 20 graden buiten was en je kunt hje voorstellen dat ik bijzonder in m’n nopjes was. naast behoudende rijstijl staan de banden op stikstof en een paar tienden boven hetgeen in het boekje vermeld staat, dan maar wat minder hard de bocht door
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Record? 1372 KM op 1 tank. Hoe gedaan?
150 km stadsverkeer
100 km 120-140 per uur
200 km buitenwegen
750 km 100 (vaak cruise control)
25 km file/langzaam rijden
rest, dus nog zo’n 100 km met de billen samengekepen 90 km per uur achter vrachtwagens aangereden, eilde perse de 1350 halen die voor een 1.4 e-hdi als maximaal haalbaar voorgespiegeld wordt
O ja: verder zo min mogelijk A/C aan, wel altijd dimlichten aan en banden tegen de 3.0 bar (ja ik weet het, is wat hoog, maar doe dit al jaren en nog nimmer verkeerde slijtage aan banden gehad)
O ja: echte verbuik, na tergend langzaam laatste 7 liters vullen was 52,5 liter, zeg maar 1 op 26 dus.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Nu zo’n 38.354 km gereden met mijn C3 1.6 e-Hdi, gemiddeld verbruik over deze kilometers 1 ltr op 23,238 km.
Laatste tank 1.247 km mee gereden, 1 op 24,574. Vakantie tijd, dus rustiger woon/werk verkeer en dan kan je constanter rijden.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Mijn C3 1600 66kw HDI verbruikte tot voor kort 6,2 liter per 100 km (1 op 16,1) bij een gewone tot iets sportievere rijstijl.
Sedert dat er 25.000 km’s op de teller staan verbruikt hij iets minder: 5,8 liter per 100 km (1 op 17,2).
Mijn oude VW Golf IV 1900 66kw verbruikte bij een sportieve tot licht agressieve rijstijl 5,3 liter per 100 km (1 op 18,9). Bij een rustige rijstijl kwam ik toch aan 4,7 liter (1 op 21,3). Dit was lager dan het normverbruik!
Ik ben met de C3 ook naar de garage geweest maar mijn verbruik viel binnen de “normen” (lees: normverbruik +50! %). 10 jaar na de Golf en rustiger rijdend in een zogenaamde lichte eco-wagen (104gr uitstoot) vind ik het toch een serieuze tegenvaller. Het verbruik van m’n Golf leek me te hoog gegrepen maar ik had wel gehoopt om richting de 5 liter te kunnen geraken.
Sterker: mijn Picasso verbruikt hetzelfde terwijl die meestal meer beladen is, de stroomlijn van een baksteen heeft en meer pk’s te voeden heeft.
Edit: ik heb nog nooit meer dan 860 km rijbereik op mijn teller gehad.
Nota: het verbruik is gelijklopend met wat er op de tableau verschijnt dus mijn boordcomputer wijkt niet af.
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
@ testedoene: zou jij voor het vergelijk eens op een dag met weinig wind een tijdje op snelweg (vlak, niet heuvelachtig) met cruisecontrol willen rijden met 80, 100 en 120 (ZONDER AC aan, zoveel mogelijk stroomverbruikers uit). Noteer dan de waarden van het verbruik op dat moment (als je myway hebt eerste scherm binnen verbruiksmonitor) en post die dan eens hier op ‘t forum. Als de waarden OK zijn (bij 1 op 100 zou je rond de 1 op 35 moeten zitten) dan heeft het met je eigen rechtervoet te maken. Als de waarden bij constante snelheid al ver afwijken dan is er echt iets aand e hand met je auto maar kun je ook een stuk gerichter e.v.t. je dealer erop aanspreken.
ben benieuwd naar je reactie!
O ja: natuurlijk vooraf wel even de bandenspanning rondom controleren als je dat niet al ieder paar weken doet.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Over de afgelopen ruim 7000 kilometer heeft mijn DS3 90e-HDI een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 23. Vind ik toch uitermate netjes.