hallo,
ik heb een Prestige uit 1984. Ik ben op zoek naar een electrisch schema of foto’s van de bedrading, mer name in de buurt van de accu. In de Vraagbaak heb ik een 1978 schema van een prestige gevonden die echter niet klopt met de mijne uit 1984
groet
Rene











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Werkplaatshandboek staan vele schema’s in.
Mijn ervaring is dat er nooit precies dát schema in staat wat helemaal klopt….
Daarbij staan delen van de schema’s zoals de automaat en bij een airco weer op aparte pagina’s.
Ik denk dat jouw Prestige dezelfde is als de mijne (bouwjaar 1984). Ook een automaat?
Ik kan wel een scan maken van de schema’s die ik gebruik.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Ja, ik heb een Prestige automaat uit 1984. Dank voor je scan
Rene






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat scheelt er aan je bedrading, dat er een schema nodig is?
Misschien kunnen we daarbij helpen?
P.s. Oh en welkom hier!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
hallo,
in de buurt van de accu liggen draden en stekkers los. Die moet ik nu verbinden zodat alle lampen en dergelijke werken
Rene






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat werkt er niet dan?
Geen dimlichten? Geen ventilatoren? Aircocompresssor?
Het is lastig te beoordelen waar alles moet zonder de losse draden zelf te kunnen zien.
Zitten de relais achter de L-koplamp nog wel allemaal aangesloten?
Heeft het ooit wel gewerkt of heb je de auto zo gekocht?
(veel vragen, maar ja…)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
kom er nog niet uit. Heb nu de dimlichten aan het branden bij inschaeling van het stadslicht. Een drama, die bedrading. Heeft iemand foto’s van de bedrading in de buurt van de accu (dus linksvoor). Ik zou deze graag hebben om alles te controleren
dank
Rene






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
En als je de schakelaar eens op ‘stadslicht’ zet (één klikje naar links vanaf ‘uit’) en dan daarna 1x bovenop op de grootlicht schakelaar drukt? Dan zou het licht moeten wisselen van stadslicht naar dimlicht. Zo is dat op de CX Série 1 ontworpen namelijk. (logisch hè? Is echt Frans!)
Indien dit niet (meer) werkt is er iets mis.
Dus vraag: Wat is er aan de kabelboom gedaan? Is ze om een reden gewisseld, is er brand of kortsluiting geweest? Andere motor erin? Vorige eigenaar was een knoeier??
Of geen idee, gewoon zo aangetroffen toen je de auto kocht?
Want indien sommige van bovenstaande opties het geval zijn, heb je namelijk aan een schema ook niet echt veel.
Trouwens… ik bedenk me nu: je dimlichtschakelaar kan ook nog zijn doorgebrand! Een zéér bekend euveltje van de CX. Komt omdat er standaard veel teveel stroom door de schakelaar gaat. Dan wordt hij te heet en branden de contactjes door, waardoor je dimlichtstand geen verbinding meer maakt.
De oplossing is een dimlichtrelais inbouwen. Ziehier.
P.s. Een foto maken van een andere auto is niet afdoende. Daarop is niet te zien hoe alles loopt, aangezien het meerdendeel van de bundels ingetaped zit hè.
Best kun je er een zelfde wagen naast zetten. Dus hier iemand zoeken en daar langs rijden en dan samen puzzelen.
Of even langs een CX Specialist, kan ook. Wellicht is het dan binnen enige minuten opgehelderd, je weet nooit.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
hallo,
ben bezig met het gangbaar maken van een CX prestige 1984. Na de startmotor en bougies vervangen te hebben, krijg ik nu een vonk. Helaas start de auto niet. Ik heb de benzineslang bij de ingjectierail losgemaakt en krijg bij starten geen benzine. Ik denk nu aan de bezine ponp of de aansturing. Ik mis namaelijk bij de pluspool een paar draden
gaarne jullie hulp
Rene





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Rene,
de benzinepomp wordt aangestuurd via het injectierelais ik meen dat het ding blauw is die willen ook wel eens weigeren.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Waarschijnlijk aansluitingen tussen accu en dubbelrelais niet in orde? Of het dubbelrelais zelf functioneert niet goed. Het dubbelrelais schakelt de spanning voor het injectiesysteem, en wordt zowel door de startmotor als door het contactslot geschakeld.
Ik heb even de manual erbij gezocht: klik hier voor de pdf en zie pagina 115 voor een schema waarop de werking van het dubbelrelais te zien is.
Het dubbelrelais is een relais met twee stekkers eraan en zit in de buurt van de accu. Zie blz. 346 van de bovenstaande pdf (onderdeel 19) voor de plaats in de kabelboom.
PS: zie net dat Mark me al voor was
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?
heren,
gelukkig nieuwjaar. Dank voor jullie reacties. Ik zal het relais opzoeken. “Bastelaar: je link werkt niet. Kan je me de PDF aub doorsturen?
Dank
Rene






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bastelaar schreef:
PS: zie net dat Mark me al voor was
Met dien verstande dat het dus GEEN blauw relais is, Die heeft alleen de 25IE.
Het dubbelrelais is ofwel van zwart kunststof of van gelig metaal. Het heeft wel zo ongeveer dezelfde functie als het blauwe relais.
Overigens grote kans dat daar je probleem is. Gecorrodeerde aansluitingen komen vaak voor, vooral in dat vochtige hoekje!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Met dien verstande dat het dus GEEN blauw relais is, Die heeft alleen de 25IE.
Volgens mij ís een 84’er al een 2500!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn 1984 prestige is iig een 25IE.