Hoi,
Vandaag mijn BX 1.4 uit 1992 naar de apk gebracht, na veel complimenten kwam de uitslag.
Alles goed behalve de co uitstoot.
Inderdaad zie je blauwe lucht bij het gas geven.
Garage wil nu kleppen stellen om haar door de keuring te krijgen!
Wat vinden jullie??
Alvast bedankt!
Bob
Kleppen stellen zal niet helpen
Blauwe rook is olie,hoogst waarschijnlijk lekken je klepseals.
Nog een keer een meting,maar dan zonder dat de motor lang stationair gelopen heeft ?
Tijdens stationair lopen lekt de meeste olie langs de klepsteel en komt dan in de verbrandingsruimte terecht
Voor zover ik weet dient een CO-meting te gebeuren bij stationair toerental en warme motor. Hoe wil je dat ooit voor elkaar krijgen om hem op die manier goed te krijgen? Eer dat de motor warm is draait hij al een tijdje stationair of op verhoogd toerental als ik mij niet vergis.
Nieuw luchtfilter en als je gaat keuren helemaal geen luchtfilter, of de oude met een groot gat er in.
Vanaf welk jaar telt die co-meting mee voor apk dan?
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Voor alles na 31 dec 1973 alleen liggen de eisen hier hoger dan waar de moderne auto’s aan moeten voeldoen omdat ze anders tuurlijk noit door de keuring komen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
austria schreef:
Inderdaad zie je blauwe lucht bij het gas geven.
Blauwe rook heeft niet veel met CO te maken. Dat zijn zoals al correct opgemerkt, je (gare) klepseals.
Wat vaak helpt: een flacon cleaner in de (zo leeg mogelijke) benzinetank, die de kleppen en het uitlaatdeel van roet en zooi ontdoet. Bijvoorbeeld dit is geweldig spul (heb geen aandelen maar gebruik het regelmatig met veel succes): Gas Treatment
Eventueel nog een aparte injectorreiniger erbij, dan is alles weer schoon. In benzine zit tegenwoordig ook veel meuk namelijk, vooral in Euro 95.
Dan een flink stuk ‘blazen’ om alle zooi uit je systeem te krijgen en dan met warme motor naar de APK en direct aan de testkast. Vervuiling zorgt zeer vaak voor een te hoog CO-gehalte. Vaak veroorzaakt door het Nieuwe Rijden.
Die auto moet er gewoon door kunnen komen zonder truuks met gaten in luchtfilters etc.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:austria schreef:
Inderdaad zie je blauwe lucht bij het gas geven.
Blauwe rook heeft niet veel met CO te maken. Dat zijn zoals al correct opgemerkt, je (gare) klepseals.
Wat vaak helpt: een flacon cleaner in de (zo leeg mogelijke) benzinetank, die de kleppen en het uitlaatdeel van roet en zooi ontdoet. Bijvoorbeeld dit is geweldig spul (heb geen aandelen maar gebruik het regelmatig met veel succes): Gas Treatment
Eventueel nog een aparte injectorreiniger erbij, dan is alles weer schoon. In benzine zit tegenwoordig ook veel meuk namelijk, vooral in Euro 95.Dan een flink stuk ‘blazen’ om alle zooi uit je systeem te krijgen en dan met warme motor naar de APK en direct aan de testkast. Vervuiling zorgt zeer vaak voor een te hoog CO-gehalte. Vaak veroorzaakt door het Nieuwe Rijden.
Die auto moet er gewoon door kunnen komen zonder truuks met gaten in luchtfilters etc.
Ok, bedankt voor de tip!
Hoelang kun je eigenlijk doorrijden met “gare” klepseals??
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Heel lang, maar wel vaak oliepeil controleren (én bijvullen!!!) en niet vreemd opkijken als mensen achter je met een vies gezicht kijken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:Heel lang, maar wel vaak oliepeil controleren (én bijvullen!!!) en niet vreemd opkijken als mensen achter je met een vies gezicht kijken.
Haha…..het valt ook met mee moet ik zeggen!
Je ziet het alleen bij starten en na een tijdje in de file gestaan te hebben en dan weer gas geven als er vrij baan is!
Verder ben ik trots op mijn Franse dame hoor, 20 jaar en ruim 380.000km!! En dan zo erbij staan met de apk! Ze kreeg alleen maar complimenten!
Autofan schreef:Voor zover ik weet dient een CO-meting te gebeuren bij stationair toerental en warme motor. Hoe wil je dat ooit voor elkaar krijgen om hem op die manier goed te krijgen? Eer dat de motor warm is draait hij al een tijdje stationair of op verhoogd toerental als ik mij niet vergis.
Als de motor lang stationair loopt hoopt de olie die langs de klepstelen lekt,zich op.
Zo snel mogelijk meten helpt dan misschien.
Of de keurmeester het risico wil lopen dat bij een steekproef de meting alsnog misgaat is natuurlijk maar de vraag
En olie verbrand niet volledig,het zal dus vast bijdragen aan een verhoogde CO uitstoot.