

























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hè hè, gisterenavond tijd gevonden (genomen?) om iets van de startmotor af te slijpen zodat ik de boel fatsoenlijk kan monteren. Daarbij ontdekt dat dit de Mitsubishi startmotor is, het driehoekige symbooltje staat er heel klein op. Het rondsel van deze startmotor is niet afgeschermd (zie de foto’s hierboven), benieuwd of dat de reden was dat er toch wat vuil in was gekomen. Toen de boel er weer onder hing nog even vertwijfeld liggen kijken hoe de bedrading eigenlijk weer terug moet. Toch de haynes nog maar een erbij gepakt. De startmotor nog maar een keertje los gehaald om de bedrading er netjes omheen te leggen. De draad tussen dynamo en startmotor was ter hoogte van de bevestiging op de dynamo zo ongeveer aan het doorbreken. Bij nader inzien het hitteschildje weer losgehaald om die draad helemaal los te kunnen halen. De boel was minder ver door dan ik vreesde, maar er waren wel de nodige adertjes gebroken. Ik heb geen dikke draad liggen ook geen tang om oogjes te klemmen dus even een nieuwe maken is geen optie. En op zaterdag weet ik zo gauw ook niemand die dat even voor me kan doen. Dus de boel ‘gerepareerd’ door er een boel soldeertin in te laten lopen zodat alle adertjes in elk geval weer met elkaar in contact staan. Krimpkousje overheen ter bescherming. Eens kijken of dat tot resultaat heeft dat m’n acculampje vanaf nu niet meer heel zachtjes gloeit in het donker.
En jawel, nadat ik de accu weer had aangesloten startte de boel in één keer en bleef de startmotor niet hangen. Auto omhoog, bokjes er onderuit. Missie geslaagd. Dit simpele klusje heeft al met al twee weken gekost. Voorlopig waag ik me dus maar niet aan een motorrevisie. Is gelukkig ook nergens voor nodig.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
proficiat!
(ik ben ook 2 weken ‘s avonds bezig geweest met een thermostaat en een alternator vervangen )
misschien een dom vraagje, maar hoe kun je weten dat je startmotor aan het ‘heengaan’ is?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig.en mooi dat het gelukt is.
Wel leuk dat er meer merken onder de cx passen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hoe je merkt of een startmotor heen gaat weet ik ook niet zo goed - maar als je telkens wel een relais hoort klikken maar er begint niets te draaien dan is dat wel een indicatie . En dat van die verschillende merken startmotors, da’s niet zo gek, die maakt Citroen sowieso niet zelf. Maar ik moest ook even wennen aan Mitsubishi.
Maar kort en goed: alles zit er weer onder en bij nader inzien is er niets veranderd Nu zit ik me dus wel af te vragen wat ik nog kan doen.
De starterkrans is kurkdroog. Mag daar wat wet op? Of moet je dat nou net niet doen?
Ik heb ook een Mitsubishi startmotor in mijn CX Turbo vlgs de start-, en dynamoboer is dit een dijk van een startmotor.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zo’n Mitsubishi is de originele startmotor op elke 25 IE CX.
Die dingen zijn top, omdat ze een zogenaamde vertrager hebben. Vandaar altijd dat typische “Tchichichi” geluid als ze ronddraaien. Klinken heel anders als de Valeo’s of de Paris-Rhones etc.
Ik kan dus altijd met m’n ogen dicht horen al er ergens een CX 25 IE start.
break23m schreef:Hoe je merkt of een startmotor heen gaat weet ik ook niet zo goed -
De eerste en een belangrijke indicatie is, dat hij moeilijk/zwaar/niet draait als de motor (en dus de startmotor) warm is. Dat betekent het begin van het einde.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou, dat zijn dan weer geruststellende geluiden over Mitsubischi Weer terug van vakantie met de C35 en de CX aangetroffen met een volledig platte accu. Eigenlijk moet ik ook gewoon niet sleutelen aan dat ding ... Normaal staat ie ook wel eens een weekje of twee stil, nooit een probleem. Enige verschil (los van mijn geklooi aan de startmotor vlak voor de vakantie) is dat de auto nu op slot stond. Hm


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nauwelijks gereden afgelopen tijd. Maar wel ontdekt dat de accu toch niet leeg loopt. Geen idee wat er in de vakantie mis ging. Vandaag de ruitenwissers van m’n busje gespoten - en die van de CX er maar meteen bij gelegd. Eigenlijk zag je de roest vooral van binnenuit, maar toch. Hammerite mat zwart. Een kijken hoe dat houdt.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Mijn accu liep ook ooit continu leeg. Accu OK, radio stond uit… Bleek het palletje dat ervoor zorgt dat de verlichting in het dashboardkastje uit gaat als het kastje dicht gaat, krom te zijn, waardoor dat lampje de accu in een paar dagen tijd leegtrok. Het kan dus best iets dergelijks doms geweest zijn.
Heb je de wisserarm eraf gehaald, of heb je hem op de auto gespoten?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dashboardkastje - ik dacht dat dat lampje al uit ging voor het kastje dicht is. Maar goede tip.
De wisserarm er maar even afgenomen, de roest zat m.n. in de kromming waar de wisser achter haakt. Dat krijg ik op de auto niet gespoten. Of ik moet zo’n beetje de hele voorkant afplakken, da’s meer werk dan die ene moer eraf halen. Ruitensproeierslangetje uiteraard ook los gehaald. Doorgeblazen en een paar gaatjes weer eens open gemaakt. De aansluiting van het slangetje roest aardig. Daar gaat een beetje vet op voor het slangetje terug mag.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Eindelijk ontdekt wat voor stekkertje er nou eigenlijk past in de 12 voltaansluiting op de middenconsole. Het is een dunne 12 volt stekker, ook wel Bosch-aansluiting genoemd, die onder andere veel in (oudere?) Hymer Campers zit. Ooit de standaard stekker om apparatuur op de 12 volt installatie van auto of boot aan te sluiten. Met dank aan de off-topic meedenkers elders op het forum: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200673/P1065/ .
Naar aanleiding van genoemd topic had ik al bijna iets via internet besteld, toen ik opeens bedacht dat in mijn C35 camper ook allerlei aansteker-verleng- en verdeelstukken en verloopstekkers liggen die de vorige eigenaren achter hebben gelaten. Even zoeken en jawel: ik heb de gezochte stekker dus al een paar jaar in huis. Een universele stekker die splitst in een dubbele, die past in de aansteker. Met een rood dopje dat er af kan. Wist ik niet. Zonder dat rode dopje is het de de ‘Bosch-stekker’ die in de middenconsole van de CX past. Met een 8A zekering er in - waarom eigenlijk? Ik heb de boel ietsje versimpeld: ik heb maar één plug nodig voor mijn telefoon. Morgen maar eens proberen of dit handig past. Mag de aansteker weer op z’n eigen vertrouwde plek.
Nu ik weet hoe de dunne 12 volt stekker er uit ziet, kan ik eens proberen of ik zo’n klein stekkertje kan vinden bij een onderdelenwinkel. Lijkt me nog mooier dan dit toch wat lompe ding.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dank je, Ronjo. Bij Haba staat er inderdaad eentje tussen die niet tegelijkertijd ook de universele is. Desondanks toch een merkwaardig lomp ding. Ik doe het dus even met wat ik in m’n campertje gevonden heb. En ‘t past allemaal prachtig. Op de foto zie je de stekker met en zonder rood dopje. Past allemaal prima onder de armsteun. De op te laden telefoon ligt in het bakje van het tweede radiovak in de console. Als ik de foto’s zie toch eens iets doen aan dat kale plastic van de armsteun - ziet er toch armoedig uit.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik wil vandaag na een paar weken stilstand de auto buiten zetten. Morgen moet ik vroeg weg voor een rondje Nijmegen - Tilburg - Bloemendaal en dezelfde route weer terug. Maar na een eerste poging waarbij ik net te weinig gas gaf, geeft de startmotor geen kik meer. Als ik de sleutel omdraai hoor ik wel dingen klikken - draai ik nog verder door heb ik het idee dat ik de injectoren braaf benzinee hoor sproeien. Door de positie van de startmotor en het hitteschild is de ouderwetse tik met de hamer niet zo’n optie, toch?
Voor morgen heb ik iets anders geregeld - ik ga liever niet met een auto die ik niet vertrouw op pad.
Maar volgende week moet het ding wel naar de garage voor een nieuwe APK - en nu dus ook voor een startprobleem. Als dit zo blijft, kan ik dan straffeloos met een boormachine de hydraulische pomp aandrijven, zodat het ding op hoogte komt en ik ‘m vanauit de garage zonder schade op straat kan duwen? En eenmaal op hoogte, mag een CX Turbo dan aangesleept worden, of is dat bijzonder dom om te doen?






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kan je niet tussen de alternator ( dynamo ) en de uitlaat door
de kop van de startrelais een tik geven met een lange staaf ?
Ik nam daar altijd die lange stang van een DS wielsleutel , zwengel , voor
Wat die “bosch” stekker betreft ( heb heel je item wel niet doorgelezen ) je kan het rode dopje eraf draaien , en dan heb je een dunne pen ....
Bij aanslepen moet je er op letten dat je geen diravi sturing hebt ,
en afhankelijk van de staat van je remaccu en de tijd stilstaan mischien ook geen remmen
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen