Citroen Jumpy 19 D uit 2003 ( lampje alternator )
firedriver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 88

Gepost: 08 augustus 2012 11:25 AM

Mijn broer heeft een Jumpy aangeschaft met de volgende probleem.
Motor start met startkabels, alternatorlampje blijft branden, gaat uit bij hoger toerental. Moet toch straks bij hem langsgaan, dan zal ik eens zijn laadpanning eens nameten. Zou het aan de regelaar zijn, is deze appart te vervangen, of gewoon de hele alternator vervangen, kan het ook zijn batterij zijn ? Ze hebben tegen hem gezegd dat wanneer de alternator aan vervanging toe is, dat deze aan de computer gehangen moet worden, is dat waar ? Iemand zo iets meegemaakt ? Gr. Jantje

Profiel  

firedriver
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 augustus 2012 12:30 PM
  [ # 1 ]

Ondertussen bij mijn broer geweest.
De zaak zelf eens bekeken.
Motor gestart met startkabels.
Lampje van de laadspanning blijft gewoon branden.
Met de voltmeter meet ik iets boven de 12 v.
Startkabels eraf genomen.
Terwijl de motor draaide heb ik de + pool va de batterij ontkoppeld waarbij de motor plots
stilviel.
Moet nog wel nameten of er spanning komt op de kleine stekker van de alternator na het op contact zetten.
Dus gewoon een andere alternator besteld, voor die prijs.

Gr.
Jantje

Profiel  

firedriver
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 augustus 2012 02:30 PM
  [ # 2 ]

Beste vrienden, Alternator is aangekomen, moet deze nog woensdag monteren. Ik denk dat ze een verkeerde hebben gestuurd. De alternator is hetzelfde, alleen de aansluiting van de dunne kabel met de alternator. Deze stekker heeft nog een andere kabeltje dat uisteekt maar is nergens aangesloten, is zelfs volledig bemanteld, waarschijnlijk om een aansluiting mogelijk te maken voor toerental. Jumpi van mijn broer is niet voorzien van een toerenteller. De nieuwe alternator heeft geen stekkerverbinding maar verbinding met bout en moer. De vraag is of ik de nieuwe alternator kan gebruiken mits een aanpassing van de verbinding van de dunne kabel met de alternator, normaal moet dat geen probleem zijn denk ik.

Profiel  

firedriver
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 augustus 2012 04:32 PM
  [ # 3 ]

Ik heb die nieuwe alternator bekeken.
Als ik juist ben, B+ naar de batterij, D+ aansluiten met een de dun kabeltje.
Aan de deksel zelf staat W, met welke kabel wordt deze aangesloten, moet wel de oude alternator ook bekijken waar de W staat, wordt deze wel verbonden.
Het is voor mij allang geleden, daarom deze vraag.
Gr.
Jantje

Profiel  

firedriver
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 augustus 2012 04:52 PM
  [ # 4 ]

Ik heb deze forum eens doorgenomen.
Volgens andere gebruikers moet de W niet aangesloten worden, dient eventueel voor een toerental.
Maar ja, woesdag de operatie bij mijn broer zijn wagen gewoon uitvoeren.
Laat nog iets weten, antwoorden zijn altijd welkom

Gr.
Jante

Profiel  

firedriver
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 augustus 2012 03:52 PM
  [ # 5 ]

Voila,
Riem gemonteerd, motor gestart, laadspanning nagemeten 14v, alternatolampje brand niet meer. Dus, IN ORDE. Om de riem te monteren moest ik wel de rol van automatische spanner omhoog draaien met een ringsleutel 15, zodat er geen spaning op de riem is, was heel goed meegevallen maar je moet het weten. Gr. Jantje

Ps; Zelf mijn probleem geplaatst en opgelost, moet kunnen hé.
tot de volgende

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook