Beste Medeforummers,
Sinds eind januari ben ik de trotse eigenaar van een Xsara 1.4i uit jan. ‘98 (de ex van waterman). De Xsara is een relaxte auto, zit op zijn Frans (dat is wel fijn na een jaartje Duits leasen), heeft een goede wegligging en is eigenlijk nog best wel stil (in vergelijking met mijn oude BX). Weinig te klagen dus .
Nu heb ik wel even een vraag, het gebeurd mij nog wel eens dat ik te weinig bij-gas bij het optrekken, dat net op tijd merk en de motor red van afslaan. Echter kan het daarna gebeuren (volgens mij bijna altijd) dat een paar honderd meter verder bij de eerstvolgende keer gas loslaten (voor terugschakelen) de motor alsnog afslaat, ook tijdens het rijden . Nu is dat an sich nog niet zo heel erg, het vervelende daarna is dat de motor dan eigenlijk twee maal gestart moet worden wil hij weer normaal gaan lopen.
- Eérste keer starten gaat moeizaam, als het al lukt, en moet tijdens het starten het gaspedaal worden ingedrukt om hem draaiend te krijgen. Wanneer ik het gaspedaal dan loslaat slaat de motor direct weer af.
- Voor de tweede keer starten moet ik eventjes een paar tellen wachten. Dat gaat normaal redelijk goed alleen afgelopen week leek het alsof de motor echt niet meer wilde. Meerder keren geprobeerd te starten maar de motor wilde het niet van de startmotor overnemen, leek op een lege accu. Echter na 2 minuten wachten in een ultieme poging om de ANWB af te wenden startte de motor weer alsof er niets was gebeurd. Volgens mij is ook nog het vermelden waard dat zo’n 100m voordat de motor afsloeg ik even een relais hoorde klikken (twee maal) en er een fractie van een seconde een rood dashboardlampje aan ging. Dit was heel kort maar volgens mij was dit het accu-lampje.
Is dit normaal gedrag van een Xsara, of moet ik bepaalde onderdelen gaan checken?
Mijn eigen ideeën (mogelijkheden):
- Motor verzuipt
- Bij te laag toerental grijpt de ECU (als ik het goed heb) in herstelt niet juist -> te weinig brandstof
- De timing van de bougies (uit de bobine?) klopt niet meer - geen idee of dit hardwarematig of met software wordt geregeld.
Ideeën en adviezen zijn welkom.
Update:
Auto staat inmiddels bij Civer. Ik reed vanmorgen de wijk uit en het was direct weer raak. Ik heb hem uiteindelijk nog wel van de kruising af kunnen krijgen met continue gassen. Xsara nog netjes in het parkeervak kunnen krijgen en ANWB gebeld, ze waren er binnen een kwartier ! Daarna was de oorzaak snel vastgesteld; een kapotte stappenmotor. De man van de ANWB heeft deze op een vast toerental gezet door de stekker er vanaf te halen nadat de auto weer zelfstandig bleef draaien. Hierna zijn we naar Civer gereden, de ANWB man heeft de monteur verteld wat er aan de hand was; geen probleem volgens de monteur konden ze misschien nog wel ergens tussendoor doen, positief voor mij dus
Stappenmotor is netjes vervangen ze rijd al weer een tijdje erg netjes.
Heb wel even een ander vraagje, ik lees best wel veel over achterassen bij Xsara’s. Bij mijn berline begin ik nu ook echt last te krijgen van een krakende achteras. Ik heb van het weekend een volle auto gehad 250km en vanavond bij het optrekken viel het mij op de de achteras bij elke beweging die de auto maakt aan het kraken is. Daarnaast vond ik de auto nogal stuiteren aan de achterkant, maar dat zou deels ook aan de bandenspanning kunnen liggen deze staat nog op volbeladen (2.7bar). Ze heeft vandaag ook de hele dag in een schuin parkeervak gestaan met de neus naar beneden. Ik heb thuis even de achterkant wat heen en weer laten gaan, het zaakje optillen aan de trekhaak en er kwam een flink gekraak onder vandaan. Betekent dit dat ik mijn as ook moet gaan laten reviseren? Ik leest namelijk veel as problemen bij breaks en picasso’s maar niet zo veel bij berlines.
Groet Michel
Hi Michel,
Wat betreft je achteras zou ik er persoonlijk heel snel naar laten kijken. Mijn achteras, Xsara coupe VTS, kraakte ook verschrikkelijk en wat bleek, de achteraslagers hadden zich compleet vastgevroten in de as zelf. Kortom andere as eronder.
Dit is natuurlijk rampscenario en vanuit mijn belevenis, maar ik zou er niet te lang mee wachten!
Grt.
Onno
Auto is gister naar De Snelle Leeuw in Utrecht geweest, ‘s morgens om 9u gebracht en ‘s middags kon ik hem weer ophalen. As is gereviseerd, was volgens hun ook wel echt nodig. Dat merkte ik daarna ook aan de vering, voorheen was het een soort BX achtige vering (qua zachtheid) nu doet ie weinig onder voor mijn ex Leon leasbak. Was zelfs nog even terug gelopen om te vragen of het wel klopte dat ie zo hard stond… Voor degenen die het interesseert de kosten lagen iets boven de 600 euro, dit is een vast bedrag voor hun onafhankelijk hoe lang ze er mee bezig zijn.
@Onno: Nog bedankt voor het advies, ik heb toch maar besloten de fietsen afgelopen week achterin te vouwen ipv de fietsendrager op de trekhaak te monteren, uiteindelijk maar goed ook dus. Thanks
Groet Michel
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo,
Bij deze krakende geluiden topic raak ik toch ook een beetje verontrust. Een dik jaar terug is een revisie-as eronder gezet door de vorige eigenaar omdat dit een afkerupunt was van de APK toen.
Ik merk tijdens het rijden geen gekraak en vind de vering vrij hard (nou ja, ik ben een DS en Xantia gewend van hiervoor). Als ik de auto opkrik dan kraakt ie aan beide kanten. Mijn inschatting was toen dat het van de dempers kwam.
Enig idee ?
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Kraken kan ook nog door de handrem veroorzaakt worden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
bartjes schreef:Hallo,
Bij deze krakende geluiden topic raak ik toch ook een beetje verontrust. Een dik jaar terug is een revisie-as eronder gezet door de vorige eigenaar omdat dit een afkerupunt was van de APK toen.
Ik merk tijdens het rijden geen gekraak en vind de vering vrij hard (nou ja, ik ben een DS en Xantia gewend van hiervoor). Als ik de auto opkrik dan kraakt ie aan beide kanten. Mijn inschatting was toen dat het van de dempers kwam.Enig idee ?
Groetjes,
Bart
De vering was bij mij juist zacht en de auto kraakte/knarste bij elke wat meer rustige beweging, optrekken was meestal een redelijk knarsfestijn. Beladen echter hoorde ik helemaal niets.
Het kraken van een Xsara staat in geen contrast met het kraken wat een BX kan doen, mijn BX kraakte vele malen heftiger voordat de ADAL’s vervangen werden.
Is de as wel regelmatig na de wissel doorgesmeerd door de smeernippels? Zo niet zou de vering opnieuw droog kunnen gaan staan waardoor het kraken zou kunnen terugkomen, althans zo begreep ik de jongens van De Snelle Leeuw.
En ten opzichte van een hydrolische vering (in vergelijk met mijn ex BX) is een Xsara vrij stug geveerd
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
2d schreef:Kraken kan ook nog door de handrem veroorzaakt worden..
Dit is het proberen waard om voor de proef eens op te krikken met blokken voor en achter de wielen en in versnelling maar niet op de handrem, gewoon om te kijken wat er kraakt, ga ik binnenkort eens doen, inspecteer ik meteen of ik enige smeernipper op de achteras kan vinden (nadat de auto met handrem aangetrokken wordt opgekrikt).
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Oude auto’s, ze zijn leuk maar je blijft bezig met onderhoud maar een goed onderhoud is wat mij betreft een investering en staat voor een langere levensduur van de auto.
Ongeveer een maandje geleden had ik plotseling een luid vibrerend / resonerend geluid op de snelweg, ANWB erbij (geluid uiteraard verdwenen toen die er was :~) het eea nagelopen en volgens de monteur de airco compressor. Airco uit laten staan maar twee weken terug op vakantie in de buurt van Lyon opnieuw, hmm geen airco dus heel fijn in Zuid-Frankrijk. Auto stilgezet en geluid opnieuw verdwenen. 200km verder was het weer raak, 10 min gewacht en kon weer doorrijden. Garage in Frankrijk kon niets vinden. Terug naar huis in de eerste 100km heel licht af en toe iets gehoord, zelfs nog even gestopt maar de overige 1200km+ niets meer gemerkt.
Auto begon in de bochten (naar rechts) ook al te ‘klokken’ en trilt boven de 110-120 km/u toch weer meer dan gewoonlijk. Alhoewel dat laatste ook pas is sinds ik een kleine aanrijding heb gehad met een busje (ik heb er achterop gezeten), op het oog alleen blikschaden en bevestigd door het schade bedrijf dat voor mijn vakantie een noodreparatie heeft uitgevoerd (motorkap terug gebogen, koplampunit vervangen)
Vanmorgen toch maar even langs de dealer in ’s Gravenzande geweest, Civer is op vakantie. Daar hebben ze het eea gechecked en kwamen ze tot de conclusie dat de aandrijfas (links) vervangen moest worden (wat consistent is met het klokkende geluid bij rechter bochten en mogelijk een oorzaak kan zijn van het trillen) en op basis van mijn beschrijving van het vibrerende geluid zaten ze ook ook aan het wiellager linksvoor te denken. Dat laatste euvel hebben ze zelf niet kunnen aantreffen, blijft dus giswerk.
Nu kwamen ze zelf met een rekening (pro forma) van €500 voor de aandrijfas en het lager , ik heb zelf eerder met hulp van iemand anders mijn koppeling vervangen en daarbij ook de aandrijfas in handen gehad. Gezien de prijs die zij rekenen zit ik er aan te denk om het zelf te gaan doen (de aandrijfas) alleen is dit ook een apk punt? De auto zou over een week of twee op moeten voor de apk en voor die tijd zelf doen word heel lastig.
Ik had trouwens een draadje gevonden met een bedrijf dat gereviseerde assen omruilt http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/192499/
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De aandrijfas links is er in 2011 nieuw in gegaan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:De aandrijfas links is er in 2011 nieuw in gegaan!
OK… hmm… dat is op zich fijn om te horen thanks. Heb je een ander idee? zou het dan toch volledig aan het wiellager kunnen liggen?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat kan wel. Klinkt zeker niet onlogisch. Als het goed is heb je zelfs een of andere bon van die aandrijfas meegekregen toen je de Xsara van mijn vrouw kocht. De as is er gelijktijdig met de nieuwe koppeling ingekomen, incl. nieuwe askeeringen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat heb ik dan niet onthouden sorry (bonnen wel bewaard), you saved my day Dealer had het er ook nog over dat de bak lekte (drukpje) maar dat het oliepeil in de bak nog ok was. Konden ze checken via een peil plug. Maar dat kan op termijn wel dan denk ik, of regelmatig checken en bijvullen als nodig.
Vanavond met koude motor ook een klok-klok geluid gehoord in een bocht naar links… ik weet het nu echt niet meer, misschien is het wel normaal? De resonantie iig niet, is nog hetgene wat mij de grootste zorgen baart. Morgen voor een second opinion naar de universele garage. Die heeft evt ook gelijk tijd om een lager te wisselen mocht dat het probleem zijn.