Zolang het dan nog een auto is en geen wagen…
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Ik ben benieuwd wat men met de auto gaat doen. Als ik het bij de importeur voor het zeggen zou hebben gehad, dan zou er helemaal geen nieuwe motor in zijn gehangen maar een compleet nieuw exemplaar ter beschikking gesteld. Vervolgens de ingenomen auto op transport gezet richting de fabriek en aldaar helemaal uit elkaar gehaald. Nu lijkt het erop alsof men de auto van de weg wil hebben, dat kan ik begrijpen, maar de hele discussie hier gevoerd heeft bepaald geen goede indruk achtergelaten op potentiele geinteresseerden die oppervlakkig lezen. Natuurlijk zal de “deal” met Citroën acceptabel zijn geweest, maar de hele gang van zaken bevreemd mij. Overigens heb ik de indruk dat het vooral de benzinemodellen zijn, uitgezonderd de 1400 cc’s, die motorische problemen zouden hebben. De diesels blijken beter te zijn, althans, dat is de indruk die ik heb. En onze auto’s, die van mijn zoon en de mijne, bewijzen die stelling eigenlijk wel.
Gisteren de auto voor de eerste beurt naar de garage gebracht. Kreeg een C4 Picasso mee, voor nop. Keurige bediening en goede uitleg, van de monteur die mijn wagen onder handen had, over wat men gedaan heeft met mijn, weinige, kleine opmerkingen. Betrof de volumeregelaar achter het stuur en de geluiden vanuit de bak. Dat laatste moet ik mee leven, en dat kan ik ook. Typisch dat die C4 dat geluid ook maakte, maar dan bij een andere snelheid en iets minder nadrukkelijk. De volumeregelaar doet het weer naar behoren. En verder had ik, op een loszittende sierstrip onder de achterruit na, helemaal geen klachten. Citroën heeft zijn zaakjes prima voor elkaar, zowel wat product als organisatie, dealer dus, betreft.
best mogelijk dat deze R de handel in gaat. In dat opzicht is het wellicht handig als er ergens een VIN nummer opvraagbaar is
Wat dat zakelijk rijden betreft. Eigenlijk zou ik juist het omgekeerde verwachten. Zakelijke kilometers betekend over het algemeen, meer lange ritten en dus relatief veel km;s die met een warme motor gereden worden waarbij af en toe ook echt wel zal wordne doorgetrokken. Immers, zakelijke km met tankpas…
prive een R is ws meer ritjes maar korter en een bestuurder die zelf de brandstof betaald en dus vanzelf wel wat zuiniger gaat rijden.
Een auto die vaak tot uitersten wordt gedreven zal eerder slijten. En het maakt daarbij niet uit wat voor wagen dat is, een auto ingericht voor het rijden van rally’s zal dat ook kunnen, maar slijt toch in zeer korte tijd. Zo ook met auto’s uit de normale productieruns die uitgerust worden met zwaardere motoren of getunede motoren. Eventueel wat zwaardere aandrijfassen en dergelijke, bredere banden en een speciale versnellingsbak. Een DS3 R blijft in wezen een DS3. Voor op de weg dus. Iemand die zo’n uitvoering koopt doet dat natuurlijk vanwege een wens, een verlangen. En dan mag dat verlangen niet teniet gedaan worden door een product dat dat verlangen niet waarmaakt. Maar alles redelijkerwijs natuurlijk. Met een DS3 met dieselmotor of een 1400 cc benzinemotor zal in principe anders worden gereden dan met een gekietelde versie. Op die gekietelde versie worden veel grotere krachten losgelaten, dit wordt door de berijder zelf bepaald overigens….....Naar mijn mening is er geen kwaliteitsverschil tussen de uitvoeringen onderling. Hooguit ontwerpfouten ( BMW motoren) en die ene maandagmorgenwagen die elk merk af en toe ertussen heeft. Op zich vervelend als je dat treft, maar het kan altijd voorkomen. Bij ontwerpfouten is het de organisatie die dit alles zal moeten oplossen, immers, hier treft de eigenaar van de auto geen blaam. Vandaar dat de hele kwestie met deze DS3 hier een les zou moeten zijn voor Citroën.Maar ook de eigenaar van een snelle auto moet begrijpen dat ruw rijden en alles tot het maximum belasten zijn prijs zal hebben. Waarmee ik natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat de auto waar het hier om gegaan is abnormaal zou zijn bereden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 01-07-2012
- DS 3 racing 207 pk
met een auto moet je het treffen.
ik heb ooit twee keer een nieuw model auto gekocht van twee verschillende merken ,en alle twee keer handen vol problemen.
met schokbrekers,olie kanalen naar de nokkenas te klein ,cillinders waar er 1 niet van helemaal in lijn stond (ontwerpfout) ,een roestende vulpijp voor de brandstof,een uitlaat systeem waar de katalysator bij elke drempel over de grond schuurde,de laklaag die los laat, een 1200 cc auto die nog maar net 1 op 10 haalde bij 90 km/uur.
dus heel veel problemen,had mijzelf toen ook voorgenomen om nooit meer een nieuw model te kopen.
nu dus toch gedaan omdat ik helemaal weg was van dit autootje.
en zolang ik geen problemen heb en het grootste gedeelte van de ds3 rijders niet heb ik er een groot vertrouwen in.
Daarstraks eens een belletje gedaan. Over dat gerammel soms als je hem koud start….Goed,dat blijken dus de hydraulische klepstoters te zijn. Komt omdat de olie teruggelopen is en deze zich terug moeten vullen.
Indien dit zich voordoet , zeker GEEN gas geven omdat anders deze kunnen gaan “zweven” en dan zouden ze misschien een klap van de zuiger kunnen krijgen.
Zijn er nog mensen hier met dit fenomeen??
Stay tuned & go fast.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 01-07-2012
- DS 3 racing 207 pk
Niet met de ds3,wel gehad met de mitsubishi GDI,altijd smorgens geratel van de kleppen,maar dat duurde maar vrij kort, ongeveer 10 seconden.swinters word het erger hou er maar rekening mee
En daar heb ik meer dan 2 ton mee gereden in 14 jaar,dus geen probleem hoor
vol gas geven is niet verstandig ,maar gewoon wegrijden is geen probleem hoor.
In de gebruiksaanwijzing van onze stokoude Leyland diesels (O.600 en O.680) staat het volgende:
“allow the engine to warm up for at least 5 munutes before driving off and, once the engine runs, do not press the accelerator all the way down before the engine has warmed up” . Dit is in de 50er jaren voorgeschreven en natuurlijk zijn er tegenwoordig allerlei voorzieningen om het verbrandingsprocess wat geregelder te laten verlopen, vooral als de motor bij zeer lage temperaturen moet worden gestart. Maar de olie is nog steeds dikker als het erg koud is en mechaniek is mechaniek. Milieu eisen zijn natuurlijk ook aangescherpt en het is heus niet echt nodig om de motor warm te laten draaien, mede door de sterk verbeterde, vaak zeer goed vloeibare smeerolie bij lage temperaturen. Maar doe gewoon rustig aan bij koude motor. Diesel of benzine. In het verleden was het heel normaal om de radiator na de dienst te legen en ‘s morgens met warm water weer te vullen. Zo kon de motor eerder zijn optimale temperatuur bereiken. De Webasto standverwarming kan deze taak ook overnemen. Scheelt enorm in slijtage. Zware diesels in locomotieven hebben deze voorzieningen ingebouwd, evenals de meeste van onze bussen.
ik weet ut nie hoor. Een moderne auto met lage km stand die nu al ratelende klepstoters heeft…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_23966.png)
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Maar in de handleiding van mijn oude Opel Corsa 1.7D en in die van mijn oude Golf 1.9 TDI 81kW stond dan weer dat ik na het starten direct weg moest rijden.
Waar je gelijk in hebt is dat je de motor niet te zwaar moet belasten bij een lage temperatuur. Dat betekent dus niet: Vol gas, maar weinig toeren. Maar: Weinig gas geven. En met de e-HDI gaat dat prima, je hoeft het gas amper aan te raken om er al prima mee te kunnen rijden.
Met de Caddy SDI van de zaak had ik destijds wel dat ‘ie, wanneer hij koud was, wat extra tikte. Dan klonk ‘ie echt als een ouwe diesel, wat in principe niet zo zou moeten zijn met een direct ingespoten diesel als de SDI en TDI. Dat verdween echter na een paar 100 meter rijden.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
gompy58 schreef:ik weet ut nie hoor. Een moderne auto met lage km stand die nu al ratelende klepstoters heeft…
Deed mijn vorige auto ook hoor(Seat Ibiza 1.6 16V uit 2007). Van nieuw af aan! Koud starten leek het wel een diesel. Als die warm was hoorde je het niet meer. Hoorde gewoon bij die auto, mijn vader had dezelfde auto en klonk precies hetzelfde.
Willem1671 schreef:Maar ook de eigenaar van een snelle auto moet begrijpen dat ruw rijden en alles tot het maximum belasten zijn prijs zal hebben. Waarmee ik natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat de auto waar het hier om gegaan is abnormaal zou zijn bereden.
Het tegendeel is zelfs het geval: ik heb tot in den treuren het advies gekregen van de dealer om vooral vaker flink te gaan gassen. Bij mijn auto was het namelijk geen slijtage, maar vervuiling. Inmiddels met de nieuwe motor 3000 kilometer gereden en de eerste symptomen zijn al weer merkbaar…
Maar whatever…maandag wordt de Racing ingeleverd in Amsterdam en ik heb zojuist een krabbel gezet onder een koopcontract voor een BMW, een ex-demo van een dealer (dus ben ik eerste eigenaar). Wat werd ik blij toen ik in die auto stapte. Ik hoefde er ook niet lang over na te denken
Kortom, het Citroën hoofdstuk is voor mij vanaf maandag afgesloten. Uiteraard is het niet alleen maar kommer en kwel geweest, want ik heb heel veel leuke dingen gedaan en meegemaakt, waaronder de meeting van 24 maart. Uiteraard blijf ik het forum volgen!
Grtzzz, Iwan
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_20690.jpg)
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 02-05-2011
- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
- DS 3 puretech 110 ines de la fressange 1.2 vti
veel plezier met de beamer Iwan!!
(er staat in het topic van de meeting a.s. nog een vraag voor je open…,zou je toch graag willen zien op de meeting!)
Citroen DS3 eHDI So Chic,Gris alu + noir onyx, select comfort, metallisee bicolore, 3D achterlichten
DS3 1.2vti 110pk puretech Innes de la fressange
Wat voor BMW is het geworden Iwan?
Wel een leuke soap zo, de DS er uit, een offerte van de Ford en wegrijden in een Beamer.
Het is er een met vier wielen geworden
Het is een 1-serie, met geïntegreerde navigatie en allerlei multimediaspeeltjes, 1.6 liter met start & stop, 18.000 kilometer en van juli 2011. Het was snel duidelijk waarom ze BMW een echte rijdersauto noemen. Heerlijk!
Ik ben niet alleen bij Ford geweest hoor! Ook bij Kia (C’eed), Hyundai (i30), Peugeot 208 1.6vti (bijna gekocht door de goede ervaring met die dealer), Fiat (500c) en eigenlijk ook nog een DS3 diesel overwogen. Vrij divers dus, maar de meeste konden me qua gevoel niet 100% overtuigen. De 208 kwam wel in de buurt. De Koreanen vond ik vrij levenloos, wel mooi.
Niet over een nacht ijs gegaan dus. Ik sluit ook niet uit dat ik ooit nog eens een Racing voor ‘erbij’ neem. Maar dan wacht ik nog even totdat de kinderziektes eruit zijn.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0